Pyraminx - wprowadzenie

in #pl-artykuly5 years ago

Niedawno zrobiłem unboxing tej układanki. Bardzo chciałem uzupełnić swoją kolekcję w piramidkę. Kostka różni się nieco od reszty kostek z uwagi na swój kształt.

Jednak nie podeszła mi ona do gustu. Miałem w planie kupić sobie jeszcze większą piramidkę, ale teraz już całkiem mi się odechciało. To nie mój gust... Kostkę (jak dla mnie) się nie wygodnie trzyma, porusza i układa. Wolę tradycyjne kostki.

Ale tak jak obiecałem zrobić wprowadzenie do pyraminxa tak więc to dzisiaj czynię. Miałem uczyć się szybkich metod układania jednak uznałem, że zadowoli mnie tylko umiejętność jej ułożenia najprostszą metodą.

Metody układania


Istnieją w sumie trzy metody układania: podstawowa bez uczenia się żadnych algorytmów (wszystko na logikę), szybsza i najszybsza (Keyhole)

Ja nauczyłem się metody podstawowej (w jakieś pół godziny) i dalej nie brnę w to, bo jakoś mi się nie chce i sama kostka mi nie podeszła do gustu.

Dzięki najszybszej metodzie będziemy mogli osiągać czasy 1-3 sekund, a nawet poniżej 1 sekundy. Jednak ta metoda jest skomplikowana i żeby ją zrozumieć trzeba trochę posiedzieć i się pouczyć.

Metoda podstawowa - etapy układania


W metodzie podstawowej etapy układania są następujące:

1 Ułożenie krawędzi pierwszych warstw

Najprościej mówiąc musimy ułożyć coś jak logo Mitsubishi na każdej ściance. Nie jest to trudne, ale też nie całkiem łatwe. Jednak gdy uda się nam ułożyć taki wzór na jednej ściance, to zwykle automatycznie na reszcie ścian będziemy mieć już ułożony ten wzór.


Taki wzór musimy ułożyć

I prezentuje się on następująco:




2 Wsadzenie pozostałych klocków na swoje miejsca

I już mamy ostatni etap - musimy wsadzić pozostałe klocki w odpowiednie miejsca. Robimy to na logikę, bez algorytmów - nie jest to sposób szybki, bo nie zawsze klocek od razu się wsadzi na swoje miejsce, ale za to jest to skuteczne i w końcu ułożymy układankę.

I gotowe!

Metoda szybsza - etapy układania

W metodzie szybszej etapy układania są takie same. Jedynie 2 etap, czyli wsadzenie pozostałych klocków na swoje miejsca, przechodzimy używając algorytmów, a nie metodą 'na logikę'. Dzięki temu możemy uzyskiwać dobre czasy.
Lista algorytmów znajduje się na tej stronie: https://kostkarubika.net/pyraminx/ukladanie.html

O najszybszej metodzie nic się nie wypowiem, bo nic ciekawego na jej temat nie znalazłem. Wiem tylko tyle, żeby się ją nauczyć trzeba poświęcić trochę czasu na naukę dużej ilości algorytmów.

Rekord świata


Rekord świata należy do naszego rodaka - Dominika Górnego - i wynosi jedyne 0.91 sekund. Czyli o ja cię pierniczę jak on to zrobił?

Kostka może zainteresować wielu ludzi, ale mnie raczej nie zbyt zaciekawiła. Na szczęście była tania, więc nie żałuję zakupu. Mimo to uważam, że ciekawą przygodą jest spotkanie się z tą nietypową układanką.

Źródła:
Zdjęcia mojego autorstwa

oraz

https://pl.wikipedia.org/

Sort:  

Congratulations @tartsak! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You got more than 50 replies. Your next target is to reach 100 replies.

You can view your badges on your Steem Board and compare to others on the Steem Ranking
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Vote for @Steemitboard as a witness to get one more award and increased upvotes!

Coin Marketplace

STEEM 0.35
TRX 0.12
JST 0.040
BTC 70625.87
ETH 3563.07
USDT 1.00
SBD 4.71