Sosyal Medya - Çeşitlilik

in #tr5 years ago
Sosyal medya ile artan bireysel iletişim gücü insan çeşitliliğini üstel olarak arttırıyor sanıyorum. Artık her konu üzerinde aynı fikre sahip olmak imkansız gibi. Değişkenler eski dönemlere nazaran çok daha fazla.

Sosyal medya devriminden önce çeşitlilik daha makro boyutlardaydı. Farklı yaşam şekillerini benimseyen gruplar oluşurdu. Fakat günümüzde herkes herkesin fikrini etkileyebiliyor ve ben aynı bakış açısıyla hayata baktığımı düşündüğüm insanları tanıyamaz oldum. Her konu özelinde farklı bakılıyor artık. Her konuyla ilgili envaiçeşit görüş var. Genel yaklaşımların değeri azalmış gibi. Suriyeli iki kişi olay çıkarmış diye ben hümanistim diyen insan çıkıyor "bu Suriyelilere şöyle davranacaksınız!" diyebiliyor.

Sen hümanistsin?

Suçun bireyselliği ilkesini bilmeyecek kadar mağara geçmişin yok?

Çünkü haklılık yanılsaması var. Biri çıkıyor diyor ki;

Ülkemiz o insanlara kapısını açtı, karınlarını doyurdu ama bunlar gelmiş kadınları taciz ediyor, sokak ortasında kavga çıkarıyor vs.

Dediği yerde hemen bir grup oluşuyor. Çünkü Haklı! Yorumun altında kısıtlı seçenek sunan butonlarla destekler geliyor. Bazı arkadaşlarımı bu noktada kaybediyorum. Yazan şahsı haklı buluyorlar ve "ülkemiz onlara bu iyiliği yapmışken...." diye devam ediyorlar.

AMA

milyonlarca insan alıp nasıl bir düzen beklediniz? Ya da Türkler aynı durumda olsaydı "yahu arkadaşlar herkes düzgün davransın kimse kavga etmesin" diye topluca hassas bir tutum mu sergilerdi? Avrupa'da yaşayan Türklerden neden her ülke şikayetçi?

Mesela ben de altına böyle bir yazı bırakabilirim. Ben de haklıyım! Nefret söylemi olmadığı için daha kısıtlı da olsa ben de bir grup oluştururdum.

Sonra biri bana cevap verirdi;

İyi de kardeşim asıl mesele kavga falan değil. Avrupa'da Türkler geçinemeyeceği kadar çocuk yapmıyor. Suriyeliler ekonomik olarak şöyleler böyleler hala yılda bilmem ne kadar çocuk yapıyorlar. Doğru mu şimdi bu yaptıkları?

hooop bir grup insan daha oluştu. Niye? Çünkü HAKLI! Karışmasın diye tanımlayayım; Savaştan kaçan insanlara yardım etmeliyiz hayat değerli ama onları toplumun içine sokmamalı ve denetlemeliyiz.

Hemen ardından;

Ülkenin ekonomik gücü belli bu insanları bu şekilde tek başına üstlenmek hükümetin hatası Suriyelilerin değil!

haydaaaa

Askeri işlere bu kadar para harcanacağına herkes şöyle yaşayabilirdi.

vurdu gol oldu.

Harcamadığın an sen de Suriye gibi olursun!

E bu da haklı.

Tüm dünya silah bıraksa

Suriye'de savaş olmazdı.
.....

Uzar gider

İnanın bana bir noktada ciddi bir insan grubu sohbetin neresine rastlarsa o fikirde kalıyor. Karşı fikirlerin popülerleşmesi her zaman kısa sürede olmuyor.

Siyasi örneklerle sınırlı değil tabi. Yukarıda aklıma ilk gelen potansiyel fikirleri yazdım. Hemen hemen her konuda sosyal medya etkisiyle onlarca fikre sahip olabiliyoruz hatta onlarca farklı ilgi alanımız oluyor. Sizin zaman ayırdığınız yeni hobiniz ya da beslenme şekliniz arkadaşlarınızın yarısı tarafından duyulmamış bir şey olabiliyor. Sahip olduğumuz yeni hayatlar sayesinde yakınlarımızla da uzun sohbetlere pek sık giremiyoruz. Böylece insan çeşitliliğimiz çok çok artmış oluyor. Bu yüzdendir eş seçerken doğru insanı bulmak yerine doğru insana evrilmek yolu tercih ediliyor. O kadar farklıyız ki! Farklılıkları kabullenemeyenler agresifleşiyor ya da toplumu dışlıyor. Kabullenenler de zamanla her insana özel yaklaşımlar geliştiriyor.

Gelelim yukarıda anlatmaya çalıştığım durumun bende yarattığı hisse; Kötü ya da iyi demiyorum. Sadece toplumun reflekslerle verdiği desteğe biraz karşıyım. Sosyal medyada sürü psikolojisine çok hızlı giriliyor. Birkaç bin beğeni birkaç yüz destek yorumu yeterli oluyor. Birkaç gün sonra ona karşı bir fikir de aynı aşamalardan geçecek nasılsa... Kendi kimliğimizi oluşturup, kendi kimliğimize karar verip öyle düşünmemiz gerekiyor. Bir marka gibi konuya bakış pencereniz olsun. Böylece verdiğiniz desteğin arkasında sizi manipüle eden insanlar olmayacaktır.

doc-son.png

Sort:  

MS 2150
...
Önceden sadece ağaç çeşitleri ile muhatapken, şimdi her bir ağacın, farklı farklı pek çok dalıyla da muhatap oluyoruz.
Önceden
Halk Müziği, Sanat Müziği, Batı Müziği varken şimdi,
Pop, Rock, Rep'in ötesinde t-rap, protest rap vb. pek çok tür var.

Ve sosyal medya, küçük fikir ayrılıklarında bile çarpan etkisi yapıp, yeni fikir guruplarının ve bunlara dahil olan insanların sayısını etkileyebiliyor.

İşin biraz ötesinde, sisteme algoritmalar dahil olduğunda karşımıza Filtre Balonları ve Yankı Balonları çıkıyor.

yanki-2.jpg
pewinternet

Like/dislike attığımız kişi ve konulara göre, yaptığımız aramalara göre karşımıza çıkan sonuçlar değişiyor. Erdoğan konularını bolca beğenen birisini atv ile eşleştirmek algoritmalar için saniyeler sürüyor ve bu kişinin karşısına daha çok atv haberi ya da bunu beğenen kişilerin paylaşımları öncelikli olarak çıkmaya başlıyor.
Aynısı CHP konuları beğenenler ya da Kürt milliyetçiliği yapanlar için de gerçekleşiyor.

Bir süre sonra; sadece kendi sesinin yankısını duymaya başlıyor. Ve yanlış da olsa savunduğu düşünceye her geçen gün daha kalın bir halatla bağlanıyor.

...
Doktor, ilaç gibisin. Bi dozun bile etkili oluyor ;)

Hocam izledim oldukça tehlikeli ve değişeceğini sanmıyorum. Özellikle biz gibi gelenekçi ülkelerde fikir bağlılığı daha keskin oluyor sanıyorum. Çünkü konu ne olursa olsun taraftar olmayı seviyoruz. Yaptığın açıklamaları kıskandım. Benden daha etkili açıklamışsın :)

Doktor, ilaç gibisin. Bi dozun bile etkili oluyor ;)

Yapma şımarırım :D

..ecek kadar mağara geçmişin yok?

bu cümleyi okuduktan sonra boşlukları farklı şeylerle doldurmaktan kendimi alamadım🤷‍♀️

verdiğin örnek iyiydi, olayın farklı şeylere de yol açmasından dolayı fikirler de değişiklik gösterebiliyor.

ayrıca tanıdık birilerini görmek güzeldi:)

Seni görmek de her zaman bir zevk :)

Boşlukları doldurma şekillerinden bir içerik hazırlarmışsın gibi. Kızdığın çok şey var :)

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64006.33
ETH 3077.08
USDT 1.00
SBD 3.87