BBS, het pre-internet netwerk

in #alldutch5 years ago (edited)

Het internet zoals dat we het vandaag kennen is ontstaan uit een militair netwerk "ARPANET" inmiddels alweer 49 jaar geleden. Lees meer hierover op de blog van Gabberted, die deze verjaardag in de verf zette. Daar staat ook te lezen dat het internet voor ons, niet militairen, pas toegankelijk werd zo'n 25 jaar geleden.

Wat deden de mensen daarvoor met hun PC, als ze er al een hadden? Wel, ik was één van de gelukkigen die zo'n ding thuis had staan.

Om in contact te komen met andere computer freaks, "normale" mensen hadden geen PC, waren er drie mogelijkheden. 

  1. met een (nul)kabel direct naar de PC van een vriend.
  2. rechtstreeks via een modem en de telefoonlijn over een ander modem naar de PC van je makker.
  3. via een modem en telefoonlijn naar een server met een BBS sytem.

Het modem

Dat was een kastje dat de signalen van jou computer omzette naar piep en kraaktonen, dat dan aan de andere kant dan weer gedecodeerd kon worden.

Foto:Pinterest

Als je een andere lijn opbelde, en iemand aan de andere kant wist niet dat het een poging was om een computer connectie tot stand te brengen, die werd dan onaangenaam verrast door deze schelle geluiden.

Toen ik begon had mijn modem een snelheid van 1200Baud. Om U een idee te geven hoe "snel" dat was hier een voorbeeld: Om 1MB te versturen moest ik bijna 2 uur online blijven, dus een telefoongesprek van 2 uur. Toen was dat nog vrij duur. Nu, als je een goede provider hebt, duurt diezelfde 1Mb slechts 0,8 seconden!!!

BBS

Een BBS was een server, meestal een gewone computer bij iemand thuis, die gedurende enkele uren (meestal overdag) ter beschikking stond van de leden. Hierop stonden dan allerlei files zoals  foto's, tekeningen, programma's, teksten. Die kon je dan raadplegen en/of downloaden.

Chatten

Ook was er meestal een mogelijkheid om te chatten. Maar dan puur tekstueel, zonder smileys of meme's. De eerste keer dat een sysop mij contacteerde, en er "Hallo Feelx, hoe gaat het ermee?" op het scherm kreeg, schrok ik zo hard dat ik de verbinding prompt verbrak. Ik dacht dat er iemand op mijn PC toegang had (een hacker?)...

Email

Echt emailen zoals vandaag was het niet, omdat het bericht dat je stuurde niet onmiddellijk verzonden werd. De verschillende BBS-en contacteerden elkaar, en dit meestal 's nachts, en die andere BBS-en deden hetzelfde, zodat je bericht in de meeste gevallen na 1 (of 2) dag(en) z'n bestemming had bereikt. Lokale mail ging natuurlijk veel sneller omdat je dan op dezelfde server zat. Het mail systeem heette toen Fidonet.

Server

Wel,... Zoals ik al zei, de server was een gewone PC die niet altijd "online" was en had een beperkt aantal inkomende (telefoon)lijnen. Zelf was ik aangesloten bij een server in Geel(B), zo kon ik tegen lokaal tarief inbellen. Deze "server" had 8 (!) lijnen, dus je kon maximum met 8 personen op hetzelfde moment inloggen.Kan je je zoiets voorstellen? Je wil op het internet, maar in een straal van 20 kilometer kunnen slechts 8 personen op hetzelfde moment inloggen...Wow...Even geduld...Er zijn nog 27000 wachtende voor u...

Eenmaal binnen werd je verwelkomt door een UI volledig in ASCII code gemaakt, in het begin zwart/wit, omdat 90 of meer procent toch geen kleurenmonitor had, en later in kleur.

Mijn favoriet BBS programma was "wildcat". Het zag er netjes uit, en was zeer overzichtelijk. 

Indien iemand, ik zou eigenlijk niet weten waarom, toch interesse zou hebben in deze BBS-en en hoe het allemaal werkt en werkte, ze bestaan nog steeds.

Je kan ze via telnet bereiken, hier enkele adressen:

Basement BBS: telnet://basementbbs.ddns.net:9000

Bits & Bits BBS: telnet://bnb.maksim.cloud

Redshift BBS: telnet://redshift.servebbs.net:2323

Wrong number BBS: telnet://wn2.duckdns.org:6408

Euphoria BBS: telnet://euphoriabbs.org

Bij de meesten kan je inloggen als guest, zonder een account te moeten aanmaken.

Oh ja, schrik niet als je op een atari of een comodore c64 terecht komt...

Veel plezier met deze reis terug in de tijd.


Sort:  

wauw, ik had mijn eerste pc 20 jaar geleden in huis gehaald en tot op vandaag had ik geen idee dat het er enkele jaren eerder nog zo aan toe ging. Geweldig toch hoe snel alles geëvolueerd is. Ook al heeft internet niet alleen zijn mooie kanten laten zien de laatste jaren. Leuke informatieve post trouwens ;)

Heb je al eens getracht om via telnet zo'n, nog steeds bestaande, BBS te bezoeken? Dan ga je pas in de tijd terug...
Het internet...tja een afspiegeling van de huidige wereld zeker...
Bedankt voor de respons.

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.032
BTC 64799.61
ETH 3102.94
USDT 1.00
SBD 3.83