Co nas gryzie #3. Biedronka? Biedronkowate, przeszło 5 tyś. gatunków na całym świecie, w Polsce około 80.

in #polish6 years ago (edited)

Biedroneczko, biedroneczko, leć do nieba przynieś mi kawałek chleba.

5.jpg
Za dziecięcych lat takie słowa wypowiadałem jak znalazłem biedronkę i kładłem ją na rękę czekając aż odleci.
6.jpg

Biedronki wywołują u nas pozytywne skojarzenia. Pożyteczna i waleczna biedroneczka pomaga nam w walce z mszycami. Dzieci chętnie od najmłodszych lat bawią się biedronkami i puszczają je aby odleciały. Moja 4-tero letnia wnuczka robi tak samo.
Muszę nauczyć ją jeszcze wierszyka.

Nasza rodzima biedronka siedmiokropka (Coccinella septempunctata) jest gatunkiem chrząszcza nazywana także bożą krówka. Możemy spotkać także biedronkę z dwiema kropkami.
7.jpg

Odżywiają się mszycami, miodówkami, czerwcami, pędziorkami oraz drobnymi larwami motyli czy muchówek. Dorosła biedronka zjada dziennie kilkadziesiąt mszyc, co czyni ją bardzo pożytecznym stworzeniem. Natomiast larwa biedronki w ciągu swojego rozwoju potrafi zjeść 600 mszyc i nie pogardzi swoimi pobratyńcami czy jajami swojego gatunku. Taki mały kanibalek.

Biedronki składają swoje jaja na roślinach, które zostały zaatakowane przez mszyce, zapewniając wylęgniętym larwom dorodny posiłek.
Żyją na polach, łąkach czy w sadach i tam też zimują, szukając kryjówek w korze drzew czy w ściółce.
Nasze rodzime biedronki powszechnie występujące w europie są dla ludzi bezpieczne i nieszkodliwe.

Od 2006 roku zaobserwowano inną biedronkę, która pojawiła się także w Polsce. Jest nią biedronka azjatycka, którą sprowadzono z Azji do Ameryki aby zwalczały mszyce.

3.jpg

Ten gatunek biedronki, potocznie zwaną arlekinami (Harmonia axyridis) jest bardzo agresywny i ekspansywna. Potrafi ona ugryź człowieka, co mi przydarzyło się już kilkakrotnie. Byłem bardzo zdziwiony, gdy poczułem ukucie - bardziej mocne szczypnięcie i na odkrytej części ciała widzę biedronkę. Co jest do chol... BIEDRONKA i gryzie. Za dziecięcych lat nie słyszałem aby kogoś ugryzła biedronka.
Wtedy sięgnąłem do internetu i przekonałem się, że to jednak nie nasza boża krówka lecz biedronka azjatycka, która potrafi u człowieka wywołać alergię, co jest dość rzadkie. Wydziela ona bowiem kropelki hemolimfy, czyli owadziej krwi, która pozostawia żółte plamy oraz może wywołać zapalenie spojówek, astmę, pokrzywkę czy obrzęk naczynioworuchowy.
Miejsce ugryzienia jest zaczerwienione i swędzące. W wyniku ugryzienia może powstać mały rządek ugryzień.

Jak odróżnić naszą siedmiokropkę od szkodnika z Azji.

Biedronka azjatycka ma zmienną ilość kropek i występują od 0 do nawet 23. Najczęściej posiadają więcej niż siedem kropek. Mogą być czerwone, pomarańczowe czy żółte.
9.jpg

Jej kropki mają charakterystyczną cechę i mają nierównomierną linią brzegów.
W przeciwieństwie do naszych azjatyckie zimują w pobliżu ludzi i nawet w naszych domach, szukając ciepłych miejsc do przezimowania, a dzieje się to w październiku.

Jeżeli nasze dziecko podniesie biedronkę należy zwrócić uwagę jaka to jest biedronka i gdy zobaczymy inną niż naszą rodzimą to należy się jej pozbyć.

Źródło - Wikipedia
Zdjęcia - Pixabay

Sort:  

A to ciekawostka, nie wiedziałam o tym.

Trzeba troszkę zważać z jaka biedronką mamy styczność. Pozdrawiam.

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66540.93
ETH 3186.50
USDT 1.00
SBD 4.11