Tips untuk menanam bunga di apartment.

in #teammalaysia6 years ago (edited)

Hi Steemians, apa khabar. Saya harap semuanya berada dalam keadaan yang baik. Hari ini saya akan berkongsikan bagaimanakah saya menyusun kesemua succulent dan cattus di ruang yang terhad atau sempit.

Untuk pengatahuan Steemian semua, saya adalah peminat cattus dan succulent. Minat itu datang apabila saya membaca satu artikel mengenai succulent di Facebook. Saya sangat terpesona dengan keindahan dan keunikan bunga tersebut.

Bentuk daun yang unik inilah yang menyebabkan saya jatuh cinta dengan succulent. Selain itu juga succulent ini mempunyai banyak spesis dan warna. Ia sangat sesuai ditanam sebagai succulent terrarium.

Succulent Terrarium Source

Kebanyakannya bunga succulent adalah berasal dari Madagascar dan Peru. Udara yang lembab dan kering membolehkan bunga itu tumbuh subur di sana. Oleh yang demikian, bunga itu tidak memerlukan penjagaan yang rumit iaitu, siram seminggu sekali sahaja

Saya mula membeli bunga succulent dan cattus dua tahun yang lalu. Saya membelinya di pasar tamu dan membeli dalam talian. Lama kelamaan, ruang untuk meletak bunga mula sempit. Lebih-lebih lagi saya cuma tinggal di pangsapuri (apartment).

Untuk menyelesaikan masalah tersebut saya membeli basket kecil. (sila rujuk pada gambar)

Basket ini akan disangkut di grill tinggkap. Dengan cara ini saya dapat menjimatkan ruang dan dapat menyusun succulent dengan teratur.

Pada tahun pertama saya membeli succulent, kebanyakannya bunga itu telah mati. Ini kerana saya meletakkannya di dalam rumah. 😬
Walaupun bunga itu mati, saya tetap membeli succulent yang baru dan akhirnya memahami serba sedikit cara menjaga bunga itu.

Tips: Jangan simpan succulent di dalam rumah atau kawasan berhawa dingin kerana bunga itu akan buruk. Sekurang-kurangnya letaklah ia di kawasan tepi tingkap agar ia mendapat udara segar dan cahaya matahari. Succulent sangat sukakan cahaya matahari tetapi bukan direct cahaya matahari k!

Terima kasih kerana membaca steemit blog saya. Saya akan menulis bagaimana hendak membuat succulent propagation di artikel yang akan datang. Stay tuned 😊.

Sort:  

Nice post. I will try it at my home. @shahin1975

WARNING! The comment below by @erudire leads to a known phishing site that could steal your account.
Do not open links from users you do not trust. Do not provide your private keys to any third party websites.

Hai @arwine! Tulisan menarik dan telah kami upvote dan resteem ke 7570 follower yaa.. (Secuil kontribusi kami sebagai witness di komunitas Steemit bahasa Indonesia.)

Wah, terbaik Steemit Indonesia 👍

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by arwine from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Keren mbak, patut dicoba.

saya suka...mau coba ya

You’ve been upvoted by TeamMalaysia community. Do checkout other posts made by other TeamMalaysia authors at http://steemit.com/created/teammalaysia

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

Wah, keren banget @arwine. Haha

I really like cattus but never had the opportunity to grow one. Less maintenance. Your idea of using hanging baskets is excellent and very creative especially for limited spaces.

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64507.66
ETH 3080.07
USDT 1.00
SBD 3.85