Podpiwek - gazowany napój niepasteryzowany

in #polish6 years ago

Trzeci napój fermentowany, który wykonałem (czwarty, jeśli liczyć wodę z kiszonych). Zapraszam do relacji :)

20180708_podpiwek_06.jpg

Niedawno prezentowałem piwo imbirowe, rok temu przygotowywałem kwas chlebowy (link do breadcentric.com). O podpiwku wcześniej słyszałem, ale nie miałem okazji spróbować. Jedyne znalezione przeze mnie w sklepie butelki były aromatyzowanym, rozcieńczonym, słodzonym, konserwowanym syropem glukozowo-fruktozowym. Nie dziękuję. Dawny ja by pewnie kupił. Obecny ja pasuje.

20180708_podpiwek_01.jpg

Ale jest alternatywa w postaci Podpiwka Kujawskiego Bakallandu - paczuszka 100g zawierająca prażone buraki, cykorię i jęczmień z odrobiną chmielu i cukru oraz regulatorami kwasowości. Wystarcza na 10 litrów napoju. Nie wiem po co cukier, skoro i tak się go potem daje więcej - może do wyrównania wagi? Regulatory kwasowości też bym wyrzucił i polecił dodać sok z cytryny. Tym bardziej, że napój wyszedł zbyt słodki i trochę niedostatecznie kwaśny jak dla mnie.

20180708_podpiwek_02.jpg

Ale cóż, taki produkt zdołałem kupić. Czytałem wywiady z producentką Podpiwka Kujawskiego Eko, który składa się wyłącznie z palonego jęczmienia i chmielu. Brzmi to niegłupio, ale cieszę się tym, co zdobyłem. Być może gdybym kupił chmiel mógłbym zrobić podpiwek z syropu słodowego jęczmiennego?

Przygotowanie jest dość proste: weź paczkę napoju, połowę wsyp do pięciu litrów wody i doprowadź do wrzenia. Gotuj przez 10 minut, po czym odcedź ekstrakt, ostudź do temperatury poniżej 40 stopni, dodaj cukier (500-600 g na całe opakowanie), dodaj drożdże (kilka gramów), wymieszaj, dodaj do butelek i odstaw do fermentowania. W zimie pięć dni, w lecie trzy dni, pierwszy w temperaturze pokojowej, resztę w lodówce. Napój wykonałem zgodnie z przepisem na opakowaniu.

Po dniu fermentacji w cieple odgazowałem jedną butelkę, aby sprawdzić, czy nie muszę każdej, aby nie zalało mi lodówki. Butelki były nabrzmiałe, ale uznałem że reszty odgazowywać nie muszę. Zadanie dla czytelnika: wskaż odgazowaną butelkę:
20180708_podpiwek_03.jpg
Zwróć uwagę na wybrzuszenie nakrętki oraz dna w pozostałych butelkach. Po schłodzeniu wybrzuszenie zmalało

Nauczony doświadczeniem butelkowania piwa imbirowego, skorzystałem z rady znalezionej w sieci - użyłem więcej butelek i napełniłem je do 3/4 objętości, co zmniejszyło ryzyko wybuchu. Mogłem też odgazować butelkę przed fermentacją, następnym razem spróbuję. Standardowo butelki trzymałem w plastikowym pudle, aby nie musieć sprzątać kuchni jeśli którąś by rozsadziło. Ponownie obyło się bez ofiar.

Przy następnym podejściu użyję gazy do odcedzenia, albo muślinowej skarpety do gotowania (albo i tego, i tego) - aby mieć mniej osadu. Jednak sitko zostawiło sporo drobinek. Całości osadu i tak się nie da pozbyć - choćby dlatego, że drożdże się namnożą i osadzą na dnie.

20180708_podpiwek_04.jpg

Napoje tego typu wymagają dodania dużej ilości cukru, ale to zazwyczaj nie problem, ponieważ drożdże robią tu dobrą robotę. Moim zdaniem napój wyszedł nieco za słodki, a fermentacja była wolniejsza niż myślałem. Albo brakuje soku z cytryny, aby nadać smakowi wyrazistości.

W smaku i w aromatach daje się wyczuć chmiel. choć niewykluczone, że było go za mało w mieszance - coś do przemyślenia przed ponownym przygotowaniem. Jedną z butelek zabrałem dziś do pracy, gdzie została przyjęta entuzjastycznie - poza zapachem. Warto zaznaczyć, że jest to napój gazowany, co bardzo pozytywnie wpływa na całościowe wrażenia organoleptyczne.

20180708_podpiwek_07.jpg

Zapach to jeden z najdziwniejszych aspektów - miałem wrażenie, że napój pachnie stęchlizną, co potwierdziły inne osoby. Ale w zasadzie kawa zbożowa Anatol pachnie mi podobnie. Dochodzę do wniosku, że główną przyczyną jest prażony burak.

Warto pamiętać, że jest to napój niepasteryzowany, a fermentacja zostaje zatrzymana poprzez schłodzenie. W związku z tym nie znosi dobrze wyższych temperatur, a i termin przydatności do spożycia jest dość krótki - w sklepie w butelce będzie więc raczej produkt podpiwkopodobny. Skoro jest fermentacja, jest też alkohol - w związku z tym wolałem nie podawać go dzieciom, choć po prawdzie prędzej nabzdryngoliłyby się kefirem. I tak by im nie smakowało, więc się poświęciłem.

20180708_podpiwek_05.jpg

Ostatecznie uważam efekt za zadowalający w stosunku do wymaganego nakładu pracy i mogę go polecić, choć osobiście poszukam innej mieszanki lub zamówię prażony jęczmień i szyszki chmielu oraz muślin do łatwiejszego odcedzenia. Na pierwszy rzut oka kosztowo powinienem się zmieścić w £10.

Wpis zgłaszam do piętnastej edycji Konkursu Kulinarnego, temat Domowe orzeźwiające napoje na lato.

Sort:  

Podpiwek piłem za młodych lat. Robiła go sąsiadka. Pyszny napój. Pozdrawiam.

Szczerze powiem że kwas chlebowy bardziej mi smakował, dlatego muszę wypróbować wersję niesklepową, żeby wyrobić sobie zdanie :)

No to życzę powodzenia. Pozdrawiam.

@breadcentric podpiwek to jedna z tych rzeczy, która mi podpowiada, że może to niekoniecznie coś co zawita w mojej kuchni, ale wstyd nie wiedzieć, co to jest, więc musiałam przeczytać ;)

powiem ci że proces wygląda bardzo ciekawie, no ale chyba jednak nie odważę się na to 🙈

może głupio zapytam, ale co to właściwie jest sam podpiwek? opakowanie wygląda trochę jak drożdże świeże. czy to po prostu sfermentowane prażone buraki, cykoria i jęczmień z odrobiną chmielu i cukru oraz regulatorami kwasowości, jak piszesz?

Jeśli dobrze rozumiem, "klasyczny" podpiwek to fermentowany ekstrakt ze słodowanego prażonego jęczmienia i chmielu.
Może spróbuję zamówić i wykonać taki wariant.

@breadcentric aaahh... przyznam ze slodowany prazony jeczmien brzmi troche skomplikowanie! jesli wykonasz, chetnie zajrze ;)

Nic z tych rzeczy, jęczmień słodowany jest do kupienia w każdym sklepie dla miłośników warzenia piwa, więc razem z chmielem wszystko w jednym miejscu :) Wystarczy podprażyć na patelni, aby uwydatnić aromaty (tak jak się czasem robi z ziarnami)

@breadcentric a no widzisz, ja piwa nie pijam, to nie wiem ;) ale ciekawe! może kiedyś wybiorę się do fabryki piwa, żeby zaznajomić się z tematem ;)

Ten post został zgłoszony do kuratorstwa :)

Congratulations @breadcentric! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:
SteemitBoard World Cup Contest - Semi Finals - Day 1


Participate in the SteemitBoard World Cup Contest!
Collect World Cup badges and win free SBD
Support the Gold Sponsors of the contest: @good-karma and @lukestokes


Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.37
TRX 0.12
JST 0.040
BTC 70162.45
ETH 3540.43
USDT 1.00
SBD 4.79