Pengalaman Mendaki Gunung Rinjani

in #travel6 years ago

Indonesia, negara yang saya tinggal di, mempunyai 500 gunung berapi. 129 daripadanya adalah gunung berapi aktif. Peringkat gunung berapi dipanggil Ring Fire Kebakaran Pasifik (Ring of Fire). Menyebar 7,000 km di sepanjang tali pinggang gunung berapi mulai dari Sumatra, Jawa, Bali, Nusa Tenggara, kemudian berbelok ke Maluku, lalu disambung dari patahan lempeng dari Filipina yang memanjang ke Sulawesi. Ia malu kerana tidak pernah memanjat mana-mana gunung itu. Sehingga ... pada awal November, saya seperti orang gila. Saya diilhamkan oleh watak Walter Mitty, sebuah filem yang membuat imaginasi untuk pergi bercuti menjadi begitu-begitu. Selain itu laman utama akaun facebook telah lama diisi dengan gambar pendakian gunung oleh ramai kawan saya. Sebelum bersenam dan menyiapkan tesis pada tahun 2015 saya ingin mengembalikan minda saya. Saya mahu mendaki (mendaki) untuk kali pertama. Awal tahun 2014 sempat merancang ingin ke gunung Semeru, yang dikomentari teman-teman: "mendingan ke gunung yang gampang dulu deh, jangan langsung Semeru ..." tidak tahu perhatian atau underestimate. hahaha .. saya pilih yang pertama. Tetapi rancangan itu gagal kerana jadual yang mustahil.

Setelah banyak membaca tentang memanjat blog orang, hati ini jatuh pada kisah memanjat gunung Rinjani. Gunung berapi tertinggi di Indonesia. Sedikit lebih tinggi dari Gunung Semeru, dan ia adalah gunung yang paling indah di Indonesia. Rinjani dengan ketinggian 3,726 meter di atas paras laut di tanah Lombok, Nusa Tenggara Barat. di sekitarnya ada beberapa gunung yang masuk dalam kawasan Taman Nasional Gunung Rinjani, iaitu Gunung Pelawangan (± 2.658 mdpl), Gunung Daya (± 2.914 mdpl), Gunung Sangkareang (± 2.588 mdpl), Gunung Buah mangge (± 2.895 mdpl) dan Gunung Kondo (± 2947 kaki). Untuk suku Hindu dan Sasak Bali, Rinjani mempunyai nilai rohani yang tinggi. Rinjani adalah salah satu daripada tiga gunung suci kerana dianggap sebagai tempat tuhan-tuhan, setelah Semeru dan Agung. Selepas mencari belanja backpacker perjalanan tidak mahal, saya akhirnya boleh juga. Saya suka konsep laman web mereka. dan selepas (banyak) bertanya-tanya akhirnya perjanjian itu. Mereka membuat kumpulan di Rinjani pendakian khas WhatsApp. Kami bersepuluh, laki-laki semua: Andri, Arga, Aprim, Mas Ampuh, Rizal, Yoshua, Galuh, Hernadi dan ISNU (awalnya ada perempuan 2 orang, tapi mereka mengundurkan diri beberapa hari sebelum hari H berlepas. Sedih juga. Hehehe). Mereka baru saya tahu, ada alumni UI, ITB, pelajar UGM dan pekerja swasta di Jakarta. Mereka adalah kawan baru yang akan sentiasa bersama-sama 7-8 hari ke depan. Titik pertemuan di stesen Lempuyangan Jogja, saya pergi sendirian. Ada dari Bandung, Jakarta dengan mobil, bertemu di Jogja dan di bandara Lombok.

28 Disember 2014, berlepas menggunakan Keretapi Malam Gaya Baru dari stesen Pasar Senen pada pukul 11 ​​pagi, tiba di stesen Lempuyangan jam 8.30 malam. Kereta api seterusnya ke Banyuwangi pagi esok di 7.20. Alih-alih mencari penginapan untuk rehat saya memilih menunggu yang lain dengan berkeliling Malioboro, makan gudeg dan lihat-lihat saja .. Mulanya kami mahu menghabiskan malam di Malioboro bersama-sama, tapi kereta Arga bersama 4 orang lain mogok di jalan dan perlu dititipkan di rumah di Kebumen. Selepas itu mereka menunggang (dengan membayar) kereta yang melintas ke Jogja. Mata terasa ngantuk .. akhirnya saya balik ke stesen Lempuyangan jam 2.30 .. ingin mencari penginapan tapi ragu, sayang wangnya kerana hanya untuk tidur 2-3 jam sahaja. Akhirnya saya memilih untuk tidur di stesen kerusi menunggu dengan banyak backpacker lain.

29 - 30 Disember 2014 Pada 6.30 kami semua berkumpul dan meneruskan perjalanan kami ke banyuwangi sehingga pukul 8.30 malam. Tiba di stesen New Banyuwangi, kami mengisi perut di gerai makanan. Di sana kami bertemu dengan seorang lagi backpacker. 2 dari Medan, mereka pergi ke Bogor, Jakarta, Bandung, Jogja dan pergi ke Lombok, di belakang Surabaya, Madura dan kembali ke Medan. Ia sangat menarik untuk melihat gambar-gambar di telefon bimbitnya. Apabila selesai, kami berjalan ke Pelabuhan Ketapang yang terletak sangat dekat dari stesen ke Pelabuhan Gilimanuk, Bali.
Menyeberang ke Gilimanuk mengambil masa hanya 35 minit sahaja. Tiba di Bali sekitar pukul 12 malam. Kami mengambil masa yang singkat, dan terus menaiki bas ke Padang Bai Harbor. Bas itu memuatkan 30 orang tetapi saya rasa masa itu diisi 40 orang. Sumpek! Hahaha. Semua Pembawa terikat pada bas, dan sepanjang jalan kita semua tidur. Hujan lebat cukup lama ketika perjalanan yang membuat pembawa basah walaupun telah menutupi penutup tas. untungnya tidak buruk, beberapa barangan saya bungkus plastik di dalamnya. Tiba di Padang Bai pada 4.30 pagi, kami naik KM. Gate of Ocean 3 untuk menyeberang ke Lembar Port, Lombok. Kapal itu meninggalkan pulau Bali pada jam 5.00. Sepanjang tempoh tersebut

Wow... Tentu menarik sekali pengalaman ini.

Congratulations @wanted01! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!