Arkadaş Dediğin

in #tr6 years ago (edited)

Arkadaşlar herkese merhaba, bugün sizlere @quraturk tarafından başlatılan arkadaşlık ile ilgili yarışma kapsamında yazımı yazacağım. Öncelikle böyle güzel bir konuyu seçtikleri için kendilerine teşekkür ederim ve yarışmaya katılmak isteyen arkadaşlar buradan ulaşabilirler.


Kaynak

Arkadaşlık Nedir?

Öncelikle arkadaşlık kelimesini tanımlayarak başlamak istiyorum. Çünkü bir işe başlamadan önce konuyu veya problemi tanımlamak her şeyin başında gelir.

TDK'ya göre arkadaşlık; Birbirlerine karşı sevgi ve anlayış gösteren kimselerden her biri, eş, yâren, yoldaş olarak tanımlanmıştır.

Bu tanım bana göre biraz yalın kalıyor o yüzden sizlere arkadaşlık ile ilgili söylenen bana göre en güzel tanımı paylaşmak istiyorum.

Arkadaş; İki bedeni mesken tutan tek bir ruh. (Aristo)

Evet bu tanım ne kadar güzel anlatmış arkadaşlığı, arkadaşlık sadece sevgi ve anlayış ile basite indirgenecek kadar değersiz bir kavram değildir. Aynı duygu, düşünce, anlayış, his, hassasiyet, sevgi, güven, fedakarlık, feragat ve aklınıza gelecek bütün güzel duyguları barındırmalıdır arkadaşlık yani kısacası ruh eşi olmalıdır birbirlerinin. Burada şu hususu belirtmek istiyorum ruh eşi derken tartışma veya kavga edilmemesi anlaşılmasın, insan öyle bir varlık ki kendisi klonlanıp karşısına konsa dahi onunla tam bir uyum içinde anlaşamaz illa ki tartışma olacaktır ancak önemli olan bu tartışmalar bu eksiklikler olmasına rağmen arkadaşlığa devam etmektir.

Güzel Bir Hikaye

Arkadaşlığı anlatan en güzel hikaye sanırım Yavuz Sultan Selim ile Lalası Hasan Can arasında yaşanmıştır.

Yavuz Sultan ile Hasan Can, Mısır seferine çıkacakları gün kayıkla Üsküdar’a geçerler. Nedendir bilinmez Sultan, yoldaşına takılır.
Yavuz Sultan: Hasan Can kahvaltı yaptın mı?
Hasan Can: Evet sultanım!
Yavuz Sultan: Yumurta seversin değil mi?
Hasan Can: Evet sultanım!

Aradan aylar, yıllar geçer. Yollar, muharebeler, şehirler derken... Nihayet Mısır seferi biter, İstanbul’a gelirler. Sultan Mısır'ı fethetmiş halifeliği almış kutsal emanetlerle dönmüştür ancak riya ve gösterişten çok uzak olduğu için halk kendisine yoğun ilgi göstermesin diye şehre girmek için gece olmasını beklemiştir. Şimdi yine kayıktadırlar, ama bu kez yönleri Sarayburnu’nadır.
Sultan ansızın Hasan Can’a döner “Nasıl bre?”
Cevap ışık hızıyla gelir: “Rafadan sultanım!”

Birlikte düşünmek, arkadaş olmak, hemhâl olmak denilen şey bu olsa gerek. Öyle bir arkadaşlık olmalı ki kalp ritmi bile aynı atmalıdır yarenle, bir bakışla söylenecek olanı bilmeli, bir kelam ile aradan yıllar geçmiş olsa da aynı muhabbete devam edilebilmelidir. Bir olmak, yoldaş olmak, arkadaş olmak bunu gerektirir.

Arkadaşlık Sadece İnsana Özgü Bir Kavram mıdır?

Günümüzde arkadaşlık kavramı sadece iki erkek veya iki kız arasında yaşanan bir kavram olarak tanımlanmaktadır. Arkadaşlık diğer adıyla yarenlik veya yoldaşlık bu kadar kısıtlanamaz. En basitinden ben evli bir şahıs olarak şunu söyleyebilirim ki benim en yakın arkadaşım EŞİMdir. Sanırım tüm evliler için geçerli bir durumdur, çünkü her şeyi beraber yaptığınız için artık sizi sizden iyi tanıyan bir olay karşısında nasıl tepki vereceğinizi en iyi bilen o olacaktır.

Başlıkta belirttiğim gibi sadece insanlar için söylenecek bir kavram değildir arkadaşlık. Bir insan ile hayvan arasında yaşanan arkadaşlığı günümüzde bir çoğumuz aramaktayız. Sahibi demek istemiyorum bana göre daha doğru olan kavram arkadaştır, arkadaşı vefat eden bir köpeğin mezarı başında beklemesi veya başka bir örnekte olduğu gibi aylarca görmediği arkadaşını yeniden gördüğünde yaptığı sevgi gösterisini hepimiz gerek sosyal medyada gerekse haberlerde şahit oluyoruz. Bir özlü söz vardır ''Bir köpeğin dostluğu, bir dostun köpekliğinden iyidir'' diye. Aslında bu cümlede hayvanları biraz aşağılamış olsa da benim değineceğim nokta başa bir yer. Bana bir insan gösterin ki arkadaşlık kuruduğu birisi hakkında yanılmamış olsun. Hepimiz insanız ve bazı kişiler hakkında yanıldığımız mutlaktır. Ancak bana bir insan gösterin ki arkadaşlık kurduğu bir hayvan tarafından aldatılmış olsun. İnsanlar aldatabilir ancak hayvanlar bu konuda asla hata yapmazlar.

Sadece insan ile hayvan için söylenen bir kavram da değildir arkadaşlık. Hayvanlar arasında da yaşanmaktadır. Arkadaşlığın bir diğer anlamı yarenlik demiştik. Örneğin angut kuşları ölüm derecesinde eşlerine bağlıdırlar. Angut kuşları, eşi öldükten sonra hayatı boyunca yas tutarlar. Hatta ölen eşinin yanında yırtıcı bir hayvan ya da insan gelse dahi, gözlerini bir dakika bile eşlerinin ölüsünün üstünden ayırmadan kendisi de ölene kadar başucunda dururlar. Maalesef içimizde bir angut kadar olamayanların sayısı azımsanmayacak kadar çoktur.

Arkadaşlık için aynı yerde aynı dönemde yaşamaya gerek var mıdır? Belki bu kısmı ilk defa duyabilirsiniz bana göre arkadaşlık sadece görmeyi gerektirmez beraber yaşamayı gerektirmez. Dava arkadaşlığı diye bir kavram vardır ve bana göre tarih boyunca en büyük ve en güzel arkadaşlıklar hep buradan çıkmıştır. 1400 yıl önce yaşayan peygamberimiz Hz. Muhammed ile aynı duygu ve düşünceleri taşıyorsan aynı şeylerde hassasiyet duyuyorsan sen onunla dava arkadaşısın veya Karl Marx, Vladimir Lenin, Deniz Gezmiş ile aynı duyguları paylaşıyorsan sen onunla arkadaşsın demektir. Aslında burada sağcı - solcu ayrımı yapma amacıyla yazmıyorum bunları. Gerçek dostluklar en çok aynı davaya inanan insanlar arasında oluşmuştur. Burada Mustafa Kemal Atatürk'ün çok güzel bir sözünü paylaşmak istiyorum ''Beni görmek demek mutlaka yüzümü görmek değildir. Benim fikirlerimi, benim duygularımı anlıyorsanız ve hissediyorsanız bu kafidir.''


Kaynak

Gerçek Arkadaşlık

Buraya kadar olan kısımda arkadaşlığın tanımını yapmaya çalıştım bu kısımdan sonra gerçek arkadaşlığı anlatmaya çalışacağım. İnsan sosyal bir canlı olduğu için belli bir çevreye ihtiyaç duyar. Bu çevre yaşadığı ortam, gittiği okul, kurs vb. veya yaptığı hobiler sonucu gibi belli bir etkileşim oluşturan faaliyetler sonucunda oluşur. Bu çevre içerisinde ise kendimize en yakın hissettiğimiz kişiler bizim arkadaş çevremizi oluştururlar. Bu dünyada hiçbir insan yalnızlığa katlanamaz o yüzden ''yalnızlık Allah'a mahsustur.'' diye bir özlü sözümüz de vardır. Oluşan arkadaşlıkların gerçekliğini her zaman merak ederiz ve bu merakımızı sadece kötü günlerde öğrenebiliriz. Bu konu ile alakalı birçok özlü sözümüz var bunların bazıları paylaşmak istiyorum.

Dost kara günde belli olur.

''Gerçek arkadaşlık etraf iyice kararınca parlayan fosfor gibidir.'' Aristo

Bu kısma binlerce söz yazılabilir ancak ben sen sevdiğim iki sözü yazarak kısa kesmek istiyorum. Gerçek arkadaşlık kötü günde ortaya çıkar. Çevremizde bulunan insanların ''iyi gün dostu'' mu yoksa gerçek bir arkadaş mı olduğunu anlamak istiyorsanız sadece ayağınızın sürçmesi yeterli olacaktır. Düşeceğinizin anlaşıldığı anda sadece gerçek arkadaş olanlar size el uzatacak diğerleri ise başka köşelere kaçacaktır. Siz tekrar düzeldiğinizde ise ilk olarak o giden grup gelip size bahanelerini sunacaktır. Utanma ve edep duyguları olmayan bu şahıslar her zaman olmuştur ve olacaktır.


Kaynak

Arkadaşlık ve Vefa

Şimdiler de Vefa sanırım İstanbul'da bir semt adı veya meşhur bir boza markası olarak kullanılmaktadır ancak gerçek arkadaşlık demek vefa demektir. Aslında arkadaşlığı kardeşliğe götüren duygudur vefa. Bu kısımda kendimce yaptığım bir kaç şeyden bahsetmek istiyorum. Eski bir asker olduğumu bazı yazılarımda belirtmiştim ve yine gerçek arkadaşlığın daha çok dava arkadaşlığında görüldüğünü belirtmiştim. Bu kapsamda geçenlerde şehit olarak ruhunun ufkuna yürüyen Cihangir ÇUBUKÇU kardeşimiz ile yarenliğimiz noktalanmamış tam tersine ona kavuşuncaya kadar boyut değiştirmiştir. Bir kaç arkadaş geçenlerde arkadaşımızın kız kardeşi ile görüştüğünde moralsiz olduğunu fark etmiş bu durumdan haberdar olunca bir iki arkadaş kardeşimize bir mektup yazdık bu mektubu sizle paylaşmakta sakınca görmüyorum ve ekliyorum.

IMG-20180412-WA0007.jpg

Yine başka bir arkadaşım olan ve şu an suçsuz olarak tutuklanan ama en kısa zamanda suçsuzluğu açığa çıkarak hürriyetine kavuşacağına inandığım başka bir arkadaşıma mektup yazdım ancak mektubun fotoğrafını çekmediğim için onun yerine gelen cevabı paylaşmak istiyorum. Mektubun içerisinde özel konular olduğunu düşündüğüm için giriş kısmı hariç buğulama yaptım.

kk.jpg

Vefa duygusunu gerçek anlamda gösterdiğimiz zaman ben inanıyorum ki gerçek arkadaşlık ortaya çıkacaktır. Keşke dünyada herkes bu duygudan nasibini almış olsa ve her yerde arkadaşlık bahçeleri neşet etse.

@quraturk öyle bir konu seçmiş ki sayfalar dolusu yazsan ne usanırsın ne de tam anlamıyla tarif edebilirsin ben sizleri sıkmamak adına burada kesmek istiyorum. Okuduğunuz için çok teşekkür ederim ve hayatınız boyunca gerçek arkadaşlıklar sahibi olmanız dileğiyle hoşça kalın.

Kaynak 1 2


Posted from my blog with SteemPress : http://www.mucar38.tk/2018/07/arkadas-dedigin

Sort:  

Baştan sona her kelimenize katılarak zevkle ve maalesef bazı yerlerinde hüzünlenerek okudum.. Ne güzel her kesimden insanların anlayacağı bir sekilde örneklerle ifade etmissiniz.. Siz gibi Asker kökenli kisilerin yarenligi sivil hayattaki kisilerinkinden farkli oluyor yeri geliyor ailenden ileri oluyor kardeşin oluyorlar.. Sizlerinde bunu kanitlar nitelikteki Şehit olan arkadaşınızın kardeşinize göstermis oldugunuz ilgi beni etkilendi.. Son olarak gönül verdikleri askerlik meslegini yapmak icin yureklerinde vatan sevdası, yıllarca dirsek curutup sonuc olarak suçsuz yere hayatlarının en güzel yıllarını parmakliklar ardında geçiren arkadaşlarınız insallah tez zamanda özgürlüklerine kavuşurlar..

Bu güzel yorum için çok tşk ederim. Öncelikle dediğiniz gibi askerlik içindeki silah arkadaşlığı çok daha farklı bir duygu. Zaten arkadaş kelimesi şuradan türemiştir eski türk devletlerinde savaşırken her askeri arkasına bir kişi konurdu ki amacı arkadan gelecek saldırılara engel olabilsin bu askere arka-taş denirdi. Daha sonra günümüze kadar değişerek arkadaş oldu. Bizler birbirlerine güvenen insanlarız çünkü hepimizin hayatları birbirimize bağlıdır bir kişinin yaptığı hata herkesin canının yanmasına neden olabilir. Sanırım hayatta en çok arkadaşa sahip olan insanlar genelde askerlerdir. Bende o şanslı insanlardan biriyim.

Keyifle ve yer yer de duygulanarak okudum. Son derece kapsamlı harika bir paylaşım olmuş. Kaleminize sağlık.

çok teşekkür ederim hocam :)

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by mehmet from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Bu kadar olur. Bu kadar güzel ve anlamlı olur.


#tr başta olmak kaydıyla #edebiyat etiketini kullandığınız bu güzel paylaşımız için @edebiyat'tan upvote ve resteem desteği aldınız.


#tr etiketinin daha hızlı gelişimi için giriştiğimiz bu projeye destek verip #tr ve #edebiyat etiketlerini bir arada kullandığınız için teşekkür ederim. Etikete yazılan edebi metin değeri taşıyan paylaşımlarınız ikinci hesabım olan @sahinadm tarafından oylanmakla beraber @tryardim trafından da oylanmaktadır. Ayrıca @edebiyat değerlendirmesiyle @trliste ve yabancı bir ekip olan Curation Collective tarafından da oylanma ihtimaliniz yükselir.


Steemit Edebiyat Hareketimize katılarak edebi paylaşımlarımızı ve etkinliklerimizi yakından izleyebilir ve katılabilirsiniz.


Dilerseniz @edebiyat'ın kürasyon izine katılarak oylarımıza ortak olabilirsiniz.


Sizleri daha güçlü oylayabilmemiz için bu yorumu oylamak isteyebilirsiniz.

Sevgilerimle.

Çok tşk ederim :)

Baştan sona her kelimenize katılarak zevkle ve maalesef bazı yerlerinde hüzünlenerek okudum.. Ne güzel her kesimden insanların anlayacağı bir sekilde örneklerle ifade etmissiniz.. Siz gibi Asker kökenli kisilerin yarenligi sivil hayattaki kisilerinkinden farkli oluyor yeri geliyor ailenden ileri oluyor kardeşin oluyorlar.. Sizlerinde bunu kanitlar nitelikteki Şehit olan arkadaşınızın kardeşinize göstermis oldugunuz ilgi beni etkilendi.. Son olarak gönül verdikleri askerlik meslegini yapmak icin yureklerinde vatan sevdası, yıllarca dirsek curutup sonuc olarak suçsuz yere hayatlarının en güzel yıllarını parmakliklar ardında geçiren arkadaşlarınız insallah tez zamanda özgürlüklerine kavuşurlar..

As a follower of @followforupvotes this post has been randomly selected and upvoted! Enjoy your upvote and have a great day!


Bu yazı Curation Collective Discord Sunucusunda küratörlere önerilmiş ve manuel inceleme sonrasında @c-squared topluluk hesabından oy ve resteem almıştır.
This post was shared in the #turkish-curation channel in the Curation Collective Discord community for curators, and upvoted and resteemed by the @c-squared community account after manual review.

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64550.89
ETH 3156.32
USDT 1.00
SBD 4.30