Jak powiedzieć o swoim problemie z psychiką innym?

in #polish5 years ago

To dobre pytanie, kiedy wracasz do "świata normalnego". Nie ma "złotego sposobu". Nigdy nie przewidzisz reakcji innych osób, na taką wiadomość. Naturalnym odruchem jest zdziwienie, niedowierzanie, a nawet strach i podejrzliwość. Wszystkie te odruchy myślowe są zupełnie uzasadnione i powodują, że masz obawy do powiedzenia o tym innym. Obawa, że wezmą Ciebie za "psychola", odrzucą, będą dziwnie patrzeć na Ciebie, jest tak duża, że człowiek jest w stanie ukryć to głęboko w sobie i nigdy nikomu o tym nic nie mówić. Jestem to w stanie zrozumieć i wiem doskonale, co to za uczucie. Okropne, ale ... .

Wiecie, nawet polubiłem określenie "psychol" w stosunku do mnie. Zauważyłem, że im bardziej biłem się z myślami, żeby o tym nie mówić, tym gorzej było. To jakbyś miał gorączkę i wyszedł półnago na śnieg. Efekt wiadomy. W pewnym momencie stwierdziłem, że przecież właśnie uzyskałem doskonałe narzędzie do odsiewu ludzi, z którymi nie zajdę daleko. Uzmysławiając sobie, że to choroba, a nie mój własny wymysł i przecież sam sobie tego nie zafundowałem (może nie celowo), doszedłem do wniosku, że nie mam nic do stracenia. Albo zrozumieją, albo nie - i tyle.

Po głębokich traumatycznych przeżyciach świat się zmienia, jest inny i tamten, który znało się wcześniej nie wróci. Nie ma szans aby było tak samo jak wcześniej. To nie oznacza, że będzie gorzej. Będzie po prostu inaczej. Poznasz świat w inny sposób i będzie to taki "twardy reset".

Na początku zawsze jest rodzina. Oni najszybciej zrozumieją, przynajmniej ta najbliższa. U mnie reakcja była dość dobra. Spodziewałem się zupełnie czegoś innego i mile się zaskoczyłem. To pomogło. "Druga połówka" to zupełnie coś innego. Wiem, że dużo zależy od tej drugiej strony, ale trzeba przygotować się na każdą możliwość i zrozumieć. Pamiętajcie, że partner/partnerka mają prawo się przestraszyć, a jeżeli miałeś/łaś wizytę w szpitalu za sobą, to doskonała okazja aby wasz związek przeszedł lub nie pewnego rodzaju test na wytrzymałość. Przynajmniej wiesz jak by to było, gdybyście byli "na dobre i na złe" i co by było, jakby się to przytrafiło którejś stronie. Niezależnie od efekty nie ma tu winnego, są tylko wygrani. Pomyślcie nad tym i pamiętajcie, że to co się przytrafia wzmacnia Ciebie i otwiera oczy na rzeczywistość, którą może dopiero zaczniesz wiedzieć. Taki jest świat i trzeba to przyjąć.

Znajomi bliscy i dalecy to zupełna loteria. Serio. Nie przewidzisz reakcji, a w niektórych przypadkach może zaskoczyć zarówno pozytywnie jak i odwrotnie. Mi było to zupełnie obojętne, a odsiew był mocny. Jak reset to reset - myślałem. W każdym przypadku jest inaczej. U mnie tak to wyglądało. Oczywiście nie było tak, że wszystkim obwieściłem to jako nowinę miesiąca. Po prostu gdzieś w rozmowie wychodziło i na efekty nie trzeba było czekać długo, no chyba że ktoś miał ewidentny interes w tym, aby "zrozumieć". Tak też bywało.

To mówić czy, czy nie mówić?

W pierwszych momentach odpowiedział bym NIE, ale po dłuższym czasie widzę więcej plusów niż minusów, więc zdecydowanie TAK. Strach ma tutaj wielkie oczy i ku mojemu zaskoczeniu, to zupełnie nie znani mi wcześniej ludzie przyjmują to o wiele lepiej i poznaje się nowe osoby, które w o wiele zdrowszy sposób postrzegają Ciebie. Zaskoczysz sam siebie również tym, że zauważysz, iż w ostatnich fazach przed zdiagnozowaniem depresji byłeś/łaś zupełnie nie sobą. Ważne jest, aby nie wracać do tamtych wzorców. Nie można się też oszukiwać, że będzie łatwo. Będzie trudno (nie ciężko), ale jak się dało radę przetrwać w poprzednim stanie to ten nowy okres w życiu będzie łatwiejszy i moim przypadku widzę, że zmierza w dobrą stronę, chociaż jeszcze kawał drogi przede mną.

Sort:  

Ja zauważyłam, a przynajmniej jeśli chodzi o depresje, że ludzie najczęściej mówią "przesadzasz", " wyolbrzymiasz", "stwarzasz sobie problemy" , słysząc takie teksty po prostu przestaje się ufać, obawa o to, że nie zostanie się zrozumianym tylko się pogłębia...

Ja kiedy słyszę takie teksty, współczuje osobie, która je wymawia. Bardzo współczuje.

Coin Marketplace

STEEM 0.34
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66361.53
ETH 3253.14
USDT 1.00
SBD 4.43