Dit keer was de keuze gevallen op: Donuts

in #alldutch6 years ago

Donuts.

Vroeger at ik ze bij mijn nicht. Zij is getrouwd met een Amerikaan, en weet nog goed als we daar logeerde dat we ze dan maakte en heerlijk aten.
Mijn kinderen zijn er ook gek op dus ik besloot het ook maar eens uit te gaan proberen om ze zelf te maken.

IMG_20180128_090209.jpg

Het leuke er aan vind ik dat de ingrediënten die je nodig hebt dingen zijn die de meesten vaak wel in huis hebben.
Het recept wat ik gebruik is voldoende voor ongeveer 30 stuks.

  • 10 gram gedroogde gist
  • 60 ml lauw water
  • 250 ml lauwe melk
  • 100 gr boter
  • 3 el suiker
  • 3 eieren
  • 575 gram bloem

Daarnaast heb je iets nodig om de donuts uit te steken. Ik heb 2 glazen hier voor gekozen. En olie en een pan om in te frituren.
Ik gebruik hier voor een oude braadpan met ongeveer twee flessen olie.

Om te beginnen moet je een gistmengsel maken. Hiervoor meng je de gist, water, melk en een eetlepel suiker door elkaar. Je zet het dan zo een 10 minuten apart. Als het gist werkzaam wordt zal het mengsel gaan schuimen. Ondertussen smelt je de boter.

Na die 10 minuten kunnen we het deeg verder gaan maken.

Je mengt het gistmengsel. de boter, bloem, eieren en de rest van de suiker door elkaar. Dit zal een plakkerig mengsel worden. Je kneed het daarna op een bebloemd oppervalk nog even door.
Daarna doe je het deeg in een kom die je even met wat olie hebt ingesmeerd. Daar doe je een theedoek overheen en je laat dit geheel 45 minuten rijzen. In die tijd zal het volume verdubbelen.

Daarna kneed je het deeg op een bebloemd oppervlakte. Je gaat hier mee door tot het elastisch en soepel is.
Dan rol je het deeg uit tot een plak van ongeveer 1 cm dik. Hier uit ga je de donuts steken.
Van het deeg wat je over hebt maak je weer een lap en steek je weer donuts uit.
Mijn verhoudingen bleken niet helemaal goed te zijn dus ik kreeg wat grotere gaten.

IMG_20180128_104832.jpg

IMG_20180128_105333.jpg

Je bekleed een plaat met bakpapier en legt hier de donuts op. Daar leg je een thee doek overheen en je laat de donuts 30 minuten rijzen.

IMG_20180128_105819.jpg

Na een 15 minuten ga ik altijd mijn olie laten opwarmen. Deze moet 180 graden zijn. Dit kun je nakijken met een thermometer of je kunt het met een droog korstje brood doen. Als het broodje direct begint te bakken is de temperatuur goed.

Je bakt de donuts aan beide kanten goud bruin en laat ze uitlekken op keukenpapier.

IMG_20180128_120220.jpg

Donuts zelf zijn niet zoet, het zoete en het meest van de smaak haalt een donut uit zijn versiering. In dit geval heb ik gewerkt met kaneel suiker.

Als je met suiker werkt moet je ze er nog warm door heen halen zodat de suiker nog blijft plakken.

IMG_20180128_120349.jpg

Als je voor een versiering met gesmolten chocolade kiest moet je de donut eerst laten afkoelen. Je smelt dan de chocolade au bain marie en haalt er een kant van de donut door heen. Legt de donut dan op een papier om af te laten koelen.

Je kunt ook een versiering van poedersuiker met een beetje water en als je wil wat kleurmiddel gebruiken. Ook dan moet je de donuts eerst af laten koelen. Je neemt een ruime hoeveelheid poedersuiker, maakt hier met een beetje water een dik papje van en naar behoefte wat kleur middel er in. Ook hier haal je een kant van de donut door en dan laat je die ook weer liggen om wat harder te worden.

Je kunt hier natuurlijk vele kanten mee op. Mochten jullie nog lekkere of leuke toppings er voor hebben hoor ik het natuurlijk graag.

In dit geval was ik niet geheel tevreden over het resultaat. De midden gaten waren te groot waar door ze een stuk dunner worden. Heb de bak tijd hier op aangepast en de smaak was nog steeds erg lekker.
De reden dat ik deze post toch plaats ondanks het niet perfecte resultaat is omdat koken en bakken nou niet altijd in een keer goed gaat. En daar leer je ook weer van.

Het recept is lekker en het is leuk om te doen en lekker!
Het plezier blijft het belangrijkste.

Sort:  

2 stuks, en buikje is al vol...

Drie is de max die ik tot nu toe naar binnen krijg ;) Maar wel lekker en ik halveer het recept gewoon als ik minder wil maken ;)

Super! Mijn zoontje is dol op donuts en wil voor zijn verjaardag donuts voor zijn hele klas. Eerst wilde ik dit niet doen omdat het nogal prijzig is om te kopen voor zo een groep maar nu ik dit lees wil ik ze wel eens proberen. Misschien krijgt hij dan toch een all-you-can-eat met donuts in de klas. Heel erg bedankt voor de duidelijke beschrijving ;)

Dank je wel. Ik hoop dat het lukt. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het natuurlijk graag. En bak ze vooral niet te lang. Ik moet eerlijk zeggen dat het me ook verbaasd hoeveel die dingen kosten om te kopen en wat je er eigenlijk voor nodig hebt. En ik vind het sowieso altijd een uitdaging om dingen zelf uit te proberen om te maken.

@maggy26 Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!

Reageer op deze reactie als u hier NIET mee wilt aan deelnemen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses

Helemaal super weer!

Echt super gaaf! En natuurlijk heel motiverend.

World of Photography Beta V1.0
>Learn more here<

You have earned 5.10 XP for sharing your photo!

Daily Stats
Daily photos: 1/2
Daily comments: 0/5
Multiplier: 1.02
Server time: 12:28:13
Account Level: 0
Total XP: 88.35/100.00
Total Photos: 16
Total comments: 7
Total contest wins: 0
When you reach level 1 you will start receiving up to two daily upvotes

Follow: @photocontests
Join the Discord channel: click!
Play and win SBD: @fairlotto
Daily Steem Statistics: @dailysteemreport
Learn how to program Steem-Python applications: @steempytutorials
Developed and sponsored by: @juliank

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 60947.53
ETH 2913.40
USDT 1.00
SBD 3.56