[Ulog (Selam Scuba dan Me)

in #ulog6 years ago

Tulisan ini lumayan agak sangat panjang, jadi bersiaplah ya :) Kenapa akhirnya saya mahu menulis soal diving itu berkat membaca blognya Si Mbok Zuhrah di sini, dan baca tweet-tweetnya Eka yang lagi super excited habis fun diving di Derawan. Ini adalah salah seorang daripada mereka:

Jadi ya ... saya menyelam skuba di #GA_Derawan. Selalunya dan selesaikan di atas kapal, saya membesarkan mili ... Cakep pake benar-benar!
image

  • (@ mereka) 20 September 2013

Okay jadi kisah saya berlaku agak lama, tepatnya pada tahun 2009, masa itu ada Facebook dan saya sudah mempunyai akaun Facebook (tetapi saya tidak sepertinya menyertai Twitter pada masa itu). Dan terima kasih kepada Facebook, saya boleh menggali foto di album itu lama sekali untuk diletakkan di sini hehehe.
image
Cerita kecil tentang permulaan .. kita buat sedikit terlebih dahulu ya. Bermula pada tahun 2009 yang saya mahukan dan benar-benar mempunyai kepentingan komputer dari jenama Apple. Saya menyertai forum peminat komputer Apple, dan pada suatu hari saya menyertai perhimpunan itu. Lupakan bagaimana butirannya, ada satu orang yang 'berhubung' dengan saya, dan datang dari bandar yang sama, dan seterusnya. Baik lelaki ini, panggilnya R, yang 'sedih' saya untuk mencuba menyelam. Dia menjadi penyelam, saya fikir dia menyelam di mana-mana, dan dia berkawan dengan pemilik pusat menyelam yang dipanggil "Bubbles Dive Centre".
image
'Pemasaran' aka promosi R emang baik pula. Dia bilang saat itu kursus diving-nya sedang diskaun (kayaknya kerana lagi musim pameran Deep and Extreme Indonesia) jadi kalau ditunda lagi bakal rugi lho, terus ini boleh PADI license (waktu itu saya gak ngerti ini apaan, ternyata international diving license), apa lagi saya terlupa. Anyway, sebenarnya saya ragu kerana harganya tetap lumayan di beg seorang 'first jobber', tapi kerana boleh dicicil dan somehow saya dapat rezeki extra wang saku .. OK I'LL take it. Cabaran diterima!
image
Saya 'mendaftar' melalui rakan saya, sekitar Mac, dan pada 30 Mac, saya menerima e-mel pengumuman yang dipilih kelas. Kerana satu dan lain hal, saya memilih untuk mengambil kelas di bulan Mei, dengan jadual-jadual kelas tarikh 12, 13, 14 dilanjutkan tarikh 18, 19, 20 (total ada 6x mesyuarat) dan weekend trip tarikh 23 - 24 Mei 2009 untuk trip peperiksaan tamat pengajian. Jadi jumlah umum hanya 2 minggu untuk menyertai kelas menyelam ini.

Jadi pelajaran bermula. PADI Standard, terdapat teori kelas terlebih dahulu, ada ujian kecil / kuiz untuk menguji pemahaman teori terlebih dahulu, maka dapat nyemplung ke kolam. Kelas berlaku pada waktu malam, jadi siapa yang bekerja juga boleh datang dengan masa selepas kerja. Jika saya tidak tersilap, kelas saya terdiri daripada 4 orang lelaki dan 4 perempuan, dengan latar belakang yang berbeza, ada yang masih dalam kolej, ada yang bekerja (kebanyakannya ya), ada yang peminat fotografi (Beruntung untuk kita! agak banyak foto hahaha).

Kelas teori pertama .. Saya kecele dengan tempoh kelasnya. "Setidaknya setengah jam selesai," saya fikir. Ternyata kelasnya .. satu setengah jam ada ya ya. * Lupa juga * (Dan sekarang udah lupa juga teori-teori yang sudah dipelajari waktu itu * hiks *) Kami menggunakan manual book asli dari PADI dan terus meng-cover beberapa chapter dalam satu malam. Terdapat juga penggunaan media video untuk beberapa penjelasan. Kami juga menonton rakaman perjalanan / sampel dokumentasi menyelam .. Aaakk membuat menyelam kambing cepat!

Kolam di Bubbles Dive Centre, di seberangnya adalah bilik mandi, peralatan menyelam dan peralatan menyelam Bubbles pada waktu malam di rumah terbuka, 2012 Bubble window to pool
Semasa kelas teori, gambar dari koleksi Daniel Carnadie Semasa kelas teori, gambar dari koleksi Daniel Carnadie
Saya terlupa komposisi, tetapi dari sejumlah 6 mesyuarat, terdapat beberapa kelas teoretis, dan terdapat kelas amalan, dalam arti jatuh ke dalam kolam. Bubbles ini memang punya kolam sendiri, tidak luas seperti kolam renang umum, permukaannya hanya kira-kira hanya 8 x 8 meter, separuh kolam berkedalaman 2 - 2.5 meter, dan separuhnya lagi (nah ini dia nih) sampai kedalaman 7 meter (atau 8 meter , sekali lagi lupa).

Kami tidak sabar untuk kelas nyemplung dong sudah tentu. Wetsuit, BCD, tali pinggang berat, silinder oksigen, pengawal selia, topeng snorkel, sirip; semuanya telah disediakan untuk kita meminjam oleh Bubbles. Oh ya FYI di depan Bubbles juga merupakan kedai yang menjual peralatan menyelam, tetapi mereka tidak banyak mengetuk barang. Jika anda memerlukan cadangan untuk cadangan, anda boleh berbual dengan Bubble 'penjaga' ini hehe.

Okay. Berenang sahaja jarang dilakukan, apalagi berenang di waktu malam. Tetapi dalam kelas menyelam ini, kita yak nyemplung dan berlatih malam dan malam. Neraka gelap, tidak ada cahaya di kolam renang, tapi atmosfer .. cuba cubalah bayangkan diri anda terlebih dahulu hehe.

Latihan ini tentunya tidak

Sort:  

Congratulations @teru! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

You got your First payout
Award for the number of upvotes received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64777.26
ETH 3101.53
USDT 1.00
SBD 3.84