Bilimin küçük şakaları #1

in #tr6 years ago (edited)
Doktor boş yapma bilim yap seslerini duyar gibiyim. Son bilimsel yazım sekiz gün önceymiş. O zaman size eski bir deneyden ve zamanla nelere dönüştüğünden bahsedeyim :)


Kaynak

Nişasta - Su Deneyi

Sanıyorum bir çoğunuz bu deneyi duymuştur. Nişasta ve su belirli oranlarda karıştırılır ve sıvı diyebileceğimiz bir karışım ortaya çıkar. Fakat ani bir darbe olursa bu sıvı basınca maruz kaldığı bölgelerde sertleşir ve katı bir madde gibi davranış gösterir. Yani değişken bir viskoziteye sahiptir.

Doktor! İyi ki malzeme mühendisliği okuyorsun. Ortalamana bak da öyle şekil yap.

Viskozite : Malzemelerin akışkanlığa gösterdiği dirençtir. Yani viskozite yüksekse malzeme akışkan değildir.

Nişasta ve su karıştırıldığında molekül büyüklükleri farkından dolayı karışımı oluşturan elemanların kayma hızları eşit değildir. Elinizi karışıma daldırdığınızda bir sıvı olarak elinizin çevresini kaplayacaktır. Fakat karışıma ani bir darbe vurursanız moleküller hareket edecek zaman bulamadıklarından birbirlerine kilitlenecek ve katı gibi davranacaklardır.

Çizgi.png

Bir pazar günü kalkıp "ya canım çok sıkılıyor oysa ki ne kadar da zengin bir insanım. Of ya parayla saadet olmuyormuş." diyorsanız sizin için bir önerim var. :D

Hemen havuzunuzda kaç litre su olduğuna bakın. (Benim için zenginliğin tanımı: havuz. Vizyona bak!) Sonra havuzunuz için gereken miktarda nişasta alın. Başlayın dökmeye! Yeterli nişastayı koyduktan sonra havuzunuzun viskozitesi artsa da hala sıvı olduğunu göreceksiniz. Kolunuzu daldırdığınızda hareket ettirmekte zorlanmayacaksınız. Uygun öz kütleye sahip attığınız her cisim havuz içinde batacaktır. Girerseniz siz de batarsınız :) Fakat şöyle güzelce gerilip koşarsanız karşıya batmadan geçebilirsiniz. Attığınız her adım sert bir darbe oluşturacağından bastığınız yerde karışım katı gibi reaksiyon gösterecektir. Yavaşlarsanız moleküllere kaymak için zaman bırakırsınız ve batarsınız :)

Çizgi.png


Kaynak

Çizgi.png

Aynı sistem kullanılarak üretilen jel ve kumaşlar mevcut. Askeri koruma malzemesi olarak kullanılan kumaşlar yerlerini bu teknolojiye bırakmış ya da bırakıyor durumda. Tabi askeriyede su ve nişasta kullanılmıyor :) Birçok farklı malzeme karışımı ile benzer durum sağlanabiliyor. Bunlardan biri çok küçük boyutta (nano) silika parçaları eklenmiş polietilen glikol çözeltisidir. Aslında tam olarak çözelti de değildir. Heterojen karışım ile çözelti arasında bir yerde olan bu karışım ani darbelere karşı çok ciddi miktarda enerji absorblarken aynı zamanda gerekli esnekliği de sağlamaktadır. Bu da askeri kıyafetler için oldukça değerlidir. Yeni bir teknoloji olmasa da henüz kullanım alanı doğal sınırlarına ulaşmış değil. Bakalım daha nerelerde kullanılırken göreceğiz.

Size gider ayak bir bilgi daha vereyim. Cam aslında bir katının kristal düzenine sahip değildir. Viskozitesi yüksektir evet ama katı kabul edilmez. Onun yerine yarı katı yarı sıvı bir yapıda olduğu kabul edilir. Hatta eski evlerde pencerelere bakarsanız damla şeklinde akmış cam görebilirsiniz.

Umarım yazarken aldığım keyfi okurken almışsınızdır :)

doc-son.png

Çizgi.png

turkcebilim.png

Sort:  

Quraturk tr etiketi altında paylaşılan kaliteli ve orjinal içerikleri tespit edip ödüllendirmeyi hedefleyen bir kürasyon projesidir. Yazınız değerlendirmen ekibimiz tarafından uygun görülmüş olup, günün seçilen yazıları arasında yerini almıştır.
Quraturk hakkındaki tüm sorularınızı discord üzerinden sorabilirsiniz


Bu yorumu ya da günlük Quraturk postlarını oylayarak projeye destek olabilirsiniz.

Eline sağlık doktor, zengin olursam sırf bunu denemek için havuzumu kullanacağım. 😂

Burada hiçbir şey silinmiyor unutma :)

Sözüm senet, adım imzadır.

havuz deneyine davet istesek ayıp olmaz değil mi ;) zira ben de denemek istiyorum.

Yok hocam ne ayıbı zaten açık açık yazdım. :D

Nişastayı yapıştırma için de kullandıklarını duymuştum yanlış hatırlamıyorsam.

guzel bir yazi,eline saglik, okurken keyif aldim.

Teşekkür ederim :)

Anam! Zenginim o zaman :D :D Havuzum var :))) Ama içini dolduracak kadar nişasta alacak param yok :DD

Ne zaman gelelim yüzmeye :D

Nişastayla doldurduğum gün söz çağıracağım

Biz nişasta alır geliriz değil mi @captainsailor?

Bunu bir çocuk kitabında görüp YouTube'da izlemiştim. Sonra yapmadım ama o akışkan hamurla oynamak çok zevkli bir şeye benziyor. Camın katı kabul edilmediğini bak bilmiyordum. Süper bilgi oldu, etrafta havamı atarım artık:)

Evet hatta bu yapıya amorf diyorlar :)

Ben havuz istiyorum. Hamur kesmez :)

Bu tarz içerikleri görmek mutlu ediyor.

#turkcebilim etiketinin amacı bu hocam :)

Bilmiyordum bu deneyi ve gerçekten çok şaşırdım, teşekkürler.

Birkaç tane de video izledim bu konuyla ilgili.


Viskozite diye bir terim daha eklendi sözlüğüme sayın malzeme mühendisi :))

Ne demek üstadım. Söylemesi de güzel bir kelime :) ayrıca nişasta alırsak sevgili @gokhan83kurt bilim için bize havuzunu açar sanıyorum :)

selamlar @doctorbishop , oldukça eğlenceli gözüküyor. bi maliyet hesaplaması ile bu işe yapılabilir. Havuzu çok derin yapmaya gerek yok, yapay bir sığ havuz da yapılabilir videodaki gibi

Tebrikler! Yazınız @tryardim topluluk hesabından oy kazanmıştır. #tr tagi altında kaliteli içeriklerizi görmekten mutluluk duyarız. Detaylı bilgi için Tryardım Desteklenen İçerikler 8 Haziran 2018 bağlantısını ziyaret edebilirsiniz.

post_banner_gf.gif

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64275.02
ETH 3139.81
USDT 1.00
SBD 4.14