Wind in de zeilen.

in #alldutch6 years ago

20171105_153118.jpg

Nelson staat bekend om de plaats met de meeste zonne-uren, maar dat betekent niet dat het nooit regent en stormt. Laatst hadden we een regenachtige zondag, we dachten laten we maar een leuke serie huren. We hadden een piraten serie gehuurd en we waren blij verrast hoe deze serie in elkaar zat.

Maar om weer even terug te komen op het weer, er kwamen onverwacht windstoten voorbij. Het leek mee te vallen maar toen onze voortent de lucht in vloog moesten we toch in actie komen. Toen hing piraat Kaya (mijn zoon) en ik in de zeilen en vlogen echt een paar meter de lucht in. Mijn zoon vond het erg grappig en kwam niet meer bij als het weer even rustig was. Ik moest weer denken aan toen ik zijn leeftijd had en ook altijd lol maakte wanneer het eigenlijk niet kon. Toch kan ik er wel om lachen als ik nu gestraft wordt met dezelfde streken die ik zelf ook gehad heb.

Wat in de serie goed uitgebeeld wordt is dat er niet zoveel verschil tussen de strijdende partijen zit. Toch komt het er steeds weer op neer dat als je voor de regerende partijen vecht je een held bent en als je het er niet mee eens bent een slechte piraat. Hier in Nieuw Zeeland heeft laten we zeggen de kolonisatie tijd ook veel invloed gehad en heeft ook veel veranderd. Tegenwoordig is de Maori cultuur weer onderdeel van Nieuw Zeeland maar dit was een lange tijd onderdrukt. Er zijn tijden geweest dat ze hun taal niet mochten spreken en dat ze uit elkaar gehaald werden en niet bij elkaar mochten wonen maar gemixt werden onder de immigranten. Je kan zeggen de rollen nu omgedraaid zijn en dat nu de landen die voor de kolonisatie zorgden nu zelf aan de beurt zijn. Moeten wij Nederlanders nu alles maar accepteren, onze cultuur laten varen en sorry zeggen voor ons VOC verleden? Nee natuurlijk niet, we zijn hier nu onder andere omstandigheden en kunnen leren van het verleden. Door naar het verleden te kijken kun je dingen op je klompen aanvoelen komen en voorkomen. Waarom wordt een land als Nieuw Zeeland gerespecteerd om haar immigratiebeleid en als landen in Oost Europa dat doen/willen dan is dat uit den boze? Ik vind wel dat Westerse landen moeten stoppen met het beïnvloeden, bemoeien en uitmelken van andere landen, dit is de oorzaak van alle ellende.
Het is toch mooi dat er verschillende landen en culturen zijn en samenwerken kan altijd. Het is onzin dat een Brexit of een Nexit je land ten onder brengt. Het is ook onzin dat een groot Europa (met een regering) er voor zorgt dat de kans op oorlog verkleint wordt. Kijk maar naar Zwitserland, neutraal in de twee wereld oorlogen, eigen munt en je kunt er gewoon handel mee doen. Slim van onze wereldleiders dat ze altijd een stukje neutraal land hebben om vanuit te besturen.

Toch denk ik dat Abel Tasman goede bedoelingen had toen hij rond de wereld trok. Toen ik deze week met mijn dochter een lange wandeling door het Abel Tasman National Park maakte zag ik het helemaal voor me. Moet je je voorstellen als je vanuit Nederland vertrekt met je schip, je bent maanden onderweg en je gaat aan land op een plek waarvan je niet wist dat het bestond. Helaas voor Abel Tasman en zijn bemanning liep het slecht af toen ze hier in Nieuw Zeeland aan land wilden gaan. Hij was namelijk niet de eerste die Aotearoa ontdekt had, de Maori gingen hem voor. Dit betekend niet dat de Maori de eerste ontdekkers van Aotearoa waren. De oude Maori verhalen vertellen over blond giants and red heads en er zijn archeologische aanwijzingen dat het nog veel verder terug gaat.

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen en de waarheid is altijd aanwezig.

20180720_121611.jpg

Coin Marketplace

STEEM 0.26
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 64383.21
ETH 3098.60
USDT 1.00
SBD 3.89