SAMIEC PUSTUŁKI ZWYCZAJNEJ # 1 by @dedarknes

in #pl-zwierzeta6 years ago (edited)

Woodland bo tam wybraliśmy się na rodzinna wycieczkę.
A znajduje się tam rowniez centrum sokolnictwa i z tego miejsca będę opisywała ptaki.
Dziś z numerem 1 przedstawie Pustułkę zwyczajna.

800px-Common-Kestrel-4.jpg
{zdjęcie zapożyczone z Wikipedii by pokazać go w całości }

Pustułka zwyczajna :


Należy do średniej wielkości ptaków drapieżnych z gatunku rodziny sokołowatych.
Zamieszkuje prawie całą Europę ale najwięcej zasiedla Europę Zachodnią w państwach takich jak - Niemcy, Wielką Brytanię, Hiszpanię.
Wyróżnia się 11 podgatunków a wiele z nich nie różni się zbytnio od siebie wyglądem.
Te male drapieżniki są częściowo osiadłymi ptakami i wędrówek podejmują się te które są młodociane lub zamieszkujące obszary północne.
Latają zazwyczaj samotnie a tylko niekiedy przemieszczają się po kilka osobników w grupkach.

100_5836.JPG

Charakterystyka :


Jest niedużym sokołem o długości ciała od 30 do 35 cm i rozpiętości skrzydeł od 70 aż do 80 cm z kolei ogon jest o długości 15-18 cm.
Masa ciała samca to od 180 do 231 g a samicy wynosi od 190 do 280 g.
Grzbiet i pokrywa skrzydłowa jest koloru rdzawobrązowego z czarnymi, trójkątnymi plamami, jej pazury również są czarne.
Samica rożni się trochę od samca gdyż jest bardziej brązowa z wierzchu i ma kreskowaną głowę.
Samiec z kolei ma głowę koloru popielatego z delikatnym wąsem, wierzch jego ciała jest koloru rdzawoczerwonego z ciemnymi plamami.
Ale u obu płci spód jest kremowy kolor o gęstym nakrapianiu.

100_5835.JPG

Okres lęgowy :


Jest on gatunku monogamicznego ale zdarza się ze samiec popełnia bigamie.
Zakładają swoje gniazda w starych gniazdach po innych ptakach.
Około połowy maja samica składa od 3 do 7 jaj, wysiadywanie zajmuje jej od 28 do 32 dni plus do 10 dnia życia piskląt.
Przez okres od 27 do 35 dni młode przebywają w gnieździe a dojrzałość płciową osiągają w wieku 10 miesięcy.

Żywienie :


Zwyczajnej zależne jest to od miejsca występowania :

  • obszary skaliste - jaszczurki .
  • w miastach - wróble, szpaki, sikory, drozdy, mazurki, skowronki i jerzyki.
  • tereny wiejskie - myszy domowe, badylarki, norniki, nornice, ryjówki, krety i owady w tym pszczoły.

Na terenie Polski pustułka zwyczajna jest objęta ścisłą ochroną gatunkową.


Dziękuje, moje własne zdjęcia niestety klatkowych ptaszków.


242507_wuxsv3967y5cnlho0brmdegqf8zijpt1a2k4.gif

DQmRmzKhmSegf2bvy6VkAsDtMLdnm1pRKNN6uKjJBGq1hd6.gif

Sort:  

Pustułki to bardzo ciekawe i ładne ptaki - super opisane.👍

Dziękuje starałam się :)

Congratulations @dedarknes! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Miałem kiedyś wielką przyjemność poobcować z pustułką zwyczajną. Sprowadziła się na osiedle w Krakowie, na którym mieszkałem, i z jakiegoś powodu upodobała sobie moje okna.

Przed pustułką najdostojniejszymi ptakami w okolicy były brudne, grube gołębie, po których musiałem dwa razy do roku zeskrobywać syf z parapetów. W końcu zdobyłem kolce i przykleiłem do parapetów, co pomogło pozbyć się problemu - starczyło na prawie dwa parapety, ale pozostałej części jakoś gołębie nigdy nie zajmowały.
W pewnym momencie dało się na osiedlu słyszeć okrzyk, którego wcześniej nie było, żadne gruchające pierdziu pierdziu, tylko prawdziwe darcie się ptaka. Nie mogłem go jednak zlokalizować, jednak pewnego dnia, gdy znów go usłuszałem, przytuliłem nos do okna w kuchni, aby cokolwiek zobaczyć. W tym momencie pustułka przyleciała i próbowała wylądować na kolcach.
Musicie sobie to wyobrazić: po jednej stronie szyby ja, kukający za okno na pustułkę, po drugiej stronie pustułka, stojąca na kolcach, niemogąca złapać równowagi, machająca rozłożonymi skrzydłami i patrząca centralnie na mnie. Mnie zamurowało. Pustułka powalczyła o równowagę jeszcze przez kilka sekund i odleciała.
Jeszcze przez kilka tygodni lądowała na parapecie mojego pokoju, tam gdzie brakowało kolców, i rozglądała się po osiedlu. Czasem widać ją było, jak goniła gołębie w locie. Nagle ubyło w okolicy tych skrzydlatych szczurów, a te pozostałe były jakby sprawniejsze i ruchliwsze.
W następnym roku też było ją słychać, choć u mnie na parapecie nie bywała zbyt często. Wydaje mi się też, że było ich więcej niż jedna.

Udało mi się zrobić jej nawet zdjęcie, ale niestety zaginęły moje kopie zapasowe. Może gdzieś są, ale nawet nie wiem, gdzie szukać.

Ona to specjalnie na gołębie polowała a ty jej kolców nie zdjołeś. Dzięki za wpis

Po co miałem zdejmować? Jakieś 20% parapetu na samym rogu bloku, z dobrym widokiem na pół osiedla było bez kolców :p

Congratulations @dedarknes! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You published a post every day of the week

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66258.39
ETH 3170.93
USDT 1.00
SBD 4.07