Wat is vrijheid?

in #alldutch6 years ago (edited)

Door een foto aan het denken gezet.

Toen ik vorige week mijn uitstapje naar Nationaal Monument Kamp Vught heb gemaakt kwam ik daar op het einde van de route terecht in de expositieruimte. En toevallig was er een expositie over het leven van Hannie Schaft, beter bekend als "Het meisje met het Rode Haar". Haar ouders zijn opgepakt als gijzelaar en hebben in Kamp Vught gezeten.

Maar in die expositie kwam ik de onderstaande foto tegen. Hij toont Premier Rutte, die een medaille wegens bewezen diensten opspeldt bij Truus en Freddie Oversteegh. Zij waren de compagnons van Hannie Schaft, en hebben net zo hard in het verzet gestreden als Hannie.


Het onderschrift vertelde dat Premier Rutte de zussen bedankt heeft voor bewezen moed en diensten voor het vaderland en dat 'wij' hierdoor in vrijheid kunnen leven sinds 1945.

Het trof mij bijna als een mokerslag.

Want wat is vrijheid tegenwoordig? Wanneer ben je werkelijk vrij? Zijn we tegenwoordig niet allemaal loonslaven? We hebben veel meer verplichtingen dan we ons in feite realiseren. Een paar verplichtingen die me zo al te binnen schieten zijn ;

  • De verplichting om in een huis te wonen
  • De verplichting om een zorgverzekering af te sluiten
  • De verplichting om belasting te betalen
  • De verplichting om minimaal tot je 17e een opleiding te volgen
  • De verplichting om verkeersregels en andere voorschriften na te leven
  • De verplichting om voor een rechter als getuige op te treden

Dit zijn nog maar een paar verplichtingen die mij zo even te binnen schieten. Zijn wij dan werkelijk zo vrij?

Ik heb niet de verplichting om naar mijn werk te gaan. Maar ik heb ook daardoor niet de mogelijkheid om de dagen in te vullen zoals ik dat zou willen. En niet alleen geldt dit voor mij. Dit geldt ook voor mijn partner. Hij werkt zich 5 dagen per week 10 slagen in de rondte, om daarna in het weekend uitgeput te zijn, en op het einde van de maand nog niets extra's op zijn rekening te hebben. Zodat op het moment dat hij VERPLICHT zijn vakantiedagen moet opnemen met 2 aaneengesloten weken vakantie ... wij niet de mogelijkheid hebben om eens een leuk daguitstapje te maken. Wij zijn dan verplicht om te kijken naar de goedkope uitjes, liefst met gratis entree, en ook nog in de buurt van waar we wonen. Want de financien laten iets anders niet toe. Is dat dan vrijheid?

Dan heb ik nu alleen nog over mijn eigen situatie gesproken. Als ik dan ga kijken waar de zussen Oversteegh en Hannie Schaft voor gestreden hebben, dan zie ik helaas parallellen met nu.


19392018
JodenArbeidsgehandicapten
Te WerkstellingLoondispensatie
ConcentratiekampenSociale Werkplaatsen
ArmoedeVerborgen Armoede
VoedselbonnenVoedselbanken


Waar Hitler in de WOII een complete bevolkingsgroep buiten spel zette door ze in concentratie-/vernietigingskampen op te sluiten, zet Premier Rutte een complete bevolkingsgroep buiten spel door ze een volwaardig salaris te ontnemen. De Loondispensatiewet die hij wil doorvoeren is volslagen belachelijk. En het willen afpakken van het vakantiegeld van bijstandsgerechtigden is even zo zeer volslagen belachelijk.

Een arbeidsgehandicapte werknemer krijgt nu tenminste altijd 100% van het Wettelijk Minimumloon uitbetaald ... als Rutte zijn Loondispensatie door de 2e kamer gejaagd krijgt. Dan is dat voorbij. Dan mogen arbeidsgehandicapte mensen ONDER het wettelijk minimum loon worden uitbetaald. In mijn ogen is dat net zo zeer het demoniseren van een bevolkingsgroep. Buiten spel zetten! Wat Hitler deed met de Joden doet Rutte met arbeidsgehandicapten. Ze werken nu veelal in de Sociale Werkplaatsen, (die overigens niet zo'n sociaal beleid hanteren), waarbij ze dus ook al afgezonderd zijn uit de 'normale maatschappij'. Maar als deze mensen, die allemaal willen werken, straks ook nog ONDER het wettelijk minimum loon mogen worden uitbetaald ... kunnen ze helemaal niet meer participeren in de maatschappij. Dat is demonisering en zou niet moeten kunnen. De spreuk van Hitler was 'Arbeit macht frei'. Onze Premier Rutte zal het niet zeggen, maar met zijn manier van handelen laat hij toch echt eenzelfde beeld zien. Als je een uitkering hebt krijg je straks geen vakantiegeld meer. Als je arbeidsgehandicapt bent krijg je straks geen volwaardig salaris meer. Dat komt er op neer dat je alleen als je 100% werkt kun je jezelf nog een leuk leven veroorloven.

Nee, ik beweer heus niet dat we aan de rand staan van een WOIII. Ik zou niet durven, en niet kunnen. Ik kijk niet verder dan mijn eigen landsgrenzen hiermee ... en binnen die landsgrenzen zie ik wel dat er gelijkenis is met de periode voor WOII en de periode waar wij nu in zitten. De gouden jaren '80 en '90 liggen ver achter ons. We beleven de ene na de andere economische crisis en de grens tussen rijk en arm is steeds groter.

In het nieuws wordt trots geroepen dat de werkloosheid daalt, maar de cijfers laten nog altijd zien dat de werkloosheid nog altijd stijgt globaal genomen. En waar werkloosheid stijgt, stijgt criminaliteit, en armoede stijgt. Dat waren in de periode voor de WOII ook bepalende factoren. Een andere bepalende factor was de grote economische crisis in de jaren '30 in combinatie met het zeer beperkte vertrouwen in de Democratie. Die economische crisis en dat zeer beperkte vertrouwen is er nu ook weer. Waar in het nieuws geroepen wordt dat de economie draait als nooit tevoren zie je nog steeds het ene na het andere bedrijf failliet gaan.

Dit allemaal bij elkaar zette mij aan het denken.

Wat is vrijheid?

Vrijheid is de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. In maatschappelijke zin behelst het de mogelijkheid van groepen en individuen om deel te nemen aan het maatschappelijke, economische en politieke verkeer.

bron Wikipedia



Met de stelling van Wikipedia kan ik het volledig eens zijn. Dat is ook wat het woord VRIJHEID voor mij betekent. Maar in dat licht gezien moet ik ook de conclusie trekken dat we helemaal niet zo vrij zijn!

Ik heb niet de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. Die mogelijkheid is mij ontnomen door de wet die Premier Rutte heeft ingevoerd. Juist Premier Rutte die hoogdravende woorden uitspreekt over het IN VRIJHEID LEVEN, diezelfde Premier Rutte voert een wet in ... De Participatiewet. En juist die wet, die het mogelijk zou moeten maken voor iedereen om te participeren in de maatschappij, die zelfde wet heeft mij en vele anderen buiten spel gezet. En mij en vele anderen daarmee ook indirect onze vrijheid ontnomen. Blijkbaar lopen er dus mensen rond binnen de overheid die weinig tot niets van de geschiedenis hebben geleerd.

Welkom in 2018

Sort:  

Godver,

Dit is dezelfde Rutte die:
Onze vrijheid en privacy aantast met het sleepnet.
Het internet filter.
En de hack wet.

Die ONS willens en wetens MEER bespioneerd dan Hiltler ooit heeft kunnen doen met de StaSi / NSB (StaatsSicherheit / Nationaal Sicherheis Buro) Dit is hetzelfde als onze AIVD (Algemene Inlichtingen en Veiligheids dienst) en de NSA (National Security Agency)

Rutte is een wolf in schaapskleren die voor het oog van de mensen poppekast speelt door zich voor te doen ALSOF hij vrijheid belangrijk vind. En op die manier worden de burgers er in geluisd,

GROF SCHANDALIG wat Rutte hier doet. En zo jammer dat de twee dametjes er in trappen.. En ok ze verdienen de eer, maar ze zouden Rutte ter plekke een kogel van het verzet moetten geven. De vuile hypocriet.

BAH wat een gluiperd!

Ruttelizard.png

This post has received a 3.03 % upvote from @drotto thanks to: @janine-ariane.

Loading...

@hetty-rowan Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!

Reageer op deze reactie als u hier NIET mee wilt aan deelnemen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 63945.57
ETH 3135.76
USDT 1.00
SBD 4.00