POMYSŁ na ZDROWY OBIAD: Smaki Kuchni Bliskiego Wschodu 🥗🍅🥒🌶️

in #pl-kuchnia6 years ago (edited)

Witajcie! 

Na moim blogu znajdziecie pomysły na zdrowe dania inspirowane kuchniami świata, zobaczcie przepisy na: indyjskie aloo gobi, azjatycki makaron ryżowy, czy sajgonki.

Prawdziwie upalne dni przywołały we mnie ochotę na obiad w stylu kuchni bliskowschodniej. Kumin, hummus, falafele... Do mojego ukochanego trio, w tym sezonie dołączyła sałatka tabbouleh, która cudownie orzeźwia i syci w takie upalne dni.

Jak przywołać do swojej kuchni smaki bliskiego wschodu? Na talerzu rozsmaruj kremowy hummus, nałóż chrupiące falafele i soczystą sałatkę! 

Dzisiejsze przepisy z dedykacją dla @naila7894 ;) 

1. Hummus: najlepsze Steemit'owe przepisy na hummus znajdziecie TUTAJ.

2. Falafele z czerwonej soczewicy

Klasyczne falafele przygotowuje się z ciecierzycy. A gdyby tak zrobić je z innego strączka? Myśl o czerwonej soczewicy podsunął mi przepis z książki "Vegenerata sposób na zdrowie" Przemysława Ignaszewskiego. Jeśli ktoś z Was uważa, że kuchnia wegańska jest niemęska, powinien koniecznie zajrzeć na blog Przemka, bo jemu "jaj" w kuchni na pewno nie brakuje! ;))

Składniki:

  • 1 szklanka czerwonej soczewicy, namaczanej w wodzie przez 12 godzin (soczewicę najlepiej zalać wodą na noc)
  • 1 cebula
  • 2 - 3 ząbki czosnku
  • 1 łyżka curry
  • 1 łyżeczka przyprawy do dań z gyrosa/kebaba lub 1 łyżeczka mielonego kuminu
  • szczypta papryki ostrej
  • 1/4 łyżeczki soli kamiennej
  • 4 łyżki mąki z amarantusa

Przygotowanie:

Soczewicę płuczemy i dokładnie odsączamy z wody, najlepiej jest pozostawić ją przez chwilę na sicie.

Soczewicę przekładamy do miski, dodajemy posiekaną cebulę, czosnek i przyprawy. Używając blendera ręcznego miksujemy na gładką masę. Dodajemy mąkę i dokładnie mieszamy. Przed smażeniem masę na falafele dobrze jest schłodzić przez chwilę w lodówce.

Na patelni rozgrzewamy olej, w dłoniach formujemy kulki wielkości orzecha włoskiego i smażymy na złoty kolor, obracając co jakiś. Ważne jest, by falafele usmażyły się w środku, a nie spaliły na zewnątrz.

3. Sałatka  tabbouleh

Za sprawą jednego sekretnego składnika czeka Was mega orzeźwienie! Mięta! To jej absolutnie nie możecie pominąć przygotowując składniki do sałatki.

Składniki:

  • 100 g kaszy bulgur
  • 1 pomidor
  • 1 ogórek
  • 1 papryka
  • 1 czerwona cebula
  • spory pęczek natki pietruszki
  • spory pęczek mięty
  • sok z 1/2 cytryny
  • sól i pieprz
  • szczypta mielonego kuminu
  • szczypta papryki ostrej, świeżej lub w proszku

Przygotowanie:

Kaszę gotujemy wg przepisu na opakowaniu (wystarczy 15 minut).

Do ostudzonej kaszy dodajemy pokrojone na małe kawałki warzywa, posiekaną pietruszkę i mięte oraz przyprawy. Wlewamy sok z cytryny i mieszamy.

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

ależ Ci smakowicie wyszły te kulki (w kształcie trójkątów :))
..
"jeśli ktoś z Was uważa, że kuchnia wegańska jest niemęska, powinien koniecznie zajrzeć na blog Przemka, bo jemu "jaj" w kuchni na pewno nie brakuje! ;))"
uwielbiam takie wpisy z jajami!
:D
a vegenerat tez brzmi dumnie :)

Bo to są kulki w kształcie trójkątów, najlepsze! ;))
😘

Tabbouleh uwielbiam! A propos, kto wie jak się to wymawia? Zajadałem się nią na Bliskim Wschodzie do upadłego. Najlepiej, gdy jest zimna chociaż świeża. Kiedyś schowałem w lodówce i niestety na drugi dzień zmieniła się soczystą, ale nieapetyczną papkę.

Hm... długo myślałem nad ripostą o wegańskich jajach. Wygrałaś! :D Choć duża klata wcale nie znaczy, że mieszka w niej spory ptak ;))

Co do tabbouleh, to ja nie wiem jak to się piszę (teraz też skopiowałam od Ciebie), a co dopiero wymawia! Także wszelkie podpowiedzi mile widziane ;)
A co do zostawiania sałatki na noc, to jest taka szkoła, która mówi, żeby surowy kuskus (a nawet surowy bulgur) połączyć z warzywami i sokiem z cytryny i zostawić na noc. Wtedy nie trzeba już osobno gotować kaszy i mamy pewność, że nie będzie paćkowata.
;))

W którymś z programów Master Chef wymawiali po prostu "tabule" 😉 falafele z soczewicy świetnie wyglądają i na pewno jeszcze lepiej smakują. Dzięki za link do bloga Vegenerat Biegowy - rzuciłem okiem i chyba będę częstym gościem, bo już pierwsze przepisy mocno mnie zaintrygowały 😉

Ja też słyszalam “tabuli”.

Problem polega pewnie na tym, że w wielu krajach arabskich samogłoski są różne. Gdyby napisać to naszymi literkami wyszłoby pewnie coś takiego: TBBLH - bądź tu mądry! Myślę, że trzeba posłuchać jak to lokalni mówią, na przyklad w tym filmiku:

Dzięki @xuanito, @sweetsandbeyond, @veggie-sloth
Czyli coś w ten deseń "tabul" "tabuli" "tabule" ;)
To teraz pozostaje jeszcze nauczyć się to napisać!

Chciałbym mieć kogoś kto by mi gotował takie zdrowe dania ;) Jednak przygotowanie tego jest dla mnie zbyt czasochłonne więc zostanę przy swoich makaronach i sosach pomidorowych ;) Tak czy siak wygląda cudnie!

ha! Ale trafiłeś, dziś na obiad robiłam właśnie spaghetti kukurydziane z pomidorowym sosem i surową cukinią. Hmm.. tylko, że sos pomidorowy sama gotowałam, dłuuugo, więc nie wiem czy to się liczy ;))
A falafele wbrew pozorom szybko się robi, a to naprawdę fajna opcja na białkowy posiłek. Mi zawsze zostaje ich trochę na drugi dzień do pity lub na kanapkę z ketchupem ;)
Fajnie, że do mnie zajrzałeś 😊

Congratulations @zdrowie! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

o jejku jak milo - dziekuje :) trche cierpie nabrak czasu przed wyjazdem ale w niedziele mam gosci - ten falafel i salatka mmmmmmmmmm - naprawde wyglada to mega :)

Jak czytam te Twoje przepisy to dostaję szaleńczej weny :D

Jest!!! I to mój największy sukces :)
Czekam na wieści co tam dobrego upichcicie.

Spróbuję ten twój przepis ....wygląda apetycznie i nigdy nic nie robiłam z soczewicy...

Pozdrawiam !!!

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64777.26
ETH 3101.53
USDT 1.00
SBD 3.84