Hari pertama berpuasa & berbuka

Mengikut calendar Islam, tarikh hari ni adalah 1 Ramadhan. Bermakna hari ni merupakan hari pertama berpuasa bagi seluruh umat Islam di seantero dunia.

Hari ni juga, anak aku yang pertama akan mula belajar puasa sepenuh hari. Kalau pada tahun lepas, dia cuma puasa setengah hari. Tak larat nak puasa penuh katanya.

Alhamdulillah, tahun nie dia dapat berpuasa penuh satu hari. Sejujurnya, aku tak sangka dia boleh tahan lapar & dahaga dari pagi. Aku budget, dia akan mintak makan dalam tengahari. Tapi sangkaan aku meleset.

Bila tiba bulan Ramadhan, selain dari menahan lapar dan dahaga, satu lagi cabaran adalah bangun awal pagi untuk bersahur.

Bila tengok anak aku punyalah liat nak bangun tidur untuk sahur pagi tadi, tiba-tiba teringat waktu aku umur sebaya anak aku. Bila nak bangun sahur, sangatlah susah. Sampai mak aku kena renjis air kat muka, barulah bangun. Itupun di meja makan, mesti tersenguk-senguk kepala menahan mengantuk.

Bila di sekolah, ramai pula kawan-kawan yang tak berpuasa. Dalam 5 hari sekolah, mesti 2-3 hari aku terjebak bersama kawan-kawan lain pergi minum air paip di surau sekolah. Bila balik ke rumah, turun saja dari bas sekolah, aku mesti akan cakap pada mak aku yang aku terminum atau termakan di sekolah. Hahaha, kelakar pulak bila ingat balik.

Sekarang aku dah berkeluarga, dah ada anak sendiri, barulah merasa macamana nak mengajar anak berpuasa. Mudah-mudahan dia boleh puasa penuh sebulan tahun 2018 ni :)

Dikesempatan ini, aku nak mengucapkan selamat berpuasa buat semua warga steemit

1st day berpuasa penuh & berbuka puasa

IMG_20180517_225336.jpg


@rosmadirazali


Sort:  

Selamat menjalankan ibadah puasa pada bulan Ramadhan yang mulia ini bro :)

Syabas! Semoga semua selamat berpuasa dan berbuka puasa

You've been upvoted by TeamMalaysia Community :-

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 63457.41
ETH 3119.12
USDT 1.00
SBD 3.94