POZNAJ MOJEGO WSPÓŁLOKATORA :)

in #polish6 years ago (edited)

Cześć i czołem! :)

Przedstawiam Ci jeża Jerzego. Jerzy, oto mój najlepszy czytelnik :)

36931372_1656349074414938_5329966530715189248_n.jpg

Skoro zainicjowanie kontaktu mamy już za sobą... Przejdźmy dalej.

Chyba każdy z Nas przynajmniej raz w życiu widział jeża. Dzieci krzyczą "Mamo jeż!", "Jaki fajny!", "Złapmy go!". Dorośli często z przyjemnością obserwują, jak ten drepta przed Nami, po Naszej posesji czy chodniku.

Zdjęcie Jerzego, tego wyżej, zostało zrobione wczoraj. Jak co prawie każdy wieczór wracając do domu z treningu, od rodziny czy po prostu spacerując po ogrodzie, można u mnie spotkać jeże.

Ale co tak naprawdę wiemy o jeżach?

Mając tego małego słodziaka na rękach, dodałam na moje social media jakieś zdjęcie przedstawiające właśnie tego jeża. Nagle moja koleżanka, która pochodzi z Warszawy pisze mi "Jaki słodziak! Ale takiego jeszcze nie widziałam. U mnie te jeże są jakieś inne. Takie jasne. A Twój taki ciemny. Może brudny? :D"

Od razu w mojej głowie mała rozkminka... Jeż a jeż to nie to samo? Jakie jeże tak w ogóle występują w naszym kraju? Mój jeż był dosyć młody, nie był to na pewno dorosły osobnik, dlatego jego kolor ulegnie jeszcze zmianie wraz z rozwojem.

Okazuje się, że na terenie Polski spotykamy się z dwoma rodzajami jeży.

36990019_1657788734270972_3889004345777192960_n.jpg

  • Nazwa łacińska- Erinaceus.

Moja siostra, która studiuje leśnictwo, zobaczywszy tego jeża krzyknęła: "Oooo... Erinaceus!". Takie tam zboczenie zawodowe. Dla mnie to po prostu jeż :)

  • W Polsce spotkasz dwa rodzaje:
    -Łac. Erinaceus roumanicus – Jeż wschodni
    -Łac. Erinaceus europaeus – Jeż zachodni

O ile jeża wschodniego możesz spotkać niemalże na terytorium całej Polski, tak spotkanie jeża zachodniego ogranicza się do występowania na Ziemi Lubuskiej, Śląsku czy na Pomorzu Szczecińskim.

  • Jeż jest ssakiem.

  • Jaka jest różnica w wyglądzie pomiędzy jeżem wschodnim a zachodnim?

Jeż wschodni posiada jaśniejszy brzuch, jasne włoski, natomiast zachodni ciemniejszy, wpadający w ciemny brąz.
Jeże wschodnie są mniejsze.
Jeż wschodni posiada mniejszą liczbę kolców, ok 6-7 tysięcy (mowa o dorosłym jeżu), natomiast kolce są nieco dłuższe. Jeż zachodni posiada krótsze kolce ale jest ich więcej. Ponad 8 tysięcy.

  • Charakterystyczne cechy wyglądu

-Masa ciała do 1900 g !! (Taką masę osiągają jeże jesienią, gromadząc w sobie zapasy tłuszczu na przetrwanie zimny)
-Długość (głowa+tułów) do 35-40 cm.
-Długość ogona, który na pierwszy rzut oka jest niewidoczny - ok 4 cm.
-Długie łapki z równie długimi pazurkami.
-Wydłużony pyszczek w kształcie stożka.
-Ostre zęby
-Zawsze wilgotny nosek.

  • Rozwój kolców
    -Kolce to nic innego jak przekształcone włosy. Jak każde włosy są zbudowane z keratyny.
    -Jeż niemowlak ma ok 100 kolców, które są miękkie, białe, schowane pod skórą.
    -Trochę starszy jeż zyskuje nowe kolce. Ciemniejsze i twardsze. Te drugie wyrastają tuż obok tych pierwszych.
    -Dorosły i samodzielny jeż osiąga ostatnie pokolenie kolców. Są one najdłuższe, na początku trochę cieńsze i słabsze. Z wiekiem kolce stają się twardsze, grubsze, jest ich więcej.
    Ilość kolców u dorosłego jeża zależy od gatunku (opisane wyżej).

37024760_1657974514252394_3171613149417701376_n.jpg

37085228_1657978920918620_2372838181134401536_n.jpg

POŻYWIENIE

  • Jeże wbrew pozorom, bajkom, książkach w przedszkolu przedstawiających jeża niosącego jabłka, nie jedzą jabłek.
    Czasami mogą skubnąć dojrzałe jagody, jakieś grzyby.
  • Jeż żywi się przeważnie robakami, owadami. Lubi dżdżownice, chrząszcze, żuki, ślimaki, pisklaki, jaja piskląt. Za pomocą swoich ostrych zębów potrafi zagryźć nawet węża.
  • Z racji tego, że zjada niepotrzebne nam robactwo jest miłym gościem na naszych działkach. Skutecznie radzi sobie ze szkodnikami, które niszczą nasze grządki, ogrody, robią swoje gniazdka na tarasie etc.
  • Należy pamiętać, aby nie karmić jeża mlekiem (Często pierwsza myśl, jaka przychodzi ludziom do głowy).
    Jeże nie posiadają enzymów do trawienia laktozy. Laktoza to nic innego jak cukier mleka krowiego. Wypicie przez jeża mleka powoduje śmiertelne biegunki, co więcej, mleko gnije w przewodzie pokarmowym.
    Jeśli jeż jest u Ciebie stałym gościem, podaj mu wodę.

ŚRODOWISKO

Lasy z licznym podszyciem, lasy mieszane, kompostowniki, zarośla, ogrody, parki.

OCZY, NOS, USZY, KOLCE

  • Oczy jeża są małe, wypukłe. Natomiast wzrok pozostawia wiele do życzenia.

  • Zamiast tego mają bardzo dobrze rozwinięty słuch i węch.

  • Uszy nie są za duże, natomiast dobrze wykształcone.

  • Nos jest zawsze mokry/wilgotny oraz "ruchliwy". Wszystko najpierw obwąchują zanim przejdą do dalszych postępowań.

  • Kolce to ich zbroja. Kiedy wyczuwają zagrożenie, automatycznie zwijają się w kulkę. Silne mięśnie pozwalają na bardzo szybkie zwinięcie się i ułożenie kolców w pionie, co bardzo często ratuje im życie.
    Głównym niebezpieczeństwem dla jeży są lisy, psy, borsuki. Codziennie oblegane są przez pchły i kleszcze (mogą doprowadzić do śmierci).

  • Zapadają w sen zimowy, podczas którego w ich organizmie zachodzi szereg zmian odnośnie funkcji życiowych.

36913001_1656349114414934_4386735186449006592_n.jpg

36898652_1656349084414937_8424311487606030336_n.jpg

Nie uważasz, że chociaż jest mały, brudny, chodzi nam pod nogami, ma kleszcze, pchły to i tak jest uroczy? Ja osobiście jestem zakochana w jego ryjku oraz łapkach z mega długimi pazurkami :)

Myślę, że widok takiego jeża poprawi nie jednemu humor - przynajmniej na jakiś czas :)

Dziękuję za przeczytanie!

IMG_20180406_150901.jpg

Do usłyszenia :)

Źródła zdjęć: Zdjęcia prywatne

Sort:  

Ryjek może i fajny, ale te długie łapki mi się nie podobają :D

A tak przy okazji to patronem mojego miasta jest właśnie jeż! Zgadniesz jakie miasto!? :D

Hahaha ryjek jest słodki! ♥ Ale te łapki 🐾 i pazurki też są urocze!

Czy ten pomnik jest w Zgierzu? 🤔

PS. Ja też mam długie pazurki. Jeszcze 🙈

IMG_20180711_184338.jpg

Dziękuję za przeczytanie i komentarz!

Pozdrawiam 😉 ♥

Brawo trafiłaś :P

Twoje mi się bardziej podobają.. Może jak byś mu je umalowało to może... :D Haha

Natury się nie poprawia! 😉

Jest śliczny i koniec kropka 😇

Niech tak będzie :D Kobieta ma zawsze racje :P

No niekoniecznie... Ale w tym przypadku mam rację :)

Miłego wieczoru :)

A jaka jest historia tego jeżyka? No i najważniejsze pytanie - kiedy wraca do środowiska naturalnego?
Do informacji we wpisie dodam, że oba gatunki jeży są w Polsce objęte ochroną ścisłą i wymagają ochrony czynnej, a wiąże się z tym szereg obostrzeń prawnych.

Historia jeżyka wygląda następująco:

Po zrobieniu sesji zdjęciowej (udało się zrobić 4 zdjęcia, nie chciałam go męczyć), popatrzeniu na jego śliczny nosek i łapki (poważnie, nie mogę się mu przestać przyglądać ♥) został wypuszczony do ogrodu, tam gdzie go spotkałam :) Powędrował w stronę warzyw, pewnie to był czas na kolację i małe co nieco, czyli jakiś robaczek 😂 I pomyśleć, że moja nazwa ma coś z tym wspólnego :)

Właśnie tak. Są objęte ochroną. Natomiast czytałam kilka artykułów, nawet zerknęłam do książek i albo było napisane, że częściowa ochrona, albo że całkowita, jeszcze w innym, że tylko jeden rodzaj jest objęty ochroną... Kogo tu słuchać :)
Postanowiłam, że bezpieczniej będzie nie pisać nic, żeby jakiś znawca się mnie nie czepiał "Koleżanko, ten jest pod taką, ten pod taką etc". ALE SKORO TY PISZESZ, JAKO OSOBA CZYTAJĄCA... DZIĘKUJĘ ZA DODANIE TEJ INFORMACJI! 😉

Dziękuję za przeczytanie i komentarz! ♥

Pozdrawiam 😉

Zapytałam, bo zwykle jeże pod opiekę ludzi trafiają po wypadkach. Cieszę się, że ten jeżyk nie miał takich przejść. :)
Innym czytelnikom jako pupila zdecydowanie polecam jeża pigmejskiego. Naszych, dzikich nie należy próbować oswajać.

Rozporządzenie obowiązuje jedno. Pewnie w internecie występuje (jak to często bywa) zamęt informacyjny. :)
Pozdrawiam!

Aż miło popatrzeć ma jeżyka miły i sygmatyczny gość w ogrodzie. Przy następnej okazji pochwalę się naszym gościem. Mimo że mieszkamy na 3 pietrze co jakiś czas słyszę krzyki mojej dziewczyny;-) Gekon!!!!!! Tak wieczorami na naszej ścianie pojawia się sympatyczny gekonik. Zawsze sobie chodzi po ścianie a rano już go nie ma. Zdjęcie na ścianie uda się zrobić.

Masz na myśli gekona?
SAMA BYM KRZYCZAŁA ! :)
W takim razie czekamy na zdjęcia :)

Dziękuję za przeczytanie i komentarz :)

Pozdrawiam !

Tak ;-) Już poprawiłem literówkę.
Raz na tydzień wpada na jedzenie.

To taki dziki ?! Nie Wasz ?!
Nie dziwię się, skąd ten krzyk ;) Takiego domowego bym się nie bała, ale jak nagle spotykam na ścianie coś takiego ... :D

Rozumiem Twoją dziewczynę :D

Wychowaj jeżyka dla mnie jednego :D

Nie nie nie nie, ja się nie zgadzam :D Nie podejmuję się tego :) Nie wolno!
Jak w domu, to tylko jeż pigmejski :) Równie śliczny!

800px-Atelerix_albiventris_young.jpg

Tych dzikich nie zabierajmy do domu. Wyjątek stanowi pomoc, kiedy są poszkodowane.

Pozdrawiam ! :)

Kocham psy :D Ja na Jeżach się nie znam ;) Lepiej takiego zwierzaka oddać w ręce kobiety :D

Psy też uwielbiam!!

Obecnie mam mieszańca; Husky z wilczurem. Sonia - Kochany pies <3

IMG_20160726_164346.jpg

IMG_20180122_135354.jpg

Co tu dużo mówić ..Słodka jak i właścicielka :) Skromnie ;)

O skromności trzeba by było dowiedzieć się na żywo :D

Kto wie... Świat jest mały :)

Congratulations @robaczekwikaaa! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:
SteemitBoard World Cup Contest - Final results coming soon

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Przez okres maj-czerwiec, praktycznie codziennie spacerują mi po działce... często kilka na raz :) Sympatyczne zwierzątka :)

Nic tylko podziwiać jak ruszają tyłeczkami .. <3 :) Jestem w nich po prostu zakochana....

Dziękuję za przeczytanie i komentarz!

Pozdrawiam!

Congratulations @robaczekwikaaa! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the total payout received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:
SteemitBoard World Cup Contest - The results, the winners and the prizes

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Hm, faktycznie, tu trochę inaczej te brwi wyglądają. Ale w jeszcze starszym poście podobnie jak w najnowszym!

Co nie zmienia faktu, że bardzo ładne :P

Nie wierzę, że chciało się Panu to sprawdzać :D Aaaaa, ok, wierzę już :)

No co poradzę, takie mam. Do takich się przyzwyczaiłam. Do mojej grubej buźki nie będą pasować cieniutkie brwi :/

Jeszcze raz dziękuję za miłe słowa! <3

żaden ze mnie pan, ale "cham", jam nie szlachcic :P

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.032
BTC 63671.94
ETH 3040.89
USDT 1.00
SBD 4.01