Ağaçların yeraltı sohbetleri

in #tr6 years ago (edited)
Evren; yaşadığımız her anı hayretler içerisinde geçirmemizi sağlayacak kadar güzellik barındırır. Her bir keşif yepyeni bir heyecanı beraberinde getirir. Bakteri hatta virüslerden tutun da uzak galaksilerdeki yıldızlara kadar... Doğa ana keşfetmemizi bekleyen sürprizlerle doludur.

İçimden geldi ve belgesel başlangıcı tadında bir giriş yazdım. Şimdi izninizle bu girişin hakkını vermeye çalışayım :)


Kaynak

Bitkilerin temel davranışları hakkında çok fazla bilgi sahibi değildik. Işığa yönelme, ortak yaşam gibi bazı konularda bilgi sahibiyiz. Fakat yaptığı çalışmalarla Suzanne Simard, bildiklerimizden çok daha fazlasının olduğunu ortaya koydu. Yer altına gizlenmiş bir zeka. Ormandaki ağaçlar döneme göre birbirlerine yardım ediyor hatta yeni büyüyen fidanlara ebeveynlik yapıyordu.

ayrac1.png

Böcek saldırıları ya da çok miktarda yaprak tüketimi ile karşılaşan ağaçlar salgıladıkları feromen ile diğer ağaçları uyarıyor ve tanen salgılanmasını sağlıyor. (Tıklamaya üşenen varsa tanen: acı tat veren ve yaprak renginden sorumlu olan polifenol yapılardır.) Yaprakların acılaşması tüketimi azaltırken, tüketmeye uzun süre devam eden canlıların ölümüne sebep olabiliyor. Fakat bu iletişim yöntemi feromenin rüzgar yardımıyla dağıtılması esasına dayanıyor. Asıl olay ise yerin altında başlıyor.

Kaynak

Ağaç kökleri, çevresinde yer alan mantar ağını kullanarak diğer ağaçlar ile iletişim kurabiliyor. Karbon, azot, fosfor, savunma sinyalleri ve hormonlar bu paylaşımın birer parçası. Yaklaşık yirmi yıl önceki ilk keşifte Profesör Suzanne Simard, laboratuvar çalışmalarından yola çıkarak doğal ortamda bulunan huş ağacına takip edilebilir karbon-14 izotopu enjekte ediyor. Bir süre bekledikten sonra Geiger sayacı ile huş ağacının yakınında bulunan göknar ağacını kontrol ediyor. (geiger sayacı radyo aktif ışınımları kaydeden bir cihazdır ve bu örnekte karbon-14 atomunu takip etmek için kullanılmıştır) Bir saat gibi bir süre içerisinde, karbon yoksunluğuna maruz bırakılan göknar ağacına huş ağacı tarafından karbon verildiğini gözlüyor. Tabi araştırmalar bununla sınırlı kalmıyor.

Kaynak

Kısa DNA zincirlerinin incelenmesi ve çeşitli deneylerle bazı ağaç türleri hariç tüm ormanın yeraltı iletişim ağını kullandığı anlaşılıyor. Hatta ilk araştırmada göknar ağacına karbon yollayan huş ağacının, yapraksız kaldığı dönemlerde yaptığı yatırımı fazlasıyla geri aldığı gözleniyor. İletişim ağı kimin neye ihtiyacı olduğunu saptıyor ve fazla miktarda bulunan karbon, azot gibi elementlerin ihtiyacı olana gitmesini sağlıyor. Tabi sistem tamamen eşitlik üzerine kurulu değil :)

Yapılan araştırmalar, ağaçların kendi soyundan gelen fideleri tanıdığını ve besin yollarken onlara öncelik tanıdığını ortaya koyuyor. Hatta ana ağaçlar yavrularına hareket alanı açabilmek amacıyla kendi kök yönelimlerini bile değiştiriyor. Yani ana yüreği işte ağaç olsa da dayanmıyor :)


Kaynak

Bir ana ağaç yüzlerce ağaç ile iletişim kurabiliyor ve ormanın direncini arttırmak için besin ve bilgi dağıtabiliyor. Hatta araştırmalara göre yeni yeni gelişen bir fidenin çevresinde ana ağaç varsa hayatta kalma olasılığı dört kat artıyor.

Yaşını doldurmuş ya da yaralanmış ana ağaçlar ise ölmeden son güzelliğini yapıyor. Neredeyse tüm karbonu çevresindeki ağaçlara aktarırken bir yandan da savunma sinyalleri gönderiyor. Tam olarak durum çözülememiş olsa da bir ana ağaç ölürken yaydığı bilgiler sayesinde çevresindeki genç ağaçların stresini azalttığı görülüyor. Tüm bunlar göze alındığında yaşlı ağaçları fazla miktarda kesmek, tüm tabiatın dengesini bozmak anlamına geliyor.


Kaynak

Yani ormanlar ağaçların birbiri ile konuştuğu ve hayatta kalabilmek adına yardımlaşıp gerekli adaptasyonları sağladığı bir topluluktur. Aile algısı gözeten ve dışarıdan göründüğünden çok daha fazlasını barındıran muhteşem bir sistemdir.

ayrac1.png

Detaylarla boğmamak adına konuyu temel noktaları ile ele aldım. (Tembelliğimden değil:) Yine de fazlasını isteyen #turkcebilim meraklıları için okuma bağlantısı hatta Suzanne Simard'ın ted talk konuşması ve röportajını bırakacağım. Ayrıca soru sormak isteyen olursa her zamanki gibi yorumlarda buluşabiliriz.

Umarım yazarken aldığım keyfi okurken almışsınızdır :)

Daha detaylı bilgi için 1234

doc-son.png

turkcebilim.png

Sort:  

Yazının içeriğinden koptum koyunu arıyorum. 😀

Detaylarla boğmamak adına koyunu temel noktaları ile ele aldım.

Şşş çaktırma sen. Hemen düzeltiyorum.

Ekleme bile yaptım. koyunu bulursan haber ver :)

Koyun kaçtı, yeterince iyi tutamamışsın.


Bu arada böcekleri uzaklaştırmak için salgılanan tanen, şarap için çok önemliymiş ya, biz insanoğlu doğaya yine ters köşe yapmışız :))

Ben bizi de soğanın bir parçası oşarak görüyorum. İnşa ettiğimiz binaları da. Biz de böyle hayvanlarız napalım :)

soğan değil de belki sarımsağın bir parçasıyzdır 🤣

Ya gider misin defol ya istemiyorum seni. Uzak dur bloğumdan 😂😂

😂😂 Tamam yeterince sabote ettim zaten.🤣

Sen hata yapma. Çok kinlendim :)

Harika bir yazı, bir çok farklı bakış açısı ile aklıma bir çok yeni kavram getirdi.
Ellerine sağlık,
Sağlıcakla.

Yani bu yazı özelinde kendimden kattığım çok bir şey yok. Fakat konunun kendisi ilham verici :)

Aynen, daha önce okumamıştım bu konuyu. İyi oldu :)

Keyif almaz mıyız Doctor. Aslında bununla ilgili bir şeyler okumuştum, senin yazdığın da iyi oldu eline sağlık. Bazı belgesellerde akasya ağaçlarının uzaktaki bireyleri bu şekilde uyardığına dair birşeyler seyrettiğim de oldu. Diğer canlılar ağacı tahrip etmeye başladığı vakit, ağaç yapraklarını acılaştırıyor ve salgıladığı ferromonla diğer ağaçları da uyarıyor.

İnanılmaz bir sistem ya. En çok da kime kaynak göndereceğini seçmesine ve bunu başarabilmesine şaşırdım. Fakat detaylı sistemi bilmiyorum :(

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by doctorbishop from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

This post has received a 0.28 % upvote from @drotto thanks to: @doctorbishop.

ağaç da olsa annelik işte:)

bu arada bazı insanlara odun derken iki kere düşüneceğim, odun da diyemeyeceksek ne diyeceğiz baksana neler yapıyorlarmış:))

Ahaha bunu elinden aldığım için özür dilerim :)

İşte bunlar hep Avatar!! Izlemiş miydin? İnsanlar olmasa, dünya süper bir yer.
Bir de aklıma şu geldi: http://www.businessinsider.com/pando-aspen-grove-utah-oldest-largest-organism-2016-7

Şu an dersteyim ve ingilizceyle pek sevişmiyoruz :) sonra bakacağım izninle :)

Yazlıktayım ve inanır mısın derste olmana özendim. Ne garip yaratıklarız. Okulun kıymetini bil diyeceğim ama bilmeyeceksin işte. Bir de İngilizceyle arayı mutlaka düzelt diyeceğim. Çok nasihat olacak. İyi dersler diyeyim bari: iyi dersler

Yazlıktasın ve derste olmama özendin... Beyin gerçekten ilginç bir şey ya :) Asla tatmin olamamamız buradan mı geliyor acaba :) Dersim bitti ve posta başlıyorum. Sanıyorum, senin yüzünden, insan ve doğa temalı olacak :)

Doktor selam yine ben, her yerde bitiyorum. @ecotone benden daha acımasız çıktı.
Kavgada söylenmez. :)))

Yazlıktayım ve inanır mısın derste olmana özendim


Ya benim ne işim var senin dün yayınladığın postun yeni yorumlarında. Hem de sen beni kovmuştun buralardan. Valla kaşınıyorum.

Bir de inanır mısın diye soruyor. Beni test ediyor diye düşündüm. İnansam sahilde uzanırken gülecek malzeme çıkaracağım sanırım :)


Dünkü post deyip geçme bakarsın bugünün postu olur 😂

Ya tabii sahil şimdi sıcak, sen klimalı dersliktesin, bir de ayağa yapışan o kumlar. Hele bir de deniz dalgalıysa ve yosunlar kalktıysa. Halbuki, senin şimdi en sevdiğin hocanın dersinde, hocanın huzur veren ses tonuyla mest oluşun. Ders arasına gelince üzülüp dudak bükmen ama sonra arkadaşlarının yanına gelip teselli etmesi ve beraber bir gazoz içmeniz ve sonra tekrar derse koşa koşa girip notları en iyi kim tutacak yarışına girmeniz paha biçilemez.


Postlara güven olmaz, dünkü gibi görünüp yarının postu bile olabilrler. Burada Dün dün değildir, bugün ise bugün olmayabilir. Yarının ne olacağını ise kimse bilemez. 😂😂😂

Valla özendim. Bir gün anlayacaksınız ama çok geç olacak:) Ayrıca öyle uzanmışım kumsala durumu yok. Bir tek sabahları denize giriyorum, sonra çalışıyorum. Siz dersten çıkınca bitiyor, bizim "dersler" hiç bitmiyor ve işin tuhafı ülkenin şu halinde utanmasak "iş yağsın" duasına çıkacağız:)

benden zaten geçti gitti. Ben çok geç olalı çok oldu :))

Annelik iç güdüsü, mantarlarla kurulan iletişim ağı, genç ağaçlar üzerindeki stres, büyüyen fidanlara ebeveynlik yapmak....vs...

Bilemedim. Ne söyleyim. Bitkisel yaşam formu böyle olmasa gerek be doktor!

üstat bu gözümden kaçmış şimdi gördüm. Nasıl gördüğümü sorma :)

Bence de bitkiler böyle olmamalı. Bir tek ergenlikte ebeveynlerine isyan etmeleri eksik :D

Metallica tişörtü giymiş asi fidan😂

Ahahhaa güzel animasyon film olur aslında :)


Bu yazı Curation Collective Discord Sunucusunda küratörlere önerilmiş ve manuel inceleme sonrasında @c-squared topluluk hesabından oy ve resteem almıştır.
This post was shared in the #turkish-curation channel in the Curation Collective Discord community for curators, and upvoted and resteemed by the @c-squared community account after manual review.

PRICES HAVE CHANGED TO 0.150 and 0.151!!!
NEW TIER UPVOTES user guide



Current price is 0.150 or 0.151 SBD for 200%, 250%, or 300% upvote based on tier level.

200% ($0.30) - Bronze Level - No requirements
250% ($0.37) - Silver Level - SteemAuto Upvote of 100% or $0.02 (whichever is possible)
300% ($0.45) - Gold Level - SteemAuto Upvote of 100% or $0.02 AND 50SP delegation

All delegators make a "striking" return on your investment!
50 SP --- 100 SP --- 200 SP --- 500 SP --- 1000 SP

That being said...

BOOOOOOOOOM!!!

The ground shakes as incredible power lights the sky. The thunder tests the quality of your post and deems it worthy, rewarding it with an upvote and comment from @thundercurator.

Increase your chances of a 100% upvote and support the project by:

Investors who delegate SP to @thundercurator are entitled to 75% of @thundercurator income after curation. Get on-board early and grow with us!

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64275.05
ETH 3147.49
USDT 1.00
SBD 4.29