Padamu Yang Entah Jadi Milikku

in #esteem5 years ago (edited)

Hendak ku tulis sesuatu yang mungkin tiada berguna. Bagi ku, terlebih bagi yang lainnya.

Ada keresahan dalam hati ini. Seperti buta dan tuli. Adakah selain penghalang daripada yang lebih kejam dari hati? Atau kah terpaksa menyebutnya dengan jiwa?

Aku dalam kebimbangan. Hening mendayu, sesekali kau datang merayu. Pada inti kepalaku. Namun aku ragu, sebab tak ada manusia sekerdil aku. Mungkinkah kau kan tetap sudi? Atau kau hanya sekedar datang lalu menghilang?

Separuh hati aku menahan cinta, separuh hati pula aku menahan rindu. Pada akhirnya segalanya telah ku berikan kepadamu.

IMG_5986.JPG

Bagai langit tak berhujan, mustahil memberikan kehijauan pada bumi. Bagai barat yang tak bermatahari. Mustahil dapat melihat indahnya malam.

Segala yang ku punya mungkin tak dapat ku beri, harta atau serupa. Melainkan hati? adalah hal yang tak pasti. Juga denganmu. Kini dan nanti sanggupkah hanya aku sebagai pengisi?

Pada setiap penghujung malam. Kau selalu datang. Kadang dengan senyuman kadang dengan nyanyian. Kian menjadi-jadi.

Satu hal yang pasti. Kau hanya akan datang dengan kelembutan. Caramu dengan diam, nadamu penuh sopan. Seakan kau berada diantara paling dekat.

Mungkin juga kejam bagimu aku. Atau kah kau berpikir palingkan muka lalu pergi dariku. Atau mungkin hilang sudah rasa mu untuk ku. Atau mungkin dasarnya kau hanya sekedar bermain.

Sekeping hati yang ku miliki belum menemukan arah yang pasti. Jika ini penderitaan, Tuhan penunjuk jalan kebahagiaan. Kelak pada akhir kisah ini kau dan aku mungkin tak bersama. Tiadalah yang harus disesalkan. Yang aku tahu, Tuhan menuju hati terdalamku "Aku menyayangi mu" dulu dan kini.

Sort:  

Thanks for using eSteem!
Your post has been voted as a part of eSteem encouragement program. Keep up the good work! Install Android, iOS Mobile app or Windows, Mac, Linux Surfer app, if you haven't already!
Learn more: https://esteem.app
Join our discord: https://discord.gg/8eHupPq

Coin Marketplace

STEEM 0.33
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66438.74
ETH 3268.32
USDT 1.00
SBD 4.39