Kalamita, katastrofa, apokalypsa

in #cesky5 years ago (edited)

Trocha toho optimismu při čtvrtku... Právě jsem se vrátil z Vysočiny. Českomoravské. Konečně jsem prodal chalupu po babičce... Rok jsem tam nebyl. Před rokem jsem se byl projít na místní zřizeninu hradu Rokštejna. Skrz husté lesy.

Letos mi všichni na potkání říkali, že je zle. Že lesy už nejsou. A šest týdnů pořádně nepršelo. Tak jsem šel znovu na Rokštejn. Abych se přesvědčil. Tak hele. Tohle byl loni hustý les.
P1100445.JPG
Jasně, že mám těch fotek stovku. Tak ještě jedna.
P1100474.JPG
Fotografie jsou nafoceny v katastru Panské Lhoty, středisková obec Brtnice, 18 km od Jihlavy. Madmořská výška 550 - 650 m nad mořem. Tak je to pravda. Lesy, jak je znám, už nejsou.

Vím, že o tom psal třeba @petrvl . Ale teď jsem to viděl na vlastní kukadla. Takže, co bude dál? Zajiímavé je, že se v obci objevili potkani. Spousta potkanů. Přišli z bývalého lesa? Kdybychom byli ve středověku platilo by: Potkani - blechy - mor.

Podle zákona musí majitelé lesů po dvou letech od vytěžení lesa na jeho místě zasadit nový. Ale sazenice nejsou. Všichni by chtěli... Když jsem tu zkázu viděl poprvé, napadlo mě slovo Tunguzka. Tunguzský meteorit... Ale tam to dřevo zůstalo ležet. Tady se do lesů vhrli zoufalí hospodáři a zachraňovali (vytěžili), co se dá. Většinou si najali těžké harvestory. Eroze půdy už začala. Co bude dál?

Místní lesníci umějí smrkové monokultury. Sem tam borovice, modříny... Některé z nich zatím přežily. Ale také už to začíná. Staří hospodáři už tři roky sbírají a sázejí bukvice a žaludy. Ale je strašné sucho, nechytá se to. Tak se sázejí topoly. Ale schnou také. Co tam bude?

Hele, já nevím. Vinice? Rybízové plantářže? Pastviště pro kamzíky? Terasovitá políčka? Všude solární panely... Ve spojení se skleníky? Zelenina, ovoce... Přehrada?

Nevím. Příroda, jak ji znám, skončila. Ale ona to už vlastně vůbec nebyla příroda. @petrvl zmínil Schwarzenbergy v souvislosti se smrkovou monokulturou. Hlavně oni. Ale už i dřív a jiní s nimi. No a bylo to špatně? Jejich řešení se osvědčovalo skoro dvě století. A teď dost. Musí přijít jiné řešení. Nemá smysl držet hladovku proti globálnímu oteplování. Nemá smysl stávkovat.

Je třeba začít hledat řešení a zkoušet. Sice vědecky, ale metodou pokus-omyl na malých územích. Hladoví a vystrašení lidé hledají intenzivně a rychle... Ale toho se bojím. V prostředku obce využili sucha. Vypustili rybník, prohlubují ho, čistí a stavějí kamenné hráze. Ta zvonivá ukrajinština, která u toho zvoní... Co místní? Někteří pracují, někteří jsou na dávkách. Ale takováhle práce už pro ně není. Příliš štědrý sociální stát.

Oč to bude teď bolet méně, o to v budoucnu to bude bolet víc. Myslím, že místo uschlých a poražených jabloní zasadím meruňky. Nebo broskve. Zatím máme u tchána dvě staré vany na chytání dešťovky. Vymyslím něco dalšího...

Jo a kupujte si dřevěné věci. Teď je všude spousta levného dřeva... Ale za deset let nebude. Žádné.
QmZdEgdEG3gM7H2SwXosyGgGNMV2NanfmiFcMKgeQgEc2i.png

Sort:  

Vybavil se mi "Muž, který sázel stromy"...

Těch vykácených lesů je hrozně moc. Někde kůrovec, někde prostě jenom byznys.
Ale všímám si i dalších věcí, které udržují alespoň malou hladinu optimismu. Je hodně míst, kde opravdu vidím nové stromky a to včetně listnáčů. A také se nechává "odpad" po těžbě tlít v lese, což dříve nebylo.

Ona se příroda pořád mění. Někdy pomalu, někdy rychle. Jen člověk si na ty změny nerad zvyká.

Now, you can take your daughter home now and decide what it is you intend to do.

Cool. I listen to musicals. What's your favourite band?

Z takových pohledů se mi svírá srdce... U nás ve Slezsku to prý teď vypadá stejně. Co nezničilo sucho a kůrovec, to dorazily ty nedávné vichřice. Toulání se v lese mám strašně rád. Snad se kvůli tomu jednou nebudu muset odstěhovat do Skandinávie :(

Bojím se, že les, jak ho známe, v České republice do nějakých 700 m nad mořem skončil. Bude se muset vypěstovat takový les, který tu byl před ním. Listnáče, lísky...

I kdyby se dal vypěstovat stejný, trvalo by to desítky let. Já se tohoto...

25.jpg

...nechci vzdát :(

ach jo achjo už dlouho jsem nejel po kraji někam jinam a je to děs koukám tohle chce článek... protože ten tvůj přístup je vlastně špatně to co navrhuješ a pravděpodobně to budou dělat taky ach jo ach jo

Špatně by bylo snažit se vysazovat znovu smrčky. Doporučuji přemýšlet, co vlastně. A střílím ze sebe, co mě napadá. Vůbec netvrdím, že mé nápady jsou dobré. Slouží jako nakopnutí k diskusi.
Jenom si myslím, že bezlesá půda neudrží vodu. Bez vody nebudou rodit pole... I když připouštím, že erozí vzniknou asi močály, nebo mokřady. A v nich nějaká vláha bude. A v mořadech komáři. Vzhledem k teplotám sem možná přijde malárie... (To jsou nastřelené úvahy. Nejsem krajinný inženýr.)

ale jo já to beru :) a jasně smrková monokultura je to největší zlo...

This post has received a 1.56 % upvote from @drotto thanks to: @krakonos.

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64107.21
ETH 3073.84
USDT 1.00
SBD 3.88