Urodziny na portalach społecznościowych.

in #polish6 years ago

Portale społecznościowe zrewolucjonizowały Internet i całe nasze życie. Obecnie nie wyobrażamy sobie życia bez wejścia na Facebooka czy wrzucenia i ,,zalajkowania'' zdjęć na Instagrama. Posiadamy wielu znajomych bliższych i dalszych, z czasów szkoły i pracy, mamy kontakt codziennie, sporadycznie lub w ogóle się nie kontaktujemy. W związku, że ostatnio miałem urodziny, postanowiłem zrobić mały test, a mianowicie wyłączyłem na Facebooku powiadomienie o moich urodzinach dla wszystkich znajomych i chciałem sprawdzić, ile osób faktycznie o nich pamięta.

guinea-pig-1969698_1920.jpg

Urodziny są zawsze ważnym wydarzeniem w życiu każdego człowieka, bo jesteśmy o rok starsi i mądrzejsi oraz bogatsi o różne doświadczenia. Jednak najlepsze w tym dniu jest otrzymywanie prezentów, impreza urodzinowa oraz życzenia. Często dziękujemy za życzenia i za pamięć o nich, ale czy faktycznie ktoś o nich pamiętał? Czy tylko Facebook wyświetlił powiadomienie i wypadałoby coś napisać.

Najczęściej dostajemy życzenia typu ,,100 lat'', ,,wszystkiego najlepszego'', ,,spełnienia marzeń'' i pewnie ktoś pomyśli, że się czepiam, ale dla mnie są one bezwartościowe. Zwroty te nadają się tylko wtedy, kiedy taką osobę zna się bardzo słabo lub niewiele się o niej wie. Według słownika PWN słowo - życzyć oznacza ,,chcieć czegoś dla kogoś lub dla siebie''. Czy życzyć komuś co roku ,,100 lat'' jest odpowiednie? Takie życzenia można wysyłać do 99 roku życia, chociaż wtedy już zaczyna być to nie na miejscu :p Dlatego postanowiłem sprawdzić, czy faktycznie ludzie pamiętają w zabieganym, dzisiejszym świecie, czy jednak tylko różne narzedzia pomagają nam o urodzinach innych osób pamiętać.

Obecnie posiadam 203 znajomych na Facebooku. Jednych znam lepiej, drugich słabiej. Z innymi jeszcze przyjaźniliśmy się w czasach młodości czy na studiach. Na 203 osoby, życzenia urodzinowe na Facebooku otrzymałem zaledwie od dziesiciu osób... Te dziesięć osób faktycznie pamiętało kiedy mam urodziny. Nie liczę tutaj osób, które nie mają facebooka oraz życzeń telefonicznych (ale te były głównie od najbliższej rodziny).
Po krótce przedstawie osoby, które wysłały mi życzenia urodzinowe i częstotliwość spotkań z tymi osobami oraz samych rozmów z nimi:
M.B. - studiowaliśmy razem, praktycznie nie rozmawiamy,
F.P. - rzadko się widzimy, często rozmawiamy,
G.F. - rozmawiamy prawie codziennie,
K.F. - ostatni raz widzieliśmy się w Lutym tego roku,
B.J. - spotykamy się 2 razy w roku,
O.M.- spotykamy się 4-5 razy w roku,
E.B.- widzimy się pare razy w miesiącu,
P.S. - widzimy się kilka razy w roku,
S.S. - widzimy sie codziennie,
M.F. - widzimy się parę razy w roku, często rozmawiamy.

Tylko trzy osoby napisały życzenia typu ,,100lat''. Pozostałe siedem rozpisało się i widać było, że życzenia były od serca prawdziwe i szczere.

W porównaniu do poprzedniego roku, liczba życzeń na Facebooku była znacznie niższa (wtedy datę urodzin miałem udostępnioną). W 2017 roku na Facebooku złożyło mi życzenia aż 65 osób, jednak większość to było typowe ,,100 lat'', a z tymi osobami nie mam już bliższego kontaktu (wiadomo, każdy ma swoje sprawy, rodziny i mieszkają w innych miastach). Biorąc pod uwag fakt, że życzeń w tym roku było bardzo niewiele, to czy Facebook jest obecnie dla nas kalendarzem? Czy bez Social Mediów nie potrafimy już żyć? Jak to było kiedyś bez Internetu, że ludzie wiedzieli kiedy, kto ma urodziny, wpadali czasem bez zapowiedzi na spotkanie przy cieście, a dzisiaj nikt nie ma czasu nawet o tym pomyśleć. Każdy ma napięty kalendarz i goni głównie za pieniądzem, by mieć co do garnka włożyć. Świat powinien trochę zwolnić.

W te urodziny czułem się trochę jak ta świnka morska ze zdjęcia powyżej. Mimo, że to był ważny dzień dla mnie, mając wielu znajomych, czułem się w pewnym sensie sam. Może lepiej jest mieć udostępnione swoje urodziny i dostawać życzenia mimo, że są pisane na odwal?

Zdjęcie: Pixabay

Sort:  

A teraz pomyśl, ile dat urodzin swoich znajomych pamiętasz co do dnia. Nie "gdzieś w styczniu" tylko dokładna data. Podejrzewam że niewielu.

Swoich dobrych znajomych znam co do dnia. Część mam wpisane w kalendarzu telefonu, ale to najczęsciej jest rodzina. Tych dalszych znajomych nie znam dat urodzin i wtedy pomocny jest FB, ale wszystkim życzeń nie wysyłam.

Nie liczy się ilość a jakość :) przynajmniej wiesz teraz kto pamiętał o Twoich urodzinach tak na prawdę. Nawet jeśli ktoś zapomniał kto powinien pamiętać to i tak nie znaczy to ze komuś na Tobie nie zależy. Przestajemy notować takie rzeczy bo mamy te powiadomienia, ja ważne dla mnie urodziny itp. zapisuje sobie w kalendarzu, takim papierowym i to najlepiej działa. Masz racje z tym tempem życia, gdzieś ciągle pędzimy i dobrze by było czasem zwolnić.

Tak, jakość jest najważniejsza. Zauważyłem również, że co raz więcej osób ma ukryte powiadomienie. Może spam na tablicy zaczyna męczyć niektóre osoby...

Fb to taki śmietnik reklamowy, dlatego już dawno prawie nie korzystam No i tez jestem tutaj a nie da się być aktywnym wszędzie :)) ja wole Steemit

Śmietnik nie tylko reklamowy... zdecydowanie Steemit lepszy, od maja zdążyłem się nim już zarazić 😛

Masz sporo racji. Moja babcia np zna date urodzin praktycznie całej rodziny, części sąsiadów i wielu znajomych. Ma ponad 80 lat i czasem zapomina zabrac torebke z autobusu. Bacia nie wyobraza sobie, zeby nie zadzwonic do kogos z rodziny blizszej czy dalszej i nie złożyć życzeń.
Dzisiaj czasy są zupełniie inne i wiekszosc ludzi, prócz najbliższych nie zawraca sobie głowy zapamietywać rzeczy, o których i tak sie dowiedza, bo i tak wchodza codziennie na fejsa.
Moja kolezanka tez kiedys zrobila podobny eksperyment na fejsie, tylko ze ona ustawiala sobie urodziny co chwile. Dostała życzenia dziś, dostała życzenia tydzien później i dwa tygodnie później też :D

Starsze osoby mają lepszą pamięć do dat od nas -młodych.
Co do testu koleżanki, to zrobiła niezłego pranka na znajomych. Swoją drogą widzialem też żart Prima Aprillisowy i ludzie też składali życzenia. Gorzej jak ktoś się faktycznie urodził 1 kwietnia, wtedy pewnie musi się tłumaczyć, że naprawdę ma w ten dzień urodziny 😛

Coin Marketplace

STEEM 0.32
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 64664.11
ETH 3166.18
USDT 1.00
SBD 4.11