Alldutch Maandag Maaltijd : Stamppot rauwe andijvie met verse worst en spekjes (of niet)

in #food6 years ago (edited)

Nieuwe rubriek van @alldutch

Jawel, je leest hier de spiksplinternieuwe rubriek van onze community:

De ALLDUTCH MAANDAG MAALTIJD


Deze rubriek wordt verzorgd voor en door leden van @alldutch en het is de bedoeling dat 'ie elke maandag verschijnt. Hoef je in ieder geval niet na te denken over wat je morgen gaat eten. Je eet gewoon wat de Alldutch pot schaft! :-)


Mag ik meedoen? Ik weet een fijn gerecht dat iedereen moet proberen!

Ja hoor, je kunt een enthousiast bericht achterlaten in het algemene chat-kanaal op onze Discord-server. @alldutch neemt dan contact met je op.

Maar laat gerust ook hieronder in de comments weten dat je graag een bijdrage wilt leveren aan deze rubriek, @alldutch komt het ook dan aan de weet.

Levert een bijdrage ook iets op?

Zeker wel! ALLE SBD die met jouw MAANDAG MAALTIJD-post worden verdiend krijg je zeven dagen na plaatsing overgemaakt naar je wallet.

De SP die met de post verdiend worden zijn voor @alldutch zodat uiteindelijk iedereen er beter van wordt.

En zoals bij elke post die je op Steemit plaatst: hoe beter de tekst, hoe mooier de layout, hoe creatiever je output, des te groter de kans op een mooie uitbetaling ;-)


Verder ben je helemaal vrij in het recept, de tekstopbouw, het begeleidende beeld en wat al niet meer. Ben je beter in vlogs? Prima, publiceer dan je bijdrage op Dtube. Ik zeg: leef je lekker uit!

@hatsekidee trapt in deze eerste aflevering af met een onvervalste Hollandse maaltijd die goed past bij het zomerse weer van de afgelopen (en hopelijk ook alle hierna volgende) dagen.

Laten we hopen op een succesvolle nieuwe rubriek voor ons Vlamingen, Nederlanders en Nederlandssprekenden waar ook ter wereld.


Toen mij gevraagd werd of ik de eerste aflevering van De Alldutch Maandag Maaltijd wilde verzorgen wist ik meteen dat het stamppot rauwe andijvie zou worden. Zodra de lentezon echt goed warmte begint te stralen krijg ik zin in dit gerecht. Een Pavlovreactie, denk ik.

En ik had de afgelopen dagen geen tijd gehad om voor mezelf te koken, dus het verzoek van @marcovanhassel gaf me meteen een goeie reden om deze maandag weer eens aan het koken te slaan. Een beetje vroeg weliswaar omdat deze post ook nog opgemaakt en gepubliceerd moest worden, maar de smaak was er niet minder om (al zeg ik het zelf)!

Nou, daar komt 'ie dan; mijn versie van stamppot rauwe andijvie.


Stamppot rauwe andijvie met verse worst en spekjes


Voor een vleesloze versie kun je de worst en de spekjes vervangen door gehakte cashewnoten en/of gehakte zwarte olijven.

Bereidingstijd 20-25 minuten

Ingrediënten

(2 personen)

  • 500 gr kruimige aardappelen
  • 300 gr rauwe andijvie, in reepjes gesneden
  • 100 ml melk (vol, halfvol, of karnemelk)
  • 100 gr spekjes, in blokjes gesneden
  • 2 verse worsten (varken – runder mag natuurlijk ook, maar ik vind de varkensworstjes veel smakelijker)
  • flinke eetlepel ongezouten roomboter (± 20 gr)
  • flinke snuf nootmuskaat
  • zout en peper naar smaak

Voor de vegetariërs

  • 80 gr gehakte cashewnoten
  • 80 gr gehakte zwarte olijven

Bereiding

  • Bak de verse worstjes en de spekjes in een koekenpan lekker krokant (of niet, wat jij lekker vindt, maar zorg wel voor dat het meeste vet eruit gesmolten is). Ze zijn tegelijk met je stamppot klaar.

Begin met medium-hoog vuur en zet daarna het vuur lager zodat de spekjes langzaam doorbakken worden.

  • Kook ondertussen de aardappelen gaar in ongeveer 20 minuten.

Ik hou ervan als mijn puree niet totaal is doorgedraaid, maar nog wat grovere stukjes aardappel bevat dus daar houd ik ook rekening mee met mijn kooktijd, die is dan iets korter.

  • Verwarm de melk zodat je puree zometeen niet te koud wordt.

  • Giet de aardappelen af en stamp ze met het spekvet, de roomboter, de nootmuskaat, zwarte peper en de helft van de verwarmde melk.

  • Voeg nu meer melk toe totdat je puree de consistentie heeft, die jij wilt.

  • Breng nu de puree op smaak met zout en eventueel extra zwarte peper en nootmuskaat. Pas op met zout toevoegen; de spekjes (of de zwarte olijven) zijn ook al zout.

  • Roer nu de rauwe andijvie door je puree en je bent klaar.

  • Borden opmaken – vergeet de spekjes niet –, glas droge witte wijn erbij en nassen maar!

Serveertips

Een lik mosterd als extra garnering geeft nog een extra kik.

Voordelen

Zeer rijk aan vitamines A, alle B's en E, mangaan, koper en ijzer. Andijvie helpt om gifstoffen uit je systeem te halen en voedingsstoffen juist op te nemen. Het werkt daarnaast ook nog eens laxerend omdat het je maag goed aan het werk zet.

Bewaartijd en invriesmogelijkheden

En omdat weggooien zonde is: gewoon goed afgedekt in de koelkast is deze maaltijd prima tot 3 dagen te bewaren. De volgende dag smaakt hij misschien nog wel beter. Gewoon even opbakken in de koekenpan met een klontje boter. Trouwens ook heerlijk op op brood, als lunch!
Je kunt stamppot rauwe andijvie prima invriezen en dan eindeloos bewaren. Maar beter nog vries je alleen de aardappelpuree geportioneerd in. Je kunt dan per keer je 'groente naar keuze' vers toevoegen.

Mensen, het was mij een genoegen.

Eet smakelijk!


lid-worden-op-Discord.jpg

20180418_175257.png

OVER ALLDUTCH

@ALLDUTCH is de online social community voor Nederlandstalige blockchain gebruikers, voornamelijk steem. De community is voor NL-BE members, de voertaal op onze server is Nederlands.

Posts met onze tags maken kans op promotie in een van onze wekelijkse initiatieven :

  • Gebruik de tag #Alldutchcreations (creative content) om kans te maken op vermelding in de wekelijkse Recap van @alldutchcreation, die elke maandag wordt gepost.
  • Gebruik de tags #AlldutchNL (Nederlandstalige content) en #Alldutch om kans te maken op vermelding in de Alldutch Recap, die elke vrijdag verschijnt.

Je vindt de Alldutch community op Discord via deze link: https://discord.gg/9mzqA7H

(Note EN; Abuse of tags not appreciated because it won't help the Dutch-speaking community to grow)

Community tag - #Alldutch
Creatieve content - #Alldutchcreations
Nederlandse content - #Alldutchnl

alldutchnew.gif



Sort:  

definitief logo-klein.png

je blog is opgenomen in de @alldutchcreation Recap #4

Snel voten voor dat het maar een 50% trail-vote gaat worden :)

En de vegetariërs kunnen ook genieten van een lekker braatworst ;)
Heb ze helaas na de BBQ niet meer in huis - maar wel een alternatief:

Ook lekker:

DSC01961.JPG

Steem on!

Begin nu toch wel benieuwd te worden naar deze 'kleine plassertjes'. Hoe is het 'mondgevoel' van deze worstjes? He, getver, wat een nare bijklank krijgt deze vraag ineens. Ik bedoel natuurlijk of je het idee hebt dat je een worst zit te eten die ook naar worst smaakt?

LOL !!!!
Belangrijk is bij deze willies dat je ze op het juiste moment uit de pan of van de BBQ haalt.
Te kort = slappe willies ;)
Te lang = droge, harde willies :)
Dit is natuurlijk in principe met alles zo maar bij deze willies is de periode voor het juiste moment wel erg klein.
Als je dit lukt zijn ze net echte worstjes - zowel smaak als ook ' mondgevoel' ;)

Little Willies, altijd lekker bij de andijviestamppot! :-D

Goeie tip, dat wel!

djezzes wat een naam!! Dat is vast niet engels.

Was het een beetje te eten @pundito? Ik heb één keer iets van de vegetarische slager gehad (kipworst voor op brood) en dat vond ik nogal tegenvallen...

De little willies zijn echt lekker - is ook al bevestigd door echte vlees liefhebbers hier in de tuin tijdens een BBQ.
Wie ook goede vleesvervangers heeft is GoodBite!
Die hebben ook van die BBQ setjes.

Oké, dat is goed om te weten. Bedankt voor de tip!

Hun vegetarische spekjes zijn best goed. De rest zou ik niet weten. Ik eet zelf liever vleesloos dan met iets dat op vlees moet lijken maar het gewoon niet is.

Vleesloos is vaak een beter idee inderdaad. Scheelt ook veel zout vaak.

En je eet weer eens wat nieuws, komt er zo achter dat dat vlees dan wel errug lekker, maar eigenlijk helemaal niet zo noodzakelijk is voor een mooie maaltijd, en dan pas je daar vanzelf langzaam je eetpatroon op aan... mooie utopie voor velen misschien maar bij mij werkte het zo :-)

Ik begrijp het overigens wel, hoor, De Vegetarische Slager. Als transitie naar minder/geen vlees eten maar zonder meteen cold turkey te moeten. Dat is voor velen een ondenkbare stap. Ook voor mij, omdat het gewoon te lekker is :-|
Ik hoop maar dat ze in Wageningen een beetje opschieten met de ontwikkeling van kweekvlees. Dat gaat met grote stappen vooruit. Wie weet hebben we over tien jaar helemaal geen beesten meer nodig voor ons biefstukje, varkenshaasje of lamskotelet. Halen we onze kipschnitzel zo bij de slager uit de printer. Kunnen de koeien lekker grazen en de varkens door de modder rollen. De vraag is alleen even: waar? :-D

Potverdorie dat ziet er lekker uit!!

Ik heb trouwens vorige week nog stamppot in de Caribbean gegeten dus dat is echt totaal niet temperatuursafhankelijk hahaha. Gewoon altijd lekker!

Helemaal mee eens. Ken altijd!

Leuke nieuwe actie!
En de stamppot ziet er erg lekker uit! Goed bezig @hatsekidee

Dank je @erikklok. Hij smaakte nog beter 😊

Je hebt een hele mooie aftrap gegeven. De aandacht die je aan de foto's hebt geschonken brengt de post naar een hoger niveau.

Of ik het ook ga eten weet ik niet. Als kind veel andijvie gegeten, maar de laatste jaren niet meer.

Dank je @ijmmai.

Het was erg leuk om te doen. Een keertje food blogger spelen :-)

Helemaal aan jou! Eet maar vooral wat je lekker vindt :-)

Maareh, wil je ons in de post van volgende week niet vertellen wat jij graag eet? Laat maar even weten via DM als je geïnteresseerd bent ;-)

Direct Message (in Discord) ;-)

lekker bij ons altijd feest als we het eten, we eten het zonder worst met meer spekjes, en wij doen rode peper en azijn ! en we noemen het rotterdamse vlag. :-) groen wit groen of zoiets ? die benaming nooit gesnapt.

Ja, ook lekker met rode pepers en azijn!

Het groen-wit-groen is van Rotjeknor, dat weet ik... oooh: als je de spekjes (en de rode pepers) weg laat ziet er uit als de Rotterdamse vlag!

Wij als vegetariers eten het dus met de vegetarische spekjes ... alleen niet die van de vegetarische slager omdat die gewoon echt veel te duur zijn, maar die van vivera ... en verder maak ik ook wel eens vleesvervangers zelf van sojabrokken. Maak ik stoofvlees van tempeh, maak ik vega saucijzenbroodjes van vega gehakt, worstenbroodjes weer van sojabrokken. Falafel van kikkererwten moet ik nog maken, maar is wel lekker ... Dus als vegetarier hoeft niemand iets tekort te komen. En de vleesvervangers worden steeds beter overigens. Voor mij was het overigens een uitkomst ... nooit gepland om vegetarisch te gaan eten, maar een vegetarier als partner en zo er in gerold.

Wow, jij bent een expert zo te lezen! Falafel heb ik een paar keer gemaakt en dat was een groot succes. Kun je trouwens ook helemaal los mee gaan door bijvoorbeeld kaas toe te voegen, of olijven, pepertjes, et cetera.

Ik zie een vega aflevering van de Maandag Maaltijd al voor me @hetty-rowan!

Dat zal ik zeker eens doen, maar nu eerst even de Recap van alldutchcreations afmaken ... door omstandigheden al een dag vertraagd helaas

I try tomorrow your meal

Let us know how it tasted @makesushi!

Your Post Has Been Featured on @Resteemable!
Feature any Steemit post using resteemit.com!
How It Works:
1. Take Any Steemit URL
2. Erase https://
3. Type re
Get Featured Instantly & Featured Posts are voted every 2.4hrs
Join the Curation Team Here | Vote Resteemable for Witness

Coin Marketplace

STEEM 0.24
TRX 0.11
JST 0.032
BTC 61482.47
ETH 2990.09
USDT 1.00
SBD 3.67