#Ulog hari 10 | Membaca Buku Sains Bumi

in #ulog6 years ago

#Ulog hari 10 | Membaca Buku Sains Bumi
image
image
Dua minggu lalu saya menyertai seminar kebangsaan mengenai penggunaan Sumber Tenaga dan Sumber Mineral (ESDM). Dari sana, saya mendapat banyak pengetahuan mengenai ESDM dan sains tanah. Penganjur seminar juga memberikan buku percuma kepada peserta seminar.
image
image
Saya hanya membaca buku-buku ini hari ini, terdapat banyak pengetahuan baru yang saya terima. Terdapat Buku tentang Gunung berapi, yang menjelaskan pembentukan geotermal, lava, lava, dan letusan gunung berapi.
image
image
Terdapat sebuah buku mengenai pergerakan tanah, yang menjelaskan bagaimana plat bergerak, dan gesekan yang menyebabkan gempa bumi kepada Tsunami. Kemudian, terdapat juga buku Gempa Bumi dan Tsunami, yang menjelaskan bagaimana gempa bumi Tsunami berlaku.
image
image
image
Terdapat sebuah buku yang menggambarkan zarah-zarah sedimen biogenik di sekitar pulau-pulau kecil di kepulauan itu. Terdapat Atlas seismik dari pantulan muka busur selatan Jawa Barat ke Barat Daya Sumatera Barat. Terdapat juga buku mengenai Pendidikan dan Latihan PIM, pendidikan dan latihan ESDM ke peta katalog.

Maka yang paling penting adalah penyampaian gunung api PEUT SAGOE di Daerah Pidie, Aceh. Ini diterangkan melalui peta, kawasan yang sangat rentan terhadap gempa bumi di Aceh, dan peta kawasan rawan berapi vulkanik PEUT SAGOE, kawasan yang harus dijauhi ketika tanda-tanda gunung berapi itu akan meletus.
Terdapat banyak manfaat yang boleh saya ambil dari buku-buku ini. Jadi cerita saya petang ini, mudah-mudahan berguna, terima kasih.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64104.40
ETH 3148.52
USDT 1.00
SBD 4.25