Orki inteligentna potęga oceanów a parki wodne + 9 autorskich fotografii

in #pl-zwierzeta5 years ago (edited)

Jako, że @kamilkowalski wspomniał o tagu pl-zwierzenta, postanowiłem napisać coś o moich ulubionych ssakach czyli orkach. Mam ogromny respekt do nich i podziw dla ich inteligencji. Odkąd pierwszy raz je spotkałem na Teneryfie, moim marzeniem stało się spotkać i obserwować orki w naturze. Być może ten plan zrealizuje w 2019 roku w Norwegii.

2014 (2).JPG
2014 rok

Orka-Gatunek Orcinus- (łac. Delphinidae)

Najłatwiej orki można spotkać w parkach wodnych. Nie ma tych miejsc dużo i zdania są podzielone na te temat czy warto wspomagać takie biznesy. Na pewno nie każdy będzie miał okazje zobaczyć te potężne istoty w naturze, więc takie parki to jedna okazja. Ja ze względu na to, że mam blisko Loro Parque na Teneryfie, mam okazje obserwować te ssaki niestety w niewoli. Widziałem je kilkadziesiąt razy i każdy dzień jest inny, można zauważyć różne zachowania, humory i kaprysy. Byłem kiedyś na pokazie, gdzie orki w ogóle nie słuchały trenerów i były obrażone, innym razem Skalya jedna z młodszych orek przed pokazem pływała i specjalnie chlapała ludzi wodą. Orki potrafią być wesołe, ale i smutne, zabawne, ale i złośliwe.

2013 (4).JPG
Skyla 2013

W niewoli, większe orki niestety mają zagięte płetwy grzbietowe, tak jak Keto na zdjęciu. Wynika to z tego, że w oceanie orki potrafią dość szybko płynąć bo 60/h, w basenie to nie możliwe. Taka płatwa staje się bez użyteczna. Inne źródła podają, że przyczyna oklapniętej płetwy jest nie znana.

2014 (4).JPG
Keto

Ogólnie skupiam się tutaj na Teneryfie bo mam najbliżej i widziałem. Dodatkowo byłem także w Merliandzie we Francji, ale warunki jakie tam widziałem były dużo gorsze jak w Loro Parque.

Ogólnie na świecie jest kilka ośrodków z orkami:

• Loro Parque Tenerife
• Antibes Marineland Côte d' Azur
• Chimelong Ocean Kingdom
• MarineLand Canada
• SeaWorld TEXAS
• SeaWorld CALIFORNIA
• SeaWorld FLORIDA
• Mundo Marino Acuario
• Miami Seaquarium Florida
• Seaside Dolphinarium Nakhodka
• Moscow Dolphinarium and Aquarium
• Port of Nagoya Public Aquarium
• Kamogawa Sea World

Na Teneryfie jest aktualnie 7 orek. Keto 1996r najstarszy i następnie Tekoa, Kochana, Skyla, Morgan, Adan( przyszedł na świat w Loro Parque potomek Keto i Kochana) oaz najmłodsza orka, która jeszcze nie ma imienia i przyszła na świat we wrześniu 2018.

Orki zazwyczaj żyją w stadach, każde stado ma swój odrębny dialekt nie zrozumiały dla innego stada. Z tego powodu jedyna orka w Loro Parque która, zostało uratowana w okolicy wyspy Ameland, podlegająca pod rząd Holandii. Morgan nie potrafi się porozumieć z resztą grupy i na tym tle dochodzi do konfliktów. Reszta orek została sprowadzona na Teneryfę z Sea World.
Przywódcą stada często jest najstarsza samica. Każde stado ma opracowany swój własny styl polowania. Polecam tutaj obejrzeć film dokumentalny "Zabijanie w stylu orki".
Orki są wielkimi społecznikami. Wspólnie spędzają czas na zabawie, uczeniu się, polowaniu.

Co ciekawe, orkę da się zidentyfikować, tak jak człowiek ma odciski palców, tak każda orka ma inną unikatową plamkę wokół oka.

2015.JPG
Tekoa 2015

Należy dodać, że w naturze nigdy nie odnotowano ataku orki na człowieka, jedyne znane przypadki, to właśnie ataki na trenerów w parkach wodnych.

Poniżej niektóre filmy w której główną rolę grały orki

"Zabijanie w stylu orki" - dokument przedstawiający orki w czasie polowania
Luna (Saving Luna 2007) - orka która pokochała ludzi dokument
Orka wieloryb zabójca (horror), a tak naprawdę to człowiek tutaj jest zły, dobra muzyka
Black Fish - dokument o atakach orek na trenerów
Uwolnić orkę 1,2,3,4 -tej pozycji nie mogło zabraknąć
Namu, the Killer Whale 1966
Who killed Miracle?
Na ratunek wielorybom (2012) Polecam, moje ostanie odkrycie.

Myślę, że każdy coś znajdzie dla siebie;-)

2013 (1).JPG
2013

2013 (2).JPG
2013

2013 (3).JPG
2013

2014 (1).JPG
2014

2014 (3).JPG
Ogon 2014

Wszystkie zdjęcia mojego autorstwa.
Tomii z liczi.png
@tomii

[PHOTO]

Sort:  

MEDAL.jpg

Gratuluje wygranej w konkursie w tagu #Pl-zwierzeta: https://steemit.com/pl-zwierzeta/@kamilkowalski/konkurs-and-zgloszenia-do-kuratorstwa-lipiec-sierpien-2018-akcja-perpetuummobile
Nagroda za 1-wszy dzień konkursu.
Przelew zostanie zrealizowany w ciągu 3 dni roboczych.


Nagroda: przelew został wykonany.

Dziękuję bardzo.

Chętnie poczytam o orkach w naturalnym środowisku.

Niewolenie dla zysku i rozrywki żywych stworzeń w "cyrkach" wodnych uważam za podłe, małostkowe i nieludzkie okrucieństwo.

Jak najbardziej będzie taki artykuł i bardziej obszerny :). Być może dopiero jak spotkam orki w naturze :).

Bez przesady....

Orka na wolności przepływa do 150 km dziennie jak sądzisz jak czuje się zamknięta w sztucznym basenie?

Pomyśl jak Ty czułabyś się będąc na jej miejscu.

Wolność to nie przywilej to prawo każdej żywej istoty.

Nie widzę nic przesadnego w przedstawieniu swojego poglądu na ten temat.

Nie zamierzam też oceniać Twoje odpowiedzi, każdy ma prawo do własnego zdania.

A gdzie będziesz chciał w Norwegii oglądać te orki? Zrób porządne rozeznanie gdzie i kiedy można je spotkać. Nie jestem tak do końca pewien tej wiedzy, ale mówiono mi kiedyś, że na Lofotach bywają tylko zimą. Za to potrafią wpływać do zatoki i dzieci w trakcie lekcji mogą je oglądać z okien swojej szkoły (ja w moich szkołach za oknami miałem tylko chlorków :-[ ). Chodzi mi o to, że nie jestem pewien czy te firmy, które organizują wielorybnicze safari, tak bardzo chętnie zdradzają jakie wieloryby można o danej porze roku spotkać, przynajmniej dopóki się nie zapłaci.

Dokładnie tam gdzie mówisz na Lofotach. Aktualnie gromadzę informacje pod kątem organizacyj wypadu tam.Jest tak jak mówisz za pieniądze Cię tam zabiorą;-) Zgadza się najczęściej zimą. Jak będziesz miał jakieś infa to podeślij jak możesz.

świetny post :)

Coin Marketplace

STEEM 0.25
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 62379.78
ETH 3034.69
USDT 1.00
SBD 3.78