Give Us Your Finger Contest

in #teammalaysia6 years ago (edited)

IMG_20180509_210828.jpg

"Saya sudah, anda bila?"

Selalu aku dengar ayat tu di corong radio dan juga peti television rumah ku dulu. Tapi aku masih buat endah tak endah. Infact I make jokes out of that quote. Itu semua berlaku semasa Pilihanraya Umum yang lalu kerna aku tidak pernah ambil peduli siapa yang memerintah.
Sehinggalah tahun ini (PRU14), aku telah mendaftar diri sebagai pengundi. Fuh! Inilah kali pertama aku akan mengundi.

Baju berkolar, READY!
Kasut, READY!

Tibalah hari yang dinantikan oleh seluruh warga Malaysia iaitu PRU14 yang jatuh pada hari Rabu, 9 Mei 2018.

Termasuk aku, seorang newbie yang bersemangat untuk pergi mengundi. Just to be safe, aku call uncle aku so that aku boleh tumpang dia and pergi mengundi bersama. You know la kan, budak baru. Mesti bawa orang yang berpengalaman.
Setibanya kami di tempat mengundi, kami terus ke kaunter pendaftaran. Aku keluarkan kad pengenalan dan serahkan kepada petugas di kaunter untuk membuat pengesahan.
Kemudian aku diberi kertas bernombor 3 bersama kad pengenalan aku tadi. Sekarang aku clueless. So I waited for my uncle selesai mendaftar. Then kami bergerak ke arah pintu/aliran mengundi kami masing-masing. Aku pun masuk ke dalam barisan bersama pengundi-pengundi lain sehingga tibanya giliran ku di depan pintu bilik mengundi.
My heart goes Dup! Dap! (I have anxiety problem) bila tiba giliranku masuk ke dalam bilik. Aku serahkan kad pengenalan aku kepada petugas di kaunter dan dia menyebut (loudly) nombor kad pengenalan dan nama aku kepada penyemak-penyemak lain.
Kemudian aku diarahkan untuk masukkan jari telunjuk kiri ku ke dalam botol kecil. Pada awalnya, hanya warna biru cerah/cair kelihatan pada jari telunjuk. Kertas mengundi turut diberi dan aku diarah untuk ke meja untuk mengundi.

"macam menjawab soalan objektif jak ni"

That's what I think semasa hendak pangkah undi di kertas yang ada beberapa logo parti itu. Sebelum aku menanda kertas tadi, sempat juga aku membaca cara-cara untuk menanda undi yang disediakan depan aku.

Setelah selesai mengundi, aku keluar dari bilik mengundi tadi dan terus ke tempat letak kereta sambil menunggu uncle aku siap mengundi.

Sambil aku termenung jauh dengan sebatang rokok di jari kiri, aku terlihat warna jari aku semakin gelap/hitam. Eventhough aku tahu itu dakwat kekal, tapi warna hitam tu buat aku paranoid. OMG! As if gelap gara-gara kencing manis. Na'uzubillah. Need to cut down my sugar intake man.

Setelah uncle aku selesai mengundi, kami terus ke arah kereta dan terus ke restoran untuk basahkan tekak yang dahaga setelah lama berbaris dan menunggu.

Begitula pengalaman pertama aku mengundi.
Aku doakan semoga PRU14 ini berjalan dengan lancar, damai dan tulus tanpa provokasi mana-mana pihak.. Aamiinn.

IMG_20180509_210828.jpg

Biar Jari Gelap, Janji Masa Depan Cerah

9d56bf3f-0356-4f4c-afda-85962d3d4284.gif

SteemIt | AzeeRo

Sort:  

Wah! First time vote, terus menang. Hebatnya!

No it's not too late @azeero for your entry. Dah extend masa. ;)

Thank you for reading my first voting experience @kchitrah. Hehee.. The only thing i dont like about it is the colour of the ink.. gives me goosebumps.. hehe

This post has been curated by TeamMalaysia Community :-

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

eiii macamm jarii iparr ipar sudah eiii

bwahahaaa! kitai.. jgn d tapuk jari mu tu par.. sama juak kta ni.. haha

Coin Marketplace

STEEM 0.32
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66654.57
ETH 3250.95
USDT 1.00
SBD 4.33