Camino de Santiago. Wróciłem.

in #pl-artykuly6 years ago

Czołem Steemianie!

Nic nie wyszło dokładnie tak, jak planowałem. Trochę ponad miesiąc temu wyruszyłem w podróż drogą świętego Jakuba. Prawie 900km marszu przez Hiszpanię. Myślałem sobie, że będę wrzucał wpisy na Steemit, rozpocznę karierę podróżniczego bloggera, setki fanów i tysiące Steemodolarów. Hehe, nie. Pomijając bardzo niskie zagęszczenie punktów dostępu do Internetu, to regularne pisanie zwyczajnie wybiłoby mnie z rytmu pielgrzymowania. Doświadczanie i relacjonowanie doświadczeń to dwa zupełnie inne światy. Chciałem skupić się na sobie, skupiłem się więc na sobie.

Jak było? Intensywnie jak diabli! Dalej nie mam pojęcia, o co chodzi ze świętym Jakubem, natomiast samo pielgrzymowanie okazało się wyjątkowym doświadczeniem. W swoim hamaku przespałem może ze 4 noce, pierwsze trzy tygodnie były zbyt zimne i deszczowe, w tym czasie tanie schroniska zdążyły bardzo poważnie mnie rozpieścić. Wiecie, prysznic, materac i takie przyziemne sprawy. Nie mniej jednak, noce spędzone pod gołym niebem należały do najpiękniejszych. W jednym ze schronisk, prowadzonym przez wolontariuszy zetknąłem się z taką pielgrzymską piosenką.

Nie udało mi się jej nauczyć, natomiast sens słów refrenu przyświecał mi po drodze. Ultreia et suseia. Iść do przodu i wzrastać do góry. Czasem było bardzo ciężko i boleśnie. No to ultreia i zasuwam dalej. Trzeba. No bo co innego zrobić? Nie pisałem za dużo również dlatego, że były to przeżycia bardzo osobiste, często niemożliwe do uchwycenia w słowa. Czuję się odrobinę mądrzejszy, czuję się odrobinę spokojniejszy, pełen optymizmu i nowej energii do życia.

Do tej pory kojarzyłem pielgrzymowanie z rozśpiewanym tłumem religijnych fanatyków zasuwających do Częstochowy, okazało się, że pielgrzymka może mieć zupełnie inny, dużo bardziej osobisty wymiar niemający nic wspólnego z żadnym świętym obrazem, czy cudowną wodą. Dla każdego droga może być innym doświadczeniem. Spotykałem ludzi, chcących znaleźć ukojenie po utracie bliskich, ludzi szukających oświecenia, ludzi, którzy po latach rzucili pracę i całe swoje dotychczasowe życie, a także takich, którzy zwyczajnie lubią piesze wędrówki.

Codziennie średnio 30km z plecakiem na plecach, nieustanny kontakt z przyrodą i przede wszystkim totalne oderwanie się od kontekstu codziennego życia. Podróż ramię w ramię z ludźmi dosłownie z całego świata, nowe doświadczenia kulinarne, kulturowe i międzyludzkie. Czas poświęcony tylko i wyłącznie sobie. Jeśli zastanawiałeś/aś się kiedyś nad realizacją takiej inicjatywy, jeśli czujesz, że z jakiegoś powodu to do Ciebie przemawia, to polecam z całego serca. Niezależnie od wyznania. Co może być dla niektórych ważne, nie spotkałem się po drodze z przypadkami religijnej indoktrynacji albo dyskryminacji.

Przejście całego kraju na piechotę może wydawać się nie lada wyzwaniem, jednak nogi szybko się przyzwyczajają, a po drodze jest fantastycznie rozbudowana infrastruktura i inni pielgrzymi gotowi do pomocy w razie potrzeby. Szlak jest świetnie oznaczony, wystarczy podążać za żółtymi strzałkami od jednego miasteczka do kolejnego. Niektóre ze schronisk działają na zasadzie "co łaska", a inne kosztują od 5-10euro za noc, cała przygoda nie jest więc jakoś szczególnie kosztowna. Mnie udało zamknąć się w 500€ wraz z autokarami powrotnymi do Holandii.


Czasem szlak był oznaczony aż za dobrze, a czasem oznaczenia zwodziły na manowce.

Przez najbliższe dni będę Wam tu spamował zdjęciami i najciekawszymi historiami z trasy, a potem wrócę do opisywania najciekawszych, w moim odczuciu fragmentów rzeczywistości. Po drodze niezłomnie promowałem Steemit, rozkleiłem ponad 300 wlepek i zwyczajnie rozmawiałem z ludźmi. Teraz czas na powrót do codziennego życia.





Pozdrawiam!

Sort:  

świetne zdjęcia! czekam na całą relację :)

Też myślimy nad taką przechadzką, ile czasu Ci zajęło?

32 dni od Saint Jean Pied de Port do Santiago de Compostela

Ogromnie Cię podziwiam. Czekam na kolejne posty. Gratuluję wytrwania w dążeniu do celu.

Bardzo inspirujące :>

Coin Marketplace

STEEM 0.36
TRX 0.12
JST 0.039
BTC 69965.85
ETH 3540.49
USDT 1.00
SBD 4.71