Krajinařina

in #cesky5 years ago (edited)

@krakons se svým postem o kalamitě v lese uhodil hřebík na hlavičku, ale já začnu jinak, od lesa.

Vystudoval jsem obor Krajinářské inženýrství. Je to dneska dost paradoxní status, vlastně to žádný status není. Už za mých studií byl obrovský boj o to aby nás inženýři přijali mezi sebe a mi mohli mít kulaté razítko. Ale kde je krajinařina dnes po těch 20 letech? Nikde. Setkali jste se dnes s nějakým krajinářem? Existuje nějaký takový post na nějakém úřadu? Pro mě je to smutné. Neživím se tím co jsem vystudoval a stejně tak ani nikdo z mých spolužáků a nikdo z dalších mnoha studentů po mě. Je to smutná záležitost. Většina dělá úplně něco jiného a jen pár se uchytilo v nějakých přidružených oborech nebo jako ekologové. Sem tam má někdo nějakou zahradnickou firmu třeba i dost známou, ale krajinář ani jeden.

A proč tomu tak je, se jen domnívám. Ale myslím si že když dnes někdo chce něco dělat stavět a vůbec tak to tam máte stavební odbor, odbor životního prostředí , lesní odbor, zemědělský odbor, vodohospodáře, urbanistu a když je to něco staršího tak památkáře a kde koho. A teď si vemte že přijde nějakej krajinář a všem začne fušovat do řemesla a říkat takhle ne, takhle do dělejte. :) Umíte si to představit, já teda ne. A proto asi krajinář nemá žádný status. Ale pak se divíte jako se budou lidé divit letos až po loňském suchu neobrazí plno stromů a plno jich napadne kůrovec a vůbec a vůbec až začne bej takováhle situace na polích a to že brzy bude protože to děláme špatně ve velkém tak to teprve bude pohroma.

Si to jen vemte nejdříve byli povodně tak jsme začali dělat retenční nádrže a zprůchodňovat řeky, říčky a potoky. Teď zas přišlo sucho tak stavíme rybníky a nádrže a máme dotace na ně. A začal mizet les, on už teda začal mizet dost nazpátek, protože se kácelo fakt ve velkém. Ona i ta kůrovcová kalamita bude s tím mít co do činění, ale na to nebudou data aby to moje tvrzení podpořila. Že ony se ty pokácené kmeny všude povalují už pár let.

Ono to tak vše spolu souvisí. Máme tu sice svobodu, ale hospodařit jsme zapomněli. A to co dobrého zbylo po komančích tak to jsme raději odmítli jako pozůstatek komunismu. A tak tu dnes vládne kapitalizmus a vše je business a investice. Jenže třeba u toho lesa je to tak že ta investice není do další generace, ale chcete alespoň velkou část zpět a to hned na splacení úvěru a na zisk. A jak jsem byl mnohokrát svědkem tak někdo koupí les a vykácí vše co mu jen zákon umožňuje. A šup dřevo se veze přes hranice do němec do rakous kde nám za něj dají víc. A to se děje posledních tak zhruba 15 let. A pak se divíte že je sucho? Já ne! Les totiž zadržuje většinu vláhy a bez něj sucho prostě bude. Plus to jak se hospodaří na půdě zas vede k suchu a když je sucho jako loni tak se to znásobí to naše nehospodaření.

A tak vláda rozhodne a budeme dotovat rybníky a nádrže protože je sucho a máme tu taky to globální oteplování. Ale zůstaňme u toho lesa. On je totiž klíčový. A co vidíte z posledních let. Třeba to někde veme vichřice a zákon praví vysázet a tak to na tom stejném místě zase posejí sazeničkami smrku. Ale proč to všechno proč jen dokola jedeme tu stejnou písničku a divíme se že to nefunguje. To opravdu lidé potřebují vždy nějakou pořádnou pohromu aby je vytrhla z letargie.

Jak bych to viděl já? No já bych nic nesázel. :) Větve neuklízel a nechal je rozházené. A hlavně v první řadě to dřevo odkornil na místě kde ho pokácí když je ten kůrovec. A pak bych šel od válu a nedělal nic dalších hooodně let. A šel dělat něco jiného asi nechal bych to ladem ten les, no teda to místo kde byl les. Co pořád chcete něco vymýšlet, příroda to má vymyšlené a suprově a lépe než mi lidé i s našimi znalostmi a počítači a modely a výzkumy. Ona by tam nalítla náletová dřevina, bříza a spol a rostla by a pak by se dalo sem tam udělat ostrůvek kde by se vsadilo pár různorodých listnáčů třeba i sem tam nějaký ten jehličnan proč ne je to užitkový les přeci. Pak by se káceli tak max souše na topení a les by rostl ale to tu bude už další generace. A ta pomalu začne s výběrovou těžbou. Ne jak dnes hárvestorem. Ale lesník s kupcem dejme tomu někým kdo chce novou podlahu si projdou les a řeknou si tenhle strom a tenhle jsou super. Pokácí se dva stromy, koně je odtáhnou na místní pilu a tam se dřevo uskladní a ještě ke všemu se dohodne že se bude kácet ve správný čas, protože letní a zimní dřevo jsou jako nebe a dudy a každé se hodí na něco jiného. Dřevo se správně zpracuje a místní truhlář za dva roky udělá super novou podlahu.
Nemyslitelné že. :) Umíte si to představit tuhle pohádku? Ale ona to není pohádka ono to tak je správně.

Už se nedivíte že nikde žádnej krajinář není a kór na úřadě. Jak by lidi asi nadávali kdyby jim nějakej krajinář schvaloval projekt. A to jsem tu pořád mluvil jen o lese. Ale vemte si on třeba ten les tady nemá být a má být tam a tady má být jen remízek protože je tam potůček a hnízdí tam tohle a tady rozhodně tu halu nepostavíte protože by to vypadalo blbě a támle také ne protože tam je nejúrodnější půda v obci. Umíte si to představit? Jestli ne tak se pak nedivte když vydíte pokácené lesy a je sucho a nebo když neroste na poli protože jste půdu vymačkali do poslední kapky. Nedivte se nedivte, krajináři totiž nikde nejsou. Až budou začne být líp.

Sort:  

Ač oba silně ekologicky založení, občas míváme na různá témata různé názory, tak jsem byl zvědav, co se dočtu tentokrát a jak moc s tím budu nebo nebudu souhlasit :) Touhle větičkou jsi mě ovšem potěšil:

"Co pořád chcete něco vymýšlet, příroda to má vymyšlené a suprově a lépe než my lidé i s našimi znalostmi a počítači a modely a výzkumy."

Tesat do kamene. Nevím, proč si pořád člověk myslí, že ví všechno nejlíp a všemu rozumí. V porovnání s tím, jak dlouho tady na planetě všechno funguje, je nějaká lidská existence jen plivnutím do moře. Chybí nám pokora a respekt.

Já se u toho předposledního odstavce taky trošku zasnil... ;)

Ono tohle je složitý, právě z pohledu krajináře... protože krajina je především místo kde žijí lidé a tak je to spíše o hledání rovnováhy mezi divokou přírodou a lidskou potřebou...
Ale u toho u čeho mi dva občas narážíme je právě podle mě nepochopení, že já občas mluvím o divoké přírodě a mám k ní nějakej přístup a pak o krajině a přírodě obecně a k ní mám trochu jinej přístup, protože přeci jen si nemyslím že by jsme měli zalézt zpátky do jeskyní jako někteří extrémističtí ekologové :)

Kdyby jsme šli někdy na pivo tak myslím že by jsme se shodli :)

Jo, to já si myslím taky :) Obecně cítím, že jsme na podobné vlně, ale někdy (zvlášť při neosobní komunikaci) ty debaty komplikují špatně pochopené formulace apod. A to základní dělení na krajinu a divokou přírodu chápu a uznávám. V jeskyni žít nechci, ale rád bych, aby té původní nedotčené přírody bylo zachováno co nejvíc a lidi z ní pořád neukrajovali. Ono to samozřejmě všechno dost souvisí i s přelidněním planety, ale to by bylo zas na jinou debatu...

Je škoda, že nejsou. Naše krajina by si zasloužila citlivější přístup.

Coin Marketplace

STEEM 0.35
TRX 0.12
JST 0.040
BTC 70638.80
ETH 3565.34
USDT 1.00
SBD 4.73