Jedz sezonowo... MAJ!

in #polish6 years ago (edited)

Ho ho! To już drugi tydzień maja! Z małym poślizgiem spowodowanym majówkowymi wyjazdami (będzie kulinarna relacja i nie tylko, więc stay tuned), aktualizuję comiesięczną listę sezonowych warzyw i owoców.

Na pierwszy rzut oka widać, że w tym miesiącu na przygotowanej przeze mnie infografice zdecydowanie dominuje zieleń. Tak też powinno być w naszych kuchniach!

tea party 101_ how to set — kopia — kopia — kopia — kopia — kopia.png

Co powinno królować w maju na naszych talerzach?

Wszelkiego rodzaju zielone, młode liście! Sałata, rukola, botwinka, świeży szpinak, opisywany przeze mnie niedawno czosnek niedźwiedzi, szczaw. W lekkiej wiosennej zupie/ w świeżej sałatce z dressingiem na bazie jogurtu lub dobrego oleju/ dodane do koktajlu. Wybierz taką formę, jaka Ci odpowiada! Możesz także poeksperymentować z dodawaniem do sałatek mniej popularnych, często dziko rosnących liści - pokrzywy, rzodkiewki (tak, tej z warzywniaka!), mleczy. Zieleń, zieleń, zieleń!

Poza tym maj to okres, w którym szparagi są najtańsze i najsmaczniejsze. Dajcie szansę tym ciekawym warzywom, na przykład robiąc z nich zupę krem, grillując, lekko gotując na parze lub piekąc w piekarniku. Idealnie pasują do nich jajka sadzone lub w koszulce, czosnek oraz odrobina oliwy z oliwek. Niektórzy chwalą sobie także szparagi zawijane w szynkę parmeńską.

Pod koniec maja na krzakach pojawi się już agrest! Ten nieco zapomniany, ale bardzo smaczny owoc jest dobrym źródłem potasu. Chyba nie muszę dodawać, że najsmaczniejszy jest świeżo zerwany z krzaka, ale można także ugotować lekki, orzeźwiający kompot z wykorzystaniem rabarbaru, agrestu i jabłek.

Nie zapominajcie także o młodej kapuście. Smak duszonej młodej kapusty z dodatkiem koperku, masła i soli broni się sam.

No i oczywiście ONE - truskawki! Sezon jeszcze nie w szczycie, ale muszę o nich wspomnieć, bo jeśli pogoda dalej będzie tak dopisywać, to pod koniec maja targi będą już osaczone przez te pyszne owoce!

Oczywiście warto jak zawsze wspomnieć o zaletach wybierania sezonowych produktów: są zdrowe, są tanie, są kolorowe, są świeże i na dodatek kupując je, wspieramy lokalnych sprzedawców i rolników.

Same plusy!

Sort:  

Dalem upvote nawet nie czytając. I oczywiście się nie zawiodłem :). Pozdrawiam!

dietka całkiem zielona :P

dynia bób i groszek?
dziś sadzonki wsadzałem dyni i jesienią będzie, kwiaty są super ale też za wcześnie
tak samo groszek i bób to bardziej czerwiec chyba
reszta zielska jak najbardziej :D

Dynia z przechowalni oczywiście, bób i groszek szklarniowe 😃 bardziej końcówka maja, ale już się będą pojawiać na targach 😊

Szparagi to jest to co teraz wcinam z wielką ochotą. Długo czekałem na ten okres, w którym są najlepsze :D

prawda? krótki sezon, więc trzeba sie najeść na zapas :)

Gdzie ty rabarbar widziałaś? Na moich terenach jeszcze nie ma....

tu mam od dziadka z działki :) w Biedronce też jest, niedaleko porów ukryty
31968078_232274734189259_6261890664905048064_n (1).jpg

Swietny material.Pozdrawiam.

agrest!
niech ktoś mi powie co sie stało z agrestem?!
w dzieciństwie u Babci na działce było kilka kolorów,
a ostatniego lata nie znalazłam w Polsce ani jednej kulki
(w sensie w sklepie :(
umarł? za trudny jest?

a takie to było kwaśne i dobre....

Dokładnie też się nad tym zastanawiam! Agrest to ulubiony owoc mojej żony, kojarzy jej się właśnie z dzieciństwem i całymi dniami spędzonymi u Babci na działce. Teraz niestety bardzo trudno dostępny, a dziwne bo to przecież typowy owoc polskiego lata :/

no dokładnie! A prawie każdy działkowicz ma u siebie krzak z agrestem... Może to jakaś nisza na rynku? Może ktoś podchwyci temat i zrobi na tym dobry biznes? Każdy przecież kocha agrest!

Uwielbiam truskawki!! Rabarbar do szarlotki zamiast jabłek :)). Truskawki jem już importowane bo nie mogłam czekać ale jak będą polskie to pewnie będę kupować codziennie :)

Ja też! To zdecydowanie mój najbardziej wyczekiwany owoc w sezonie (no, może poza arbuzem :D )

Już się rzodkiewek nie mogę doczekać! Moje maja po 5 cm wysokości! Sałata też jest wyrośnięta. Dzięki za listę.

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 65139.82
ETH 3206.69
USDT 1.00
SBD 4.16