Wspomnienia z Frontu #18: Pielgrzymstwo Polskie

in #polish6 years ago (edited)

W 2012 roku, bez konkretnego powodu, sięgnąłem po Xięgi Pielgrzymstwa Polskiego Mickiewicza. Przeczytałem raz, drugi i przez kilka dni krążyło mi po głowie pytanie: Dlaczego nie zajrzałem do tego wcześniej? Być może odpowiedzi powinienem szukać w poprzedzających je Księgach Narodu Polskiego, które przygniatają mesjanizmem w wersji hard. Może dlatego...

Księgi Pielgrzymstwa Polskiego są jednak inne. Sporo w nich uniwersalnych prawd. I w sumie to było dla mnie najbardziej zaskakujące. Że utwór napisany 180 lat wcześniej był (i jest) tak aktualny.

pielgrzymstwo02.jpg

Mickiewicz dzięki Xięgom stał się znany na świecie. Przetłumaczono je na wiele języków, w tym na wszystkie języki słowiańskie. Również w Polsce przez długi okres czasu była to pozycja niemal obowiązkowa. Coś się jednak... coś się popsuło i dziś mało kto o nich wie. Będąc więc wiosną 2012 roku pod ich wielkim wrażeniem, w ciągu kilku miesięcy opracowałem i zorganizowałem trasę pt. "Pielgrzymstwo Polskie".

Założenie było następujące: pojechać na zachód, pojechać na wschód, pojechać na północ, wszędzie tam, gdzie nas zaproszą, kupić bilet weekendowy, zatrzymywać się na różnych stacjach i śpiewać stare pieśni, w przerwach czytając fragmenty Xiąg Pielgrzymstwa Polskiego.

Trasę rozpoczęliśmy 13 lipca 2012 roku w Krakowie. Zagraliśmy w altanie na Plantach (za teatrem). Ktoś przyniósł świece. Dzięki temu można było dostrzec tekst...

Następnego dnia, nad ranem, wyruszyliśmy w dalszą drogę. Zagraliśmy w Katowicach, Gliwicach, Głogówku i - 15 lipca - w Opolu. W Katowicach przyłączył się do nas Mariusz Goli. A w zasadzie my przyłączyliśmy się do niego. Oprócz starych pieśni wykonaliśmy jedną z moich piosenek pt. "Skazani na śmierć" poświęconą żołnierzom NSZ z oddziału kapitana "Bartka".

Po zachodnim kierunku przyszła pora na Wschód. W dniach 20-22 lipca odwiedziliśmy Tarnów, Rzeszów, Przeworsk, Jarosław i Przemyśl. Poniżej nagranie z Jarosławia.

Ostatni etap trasy (28-29 lipca) objął Katowice, Częstochowę i Brzeziny. Przez cały czas towarzyszyła nam kamera, dzięki czemu mógł powstać krótki reportaż.

Łącznie w Pielgrzymstwo Polskie wyruszyło 8 osób. Ci, którzy wzięli udział we wszystkich trasach przejechali łącznie 1500 km. Nie wszyscy rzecz jasna nas słuchali. Zdecydowana większość przechodziła obojętnie. Warto jednak było wyruszyć, choćby dla tych nielicznych, których poruszyło nasze granie i mądrość zawarta w Xięgach. Różni to byli ludzie - od "metalowców" na dworcu w Katowicach, których zainteresował Siwy konik, po starszą panią w Brzezinach, która ubolewała, że to wszystko takie zapomniane. Podczas tych trzech tygodni spotkaliśmy się też z niezwykłą gościnnością. Obcy ludzie przyjmowali nas jak swoich. To było niezwykle budujące. Początkowo też był to jedyny argument poświadczający sensowność tego przedsięwzięcia. Cóż, nie był to projekt, który wywołał duże zainteresowanie. Większość przeszła obok niego obojętnie. Nie tylko przechodniów, ale i ludzi mediów. Nie wszyscy jednak. Po jego zakończeniu, co jakiś czas, dochodziły do mnie historie, że ktoś zobaczył nagrania w Internecie i coś w nim to zmieniło, do czegoś zainspirowało. Taka sytuacja. Zupełnie jak z tym motylem, którego trzepot skrzydeł wywołuje burzę w innej części świata...

Sort:  

Kiedy wyjechalam z Polski pierwsze ksiazki jakie przeczytalam byly Mickiewicza!! Wciaz mozna sie od niego uczyc.

Na tym polega moc twórczości wieszczów - że jest ponadczasowa. Zwłaszcza Xięgi. Polecam!

Zastanawialam sie dlaczego muzyka Chopina jest taka"polska"_nie uwazasz?

Pewno dlatego, że powstawała z tesknoty za Polską...

Poza tematem teraz.. Dlaczego za moje glosy na czyjas odpowiedz jest 0 wartosc? Nie mam zbyt duzo power?

Każde oddanie głosu obniża tzw. Voting Power o 2%. Te 2% regeneruje się w ciągu 2 godzin. Można to sprawdzić tutaj: https://steemnow.com/@martaedyta

dzieki,wciaz sie ucze !!!! ale teraz chcialabym podziekowac ci za odpowiedz i nic ,upvote 0,00 do twojego komentarza.
ps.
zmienilam w ustawieniach zobaczymy czy sie zmieni, jeszcze raz dziekuje.

W sumie jedyne co można zrobić to poczekać aż się zregeneruje Voting Power. Dojdzie do 90-100%. A potem pilnować, by nie spadało poniżej 80%.

Wow! Cóż za piękna wyprawa, naprawdę się wzruszyłem! Sam tego dzieła Mickiewicza nie znałem, chyba będę musiał spróbować. Coś pięknego!

Dzięki :) Lekturę polecam. Pewno poświecę jej nawet jakiś osobny post.

This post received 0.73 SBD upvote from @tipU funded by @cardboard | @hallmann now has a chance to win free @steembasicincome share :) | Voting service guide | For investors | Claiming Byteball Airdrop Guide.

Pierwszy raz zetknąłem się z waszą fundacją właśnie w związku z Pielgrzymstwem jeśli mnie pamięć nie myli. BARDZO mi się to podobało, bardzo wam dziękuję za tę inicjatywę!

W sumie jeszcze wtedy nie było fundacji... ale tak się składa, że jednym z efektów motyla było poznanie kogoś, dzięki komu @fundacja mogła powstać.

A ja na waszą akcję nie natknąłem się w 2012 ;) trafiłem na nią
nie pamiętam kiedy ale ktoś szerował z waszego profilu jedną z grafik z tymi super cytatami, "poznałem" fundację a potem dotarłem do Twojej muzyki zarówno tej tu wyżej jak i innych.

Coin Marketplace

STEEM 0.35
TRX 0.12
JST 0.040
BTC 70351.33
ETH 3563.43
USDT 1.00
SBD 4.72