"Mali Hiszpanie" #holiday

in #polish6 years ago

Leżąca nad Morzem Śródziemnym przepiękna i malownicza KATALONIA.
Przepiękny region geograficzny i kraina historyczna na Półwyspie Iberyjskim z ośrodkiem kulturalnym i administracyjnym w Barcelonie. Graniczy z Francją, Andorą oraz z Aragonią i Walencją. Jest regionem wyżynno-górzystym, z nielicznymi nizinami na wybrzeżu i w dolinie rzeki Ebro.

Wspólnotę autonomiczną Katalonii tworzą cztery prowincje państwa hiszpańskiego:

• Barcelona
  • Girona
  • Lleida
  • Tarragona.

Granice prowincji zostały ustalone odgórnie przez władze hiszpańskie w roku 1833, bez uwzględnienia lokalnych uwarunkowań. Z tego powodu funkcjonują wyłącznie jako jednostki podziału terytorialnego Hiszpanii, nie są natomiast statutowymi jednostkami podziału Katalonii. Podstawowy podział terytorialny Katalonii, zarówno w stosunkach urzędowych, jak i w świadomości społecznej, opiera się na średniowiecznej jednostce administracyjnej – comarce (comarca).

z22577078V,Demonstranci-w-stolicy-Katalonii--Hiszpania--Barce.jpg

"Mali Hiszpanie – wygraliśmy waszą ligę, a teraz zdobędziemy Puchar waszego Króla"

Kwiecień 2011 roku, Santiago Bernabeu w Madrycie, Real kontra Barcelona a tuż po meczu powyższe pogardliwe wobec Hiszpanii słowa, wypowiedział Gerard Pique. Ostatnią rzeczą, która bije z tych słów, jest przywiązanie do hiszpańskiej tradycji. Ale jak to ? Dlaczego i skąd taki absurd ? Ciekawskich zachęcam do zapoznania się z historią opisywanego przeze mnie rejonu. Ja natomiast chcę skupić się jedynie na tym co tam zobaczyłem i doświadczyłem w tym pięknym miejscu.

Costa Brava.
Dzikie wybrzeże albo urwiste wybrzeże czyli piękny turystyczny rejon w północno-wschodniej Hiszpanii, ciągnący się nad wybrzeżem morza śródziemnego.

Nazwy "Costa Brava" po raz pierwszy użył kataloński dziennikarz, poeta i polityk Ferran Agulló i Vidal w artykule poświęconym walorom turystycznym tej części wybrzeża. Nazwa ta jednak przyjęła się dopiero w latach 60. XX wieku, w czasie upowszechnienia się turystyki wakacyjnej w tym regionie. Od tego czasu pojęcie to funkcjonuje już oficjalnie i występuje we wszystkich materiałach promocyjnych, dotyczących tego odcinka wybrzeża.

Girona, Malgrat de Mar.

Miasto Girona to istny raj dla łowców antycznych zabytków, różnego rodzaju bazylik, klasztorów czy cerwki. Znajdziemy tam piękne domy leżące wzdłuż rzeki Onyar czy mury obronne których historia sięga aż do IX wieku.

W zasadzie jeśli chodzi o Gironę to mogę jedynie opisać lotnisko na którym lądowaliśmy z partnerką, które de facto uważam za bardzo dobre. Wszystko na miejscu jest czytelne i dobrze umiejscowione a pracownicy zaś to ludzie pomocni którzy nie sprawiają wrażenia jakby mieli problem ze swoimi obowiązkami jak np udzielenie informacji. Chwilę po przylocie i odbiorze bagażu czekał na nas autokar który zawiózł nas już prosto do naszego kurortu w ---> Malgrat de Mar.

Malutka kurortowa mieścinka, idealna by wyruszyć na urlop po to, po co polecieliśmy właśnie my - wypocząć. Oczywiście znajdziemy tam multum restauracji, kawiarni, sklepików ale również pubów i dyskotek. Wszystko tak na prawdę zależy od tego kto jakie ma nastawienie do swojego urlopu i co planuje robić więc bez trudu można polecić to miejsce wszystkim.

Słoneczna pogoda i średnia temperatura sięgająca 30 stopni zmusza wręcz do korzystania z basenów ale przede wszystkim dóbr natury - żwirowej plaży i przepięknej lazurowej wody.

Cercanias-Barcelona-Train (1).jpg
W mieście wszystko jest bardzo dobrze rozplanowane, znajdziemy więc bez większego problemu przystanki autobusowe czy stację koleji - RENFE, która umożliwią nam podróże do najbliższych destynacji.

Lloret de Mar czyli pamiętniki z wakacji.

Myślę, że "ŚWIETNY" serial "Pamiętniki z wakacji" nieco przybliżył Wam to miejsce - mega kurort głównie dla młodych osób. Niezliczona ilość lokali gastronomicznych, pubów i dyskotek czyni to miejsce wyjątkowym. W dzień piękna promenada do spacerowania i skosztowania miejscowej kuchni a wieczorem wszelakie imprezy. Plaża główna znana jest ze złotego piasku i zachwycających okolic, skalistych klifów i świetnych warunków do nurkowania z maską i fajką.

Tossa de Mar

Nad Tossa de Mar roztacza się niespotykany urok - piękne, malownicze plaże, krystalicznie czyste wody, złoty piasek... W zasadzie to ciężko znaleźć przymiotnik mogący oddać urodę wybrzeża Tossy. Część z plaż znajduje się w obszarze miejskim, dlatego wszystkie usługi są na wyciągnięcie ręki. Część zaś to dziewicze plaże ukryte pomiędzy skałami. Malarz Marc Chagall niegdyś nazywał ją błękitnym rajem - el paraíso azul.

Jedną z największych atrakcji Tossa de Mar jest imponujący średniowieczny mur, zbudowany między XII i XIII wiekiem. Mur składa się z czterech wież i trzech cylindrycznych wież strażniczych, główna wieża to Torre d'en Jonas, która góruję nad zatoką.
W najwyższym punkcie muru znajduje się el Far de Tossa, czyli latarnia morska. Znajdziemy ją w miejscu, w którym niegdyś znajdował się zamek z wieżą strażniczą. Zdecydowanie warto tam zajrzeć po widoki cieszące duszę.

Visca el Barca

Właściwie to czy ktoś nie słyszał o Barcelonie ? Jak nie o mieście, to o klubie ? Jeśli nie, ok.

Założona jako rzymskie miasto w starożytności, w średniowieczu zaś Barcelona stała się stolicą Hrabstwa Barcelony i Marchii Hiszpańskiej. Dziś miasto to jest jednym z wiodących na świecie turystycznych, gospodarczych, targowo-wystawienniczych i kulturalno-sportowych centrów, stając się metropolią o znaczeniu globalnym. Barcelona jest dużym węzłem komunikacyjnym z jednym z największych portów morskich w Europie, międzynarodowym lotniskiem, które obsłużyło w 2017 roku ponad 47 milionów pasażerów, rozbudowaną siecią autostrad i linii kolei dużych prędkości, z połączeniem do Francji i reszty Europy.

W większości przypadków staramy się wybierać z partnerką podróżowanie na własną rękę nie korzystając z usług przewodnika i organizowanych wycieczek. Daje nam to większą frajdę i powiedzmy - wolność, ale tym razem akurat to był błąd :)
Wysiadając na stacji Barceló Sants praktycznie w centrum (oczywiście przegapiając odpowiedni przystanek - Arc de Triomf), musieliśmy szybko zmienić cele podróży. Wybraliśmy jeden z głównych placów w Barcelonie - Plaça d'Espanya.

15 minutowy spacer i voila ! Jesteśmy.

Piękne widok na całe miasto i okoliczne góry oraz zabytki kulturowe. Spędziliśmy tu sporo czasu nie mogąc wprost nacieszyć oczu, po czym wybraliśmy się do pobliskiej restauracji. Nie przyzwyczajeni kompletnie turyści przeliczając się z temperaturą i ogromem sprawy stwierdziliśmy, że nie będziemy już szukać następnych atrakcji tego pięknego miasta. Ostatni pociąg wyruszający do naszego kurortu odjeżdżał przed godziną 21, a resztę zabytków moglibyśmy zwiedzić tylko za pomocą komunikacji miejskiej a tykający zegar nie pozwalał na wiele. Dlatego też jeśli chodzi o takie molochy jak Barcelona zdecydowanie lepiej wykupić wycieczkę z przewodnikiem i środkiem transportu. Resztę wieczoru spędziliśmy w pobliskim parku przy stacji - Sants.

Powrót do kurortu okazał się również niezłym klopsem który nie zdarzył się nam na dotychczasowych wycieczkach, mianowicie ? Wsiedliśmy w zły pociąg... Tak, w zły pociąg o godzinie 21.00 chociaż tyle, że w dobrą stronę ale do złego miasta, do Calelli. Stamtąd ów pociąg zawracał z powrotem do Barcelony a my musieliśmy kombinować. Całe szczęście, że udało się nam dojechać i przesiąść w odpowiedni pociąg. Udało się, bardzo szczęśliwie gdyż mieliśmy "całe" 2 minuty zapasu przed odpowiednim pociągiem jadącym do Malgrat de Mar.

Kuchnia.

O hiszpańskiej kuchni jak i o każdej innej można pisać wiele. Można trafić do odbiorcy ale jest o to niezmiernie ciężko bo jesteśmy różni, różne kultury więc i tym samym smaki. Ja postaram się opisać to, co trafiło w moje kubki smakowe. Kuchnię hiszpańską można podzielić według regionów, nasz to - Katalonia, która charakteryzuje się potrawami słodko-pikantnymi. Tak przyrządzane są duszone mięsa, owoce morza, ślimaki i kilka sosów. Moją szczególną uwagę przykuła przekąska zwana - Pa amb tomàquet czyli kataloński chleb z pomidorem, czosnkiem i oliwą z oliwek.

Przyrządzenie go jest tak proste, że aż wstyd o tym pisać. Wystarczy podpiec świeże pieczywo i delikatnie nasmarować ząbkiem czosnku, wycisnąć miąższ z pomidorka a wszystko polać oliwą z oliwek. A w połączeniu z świetną regionalną szynką - Jamon Serrano, niebo w gębie !

Na ogół w pobliskich restauracjach również nie powinniśmy mieć problemów ze znalezieniem czegoś dla siebie, jeśli nie przepadamy za smakami wiodącymi na Costa Brava czyli owocami morza i warzywami. Przez atrakcyjność turystyczną regionu i turystów z całej europy okoliczne knajpy serwują dania regionalne z innych części europy - tak by każdy mógł czuć się tu dobrze, a do tego konieczne jest dobrze zjeść, prawda ?

Jeśli chodzi o jakieś główne danie to koniecznie spróbujcie - fritatty z chorizo, świetna !

Nostalgia.

Dla mnie wakacje się niestety już skończyły, szybko mija urlop, szczególnie gdy spędzasz go w miłym towarzystwie i w tak pięknym miejscu na ziemi jakim bez wątpienia jest Costa Brava. Czas jednak nie stoi w miejscu, mam już za sobą przeżytego "kaca" po powrocie do kraju i pracy. Budującą dla mnie osobiście sprawą jest fakt, że wakacje kończą również i piłkarze.

Teraz patrzę już tylko w przyszłość, już jutro rozpoczyna się maraton w Angielskiej Premier League. Co za tym idzie ? Nowe propozycje, nowe GetTHEbet ! Bądźcie czujni, pozdro !

źródła
-własne zdjęcia
-internet

Porządnie przygotowany artykuł, pozdrawiam !

Ale tłumy! Fart mieliście z tym pociągiem :)