Rammstein - Deutschland, czyli o tym jak ciężko być niemieckim patriotą

in #pl-muzyka5 years ago

Jeśli chodzi o muzykę najbardziej lubię słuchać metalowych i rockowych utworów. Co prawda nie jestem jakimś zagorzałym fanem któregoś zespołu. Jak coś mi się podoba to po prostu słucham. Oczywiście mam swoje ulubione zespoły jak Metallica, Black Sabbath, Slayer itp., ale nie jestem 'fanatykiem' żadnego z nich.

Z Rammsteinem zetknąłem się już dawno temu w piosence Du hast. Z początku mało mi się ten utwór podobał, ale jednak coś mnie do niego ciągnęło. Po jakimś czasie dosłownie go pokochałem, bo trafiłem na wersję z koncertu:

Ta energia bijąca z członków zespołu, publiczności i efektów specjalnych skradła moje serce. Każdego dnia słuchałem 'Du hast' po kilka razy. W międzyczasie przesłuchiwałem inne utwory Rammsteina i znalazłem niektóre bardzo przyjemne dla ucha. Gdy ostatnio dowiedziałem się o nowym hicie 'Deutschland' musiałem szybko go odsłuchać i... znowu się zakochałem. Całymi dniami chodzą mi po głowie słowa tej piosenki.

Nowy utwór Rammsteina jest, mówiąc krótko, o historii Niemiec - tej wstydliwej i mrocznej o której Niemcy nie chcą sobie przypominać. Nie będę tutaj ze szczegółami opisywał każdego symbolu i elementu z teledysku tej piosenki, chcę jedynie zwrócić uwagę na problematykę jaką zawarał Rammstein w nowym kawałku.

Spójrzmy na słowa refrenu:

Deutschland
Mein Herz in Flammen
Will dich lieben und verdammen
Deutschland
Dein Atem kalt
So jung und doch so alt
Deutschland
Deine Liebe ist Fluch und Segen
Deutschland
Meine Liebe kann ich dir nicht geben
Deutschland

PL:

Niemcy
Moje serce w ogniu
Chcę cię kochać i przeklinać
Niemcy
Twój oddech jest zimny
Tak młoda, a jednak tak stara
Niemcy
Twoja miłość jest przekleństwem i błogosławieństwem
Niemcy
Nie mogę dać ci mojej miłości
Niemcy

Źródło tłumaczenia: https://www.tekstowo.pl/piosenka,rammstein,deutschland.html

Rammstein zwraca tu uwagę jak ciężko samym Niemcom kochać Niemcy, gdy popatrzy się na ich historię. Nie chodzi tu tylko o II wojnę światową, ale również o tym co się działo o wiele wcześniej - wojny i krucjaty zakonu krzyżackiego - czy to co się działo już po II wojnie na terenie komunistycznych Niemiec (NRD).

Rammstein wykazuje swoje zakłopotanie - chce kochać Niemcy a zarazem je przeklinać i nienawidzić. Sam postawiłem się w sytuacji Niemców. Ciężko być patriotą kraju, który wyrządził tyle niewyobrażalnego zła w Europie. Co prawda podczas II wojny światowej w sumie każdy naród się trochę splamił (instynkt samozachowawczy i te sprawy), ale źródłem tego splamienia są Niemcy i ich chora ideologia podczas rządów Hitlera i to oni są za to odpowiedzialni.

Teraz Niemcy jakoś próbują wymazać ze swojej przeszłości te zbrodnie mówiąc, że to nie Niemcy tyle zła narobili, ale naziści (obrona poniżej jakiegokolwiek poziomu). Niestety nie da rady tego wymazać z ich historii i bardzo się cieszę, że Rammstein wziął to pod uwagę. Pokazał, ze Niemcy nie mogą uciec od swojej przeszłości i za pomocą czarodziejskiej różdżki wymazać wszystkie złe czyny, które były robione 'Für Deutschland und Hitler'.

Ja się tu rozpisuję o grzechach Niemiec podczas II wojnie światowej, a scena odwołująca się do tych wydarzeń trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund na 9 minutowy teledysk i nie jest jakoś za przesadnie mocna. Może taki był zamiar? Pomimo tego, że ta scena jest tak krótka, to już zdążyła wywołać kontrowersje w Niemczech i w Izraelu.

W zapowiedzi nowego teledysku wykorzystano właśnie tę scenę w której widać 4 więźniów ubranych w pasiaste piżamy czekających na powieszenie. Wśród 4 więźniów tylko jeden jest Żydem (ma złotą gwiazdę), reszta ma przypięte różowe trójkąty (homoseksualiści). Uznano, że Rammstein używa do marketingu Holocaust co jest, według Niemiec i (chyba) Izraela, niedopuszczalne. Osobiście nie chcę się wypowiadać w tej sprawie. Każdy niech osądzi Rammsteina według własnych poglądów.

Pomimo tego, że scena jest dość krótka, to w tekście jest dość dużo odwołań do niemieckiego hymnu (podczas rządów Hitlera) i ideologii 'nadczłowieka' przez co można łatwo wydedukować do czego pije Rammstein.

Bardzo podoba mi się muzyka, tekst i teledysk. Według mnie bardzo potrzebny utwór od Niemców o Niemcach. W czasach gdy co chwilę atakuje się i oczernia Polskę przypisując nam Holocaust, obozy zagłady i wszystko co najgorsze z pomocą nadchodzi Rammstein, który rozlicza swój własny naród mówiąc wprost 'Meine Liebe kann ich dir nicht geben' (nie mogę dać Ci swojej miłości).

Ambiwalentne uczucia Niemiec dotyczące swojego narodu są w pełni uzasadnione.

A wy co myślicie o nowym kawałku Rammsteina?

Sort:  

Lubię Rammsteina za pierwotną i prymitywną moc, jaką generują. W zależności od okoliczności i chwili potrzebuję albo duchowych uniesień i intelektualnych zachwytów albo takiej właśnie energetycznej rąbanki. Słuchanie ich uwalnia mnie z silnych emocji... jakbym dostała kilof i mogła nim wszystko rozwalić. A jak jeszcze jest okazja do tego poskakać...

Oj tak, często mam tak samo. Rammstein świetnie się w tym sprawdza. Tym razem oprócz energetycznej rąbanki przynieśli jeszcze ważne przesłanie w swoim nowym utworze.

Tez kiedyś nienawidzilam Rammsteina czego dziś nie potrafię zrozumieć. Nie jestem ich fanką, ale czasem mam ochotę puścić sobie ich utwory.
Nie zaglebialam sie jednak nigdy w teksty bardziej niż moje 'wykształcenie' mi na to pozwalało, a pozwalało na nie dużo.
Zachęciłes mnie by jednak zrozumieć wiecej z ich tekstów.

Cieszy mnie to. Co prawda czasami wśród ich utworów tekst nie ma większego znaczenia (np. w Du hast), bo główną rolę ma odgrywać muzyka. Jednak w tym przypadku tekst jest znaczący i świetnie się komponuje razem z muzyką i teledyskiem.

!tipuvote 0.3 hide

Bardzo podobny do Rammstein jest zespół Heldmaschine.

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.032
BTC 63617.36
ETH 3070.79
USDT 1.00
SBD 3.82