Doktor'dan hikaye #2

in #tr6 years ago

İki gün önce başlattığım hikayeye devam edeceğim arkadaşlar. Okumadıysanız ve "şimdi iki gün önceki hikayeyi kim okuyacak diyorsanız" bunu da okumanızı çok tavsiye etmiyorum. Fakat "neymiş ya o iki gün önceki yazı getir bakayım" diyorsanız buyurun :)


Kaynak

Tolga en küçük sessizlik anında önüne dönüyor ve sohbet için çok istekli görünmemeye çalışıyordu. Damla ise bu durumu kırmaya niyetliydi. Üzerindeki ince hırkayı çıkardı. Önündeki koltuğun üst kısmında yer alan katmanlı minderlerin arasına sıkıştırdı. Hırkanın büyük bölümü aşağı sarkıyordu. Böylece kemerini çıkardığı an yüzüne vuran ışıktan kurtulabilecekti. Ardından kemerini çıkardı ve oturduğu koltuğun üzerinde bağdaş kurarak Tolga'ya döndü.

Hissettiğin şey aslında düşündüğün kadar önemli değil.

Tolga başını tekrar kadına çevirdi. Devam etmesini bekliyor gibiydi. Sırtını cam tarafına verip Tolga'ya doğru dönen Damla ise konuşma konusunda epey istekliydi.

Sen buzda uyurken duyguların bile fonksiyonel bir karşılığı olduğu keşfedildi. Hatta işin komik yanı kuantumun olasılık ilkesi baz alınarak yapılan bu keşif Einstein'ın deterministik görüşü (nedensellik) ile nispeten eşleşti.

Damla bir dedikoduyu keyifle anlatır gibi anlatıyordu. Tolga ise karşısındaki kadının söyledikleri hakkında bir fikri yok gibi davranıyordu.

-Bu iki görüş birbirine taban tabana zıt değil miydi?

Aslında öyle. Hatta duyguların olasılık dalgası haritası çıkarılarak bir fonksiyona dönüştürüldü fakat nedensellik ilkesinin de tüm olası durumların arkasını doldurabildiği fark edildi. Şimdi şöyle bir sorun var. Ben sana bunları neden anlatıyorum?

Tolga anlam veremeyen bir şekilde baktı ve Damla kendi haline gülüyordu.

Kafam çok kolay dağılıyor. Konuya en başta nereden girmiştim?

Tolga da gülümsedi. Karşısındaki kadının yoğun enerjisine karşılık kendisi yavaş konuşuyordu.
-Duygularımın bir önemi olmadığını söyledin...

Açıklama yapmayınca biraz rahatsız edici olmuş evet. Demek istediğim şu;
İnsanlar binlerce yıldır duygularını tanrısallaştırma eğilimi gösteriyor. Hepimiz farklı hissettiğimizi başkalarının anlayamayacağı kadar güçlü duygularımızın olduğunu iddia edip duruyoruz. Fakat durum artık o kadar karmaşık değil. Tahmin ediyorum yakında AIR'lere (yapay zeka robotları) duygu ekleyeceklerdir. Yine tahmin ediyorum bu duyguların şiddetini de kolaylıkla ayarlayabilecekler. Çünkü hormonlar yardımı ile hissediyoruz ve eminim beyni ne kadar baskıladığı da gözlemlenebilmiştir.

Kaynak

Tolga, Damla'ya odaklanmış dinliyordu. Kadının heyecanla düşüncelerini karşısındakine aktarma çabası hoşuna gitmişti. Farkında değildi ama Damla konuşurken yüzünde kalıcı bir gülümseme oluşuyordu.

Tamam Tolga toparlıyorum öyle bakma.
Yani senin şu an yaşadığın stres, dünyayı farklı bulmanın verdiği kaygılar vs hepsi gerçek fakat aynı zamanda hepsi sahte. Bilim insanlarının elinde tuttuğu bir denklemi yaşadığını unutma. Sen daha bu duruma düşmeden olacakları tahmin edebiliyorlarken kendini bu kadar üzmemek için bir gerekçen var.

-Ben biraz eski kafalıyım o zaman. İnsanlar zararlı ve anlamsız olduğunu bilmelerine rağmen yüzyıllar boyunca sigara içtiler. En kötü senaryoda bile duygular benim sigaram olur.

Ben sadece sana zarar verdiği noktada müdahale edebilirsin demek istemiştim. Oradan bakınca duygusuz biri gibi mi görünüyorum?

-Biraz düşününce bana yardım etmek için yanıma oturup "yardıma ihtiyacın yok" diyorsun.

Oradan bakınca aptal görünüyormuşum.

-Hayır değil. Mantıksız değil söylediklerin ve yaptığın şey. Teşekkür ederim. Fakat istediğin zaman düşünce ve duyguları azaltamıyorsun. Bu trenin de nasıl çalıştığını ve neden hareket edebildiğini biliyoruz fakat şu an durdurmak adına elimizden bir şey gelmiyor. Duyguların elimizde çalışma şekli ve gerekçeleri varsa istediğimiz zaman müdahale edebiliriz demek değil bu.

Trende belirli aralıklarla camların üzerine yerleştirilmiş küçük ekranlar vardı. Çocukların ulaşamayacağı yükseklikteydi. Damla ayağa kalktı ve avuç içini kendine yakın olan ekrana dayarken;

Beni bırakıp gidersen arkandan küfür ederim!

Tolga henüz durumu idrak edemeden tren, insanları zorlayan bir hızla yavaşladı. Hatta ayakta olan Damla önündeki koltuğa çarpmış, dengesini güçlükle sağlayabilmişti.

-Ne yapıyorsun???

Acil koduyla treni durduruyorum.

-Sırf bu örneği verdiğim için mi?

Sırf olağan davranmak zorunda hissettiğin için. Bu aptal treni herkes durdurabilir. Bunu bilmene rağmen seçeneksizliğini bu örnek üzerinden anlatmayı seçtin. Neden?

Vagon kapısının açılmasıyla birlikte silahı elinde iki polis içeri girdi. Tren ise ancak durmuştu. Polis acil durum sinyalinin tam olarak hangi noktadan geldiğini biliyordu. O nedenle Damlaya doğru yöneldi.
"Hanımefendi acil durum nedir?"

Anlatması biraz güç. O nedenle "lüzumsuz kullananlar cezalandırılır" cezasından almak istiyorum.

"O zaman bizimle polis merkezine gelmeniz gerekecek."

Pekala gidelim.

Tolga şaşkın bir ifade ile olanları izliyordu. Damla ise polisin isteği doğrultusunda ilerlerken Tolga'ya döndü;

"Gelmiyor musun?"


Arkadaşlar kuantum mekaniğinin olasılıksal dalga ile açıklandığını biliyorum fakat determinizm ile örtüşmesi vs tamamen farazi ve bir dayanağı olmayan şeylerdir. Sadece hikaye yazarken o şekilde kullanmak istedim. Kuantum ile ilgili bilgi için @muratkbesiroglu hesabını takip edebilirsiniz. Zamanı belli olmamakla birlikte yazı hazırlayacağını belirtti.

Ayrıca @gokhan83kurt #turkcebilim etiketi ile Türkçe bilimsel paylaşımlarımızı bir havuzda toplama fikri sundu. Bence epey gerekliydi. Bu hikaye için çok uygun olmasa da tanıtabilmek adına kullanmak istedim.

Sort:  

İzole bir kuantum sisteminin ilk halini bildiğimizi varsayarsak, sistem zaman içinde tam olarak Schrodinger denklemine uygun şekilde ilerler. Yani kuantum deterministiktir, arkadaşlar. Kuantum teorisinde randomness sadece ölçüm yaparken ortaya çıkar. Bu biraz karmaşık bir konu ama şöyle söyleyeyim, kuantumun popüler yorumları bir yana, fizik dünyasında deterministik yorumları (çoklu dünyalar vesaire) var ve hatta daha ağırlıklılar diye biliyorum, eğer son birkaç yılda her şey değişmediyse.
Ama hikâye süper - ona lafım yok.

Bildiğim kadarıyla kuantum'un deterministik ya da indeterministik olduguna dair nihai bir kanı yok. Her iki görüşün de kendince mantıklı açıklamalarla savunucuları var. Bilimin işine gelen aslında deterministik olması bu kabul edilebilir bir şey ama bunu bir varsayım gibi düşünmekte fayda var. Deterministik oldugu noktada özgür irade ortadan kalkıyor ve çöp oluyor. Belki de bazı fizikçilerin kabulündeki gibi orta da durmak lazım. Yani biraz determinist, biraz da rastlantısal :)

Evet, en doğru açıklama bu oldu galiba. Secret falan gibi kitapların ardından indeterministic olduğuna dair öyle güçlü bir algı oluştu ki bunu kırmak için ben tersinin altını biraz kalın çiziyorum. Öte yandan özgür iradenin olmaması fikrini de içim kabul etmiyor. Japoncada "mu" diye bir sözcük varmış -hem evet hem hayır, ne evet ne hayır demek. Determistik-indeterministik meselesinin şu anki cevabı da "mu".

Benim aklımda kalan kuantum 1 ve 0 durumlarına aynı anda izin veriyor olmasıydı. O nedenle kafamda böyle bir yorum oluştu. Benim hatam. Hikayeyi spontane yazıyorum. Böyle bir bölüm koyacaksam biraz araştırmam gerekiyordu.

Yok, Genel olarak in deterministic yorumları popüler. O daha "her şey mümkün" edebiyatına uygun. Fakat işte şimdilik bildiğimiz kadarıyla her şey mümkün değil.

Yanlış hatırlamıyorsam mekansal olarak ağırlıklıydı. Yani tane boyutu ne kadar küçükse orada olmama olasılığı o kadar fazla gibiydi :D bir ara araştrayım ya zaten kesin yargılar mümkün değil de. Neil degrasse amcanın videosunu falan bulursam iyi olur :)

Merhaba ben @osmania, @kusadasi ve @try-market küratörü olarak #tr ve #cointurk etiketlerindeki kaliteli yazıları inceliyorum. Sonrasında bu yazılar @kusadasi veya @try-market hesapları tarafından upvote ediliyor. @kusadasi ve @try-market #tr etiketinin daha yukarılara çıkması için çok büyük bir çaba içerisindedir. Tabii ki bu ilerleyişin kaliteli yazılarla olması yönünde çaba harcıyoruz.Paylaşımlarınıza 'cointurk' etiketini ekleyerek @kusadasi ve @try-market tarafından desteklenmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca, sürekli olarak @kusadasi tarafından düzenlenen projeler ve discord kanalımızda anlık yarışmalar mevcuttur.
Katılmak isterseniz discord kanalımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Elinize sağlık hocam güzel olmuş. Ayrıca bilimsel yazılarınızı da bekliyor olacağım. 👍

Teşekkür ediyorum :) yarın için bilimsel bir yazı aklımda var bakalım uygun olursam yazacağım :)

Bak işte ben sana devam etmelisin hikayeye demiştim, iyi ki beni dinleyip devam etmişsin. 😀👍

Hah iyi olmuş diyorsan sorun yok :) Pişman olabiliriz demiştin :)

This post has received a 0.04 % upvote from @drotto thanks to: @doctorbishop.

Coin Marketplace

STEEM 0.33
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66753.89
ETH 3256.47
USDT 1.00
SBD 4.34