Víte, nevíte...

in #cesky5 years ago (edited)

Včera jsem nebyl večer doma. Pobyl jsem u kamarádů, co mají na zahradě bazén... Vedly se řeči. Na něco se narazilo. A přitom jsem si na něco jiného, souvisejícího, vzpomněl.

Začnu v minulém století. Když jsem v 80.letech studoval, sešel jsem se na pivu s kolegyní z NDR (Z Německé demokratické republiky, pro nepamětníky). Byla bohemistka. Sepisovala v Praze nějakou ročníkovou práci na téma "Jak dnešní Češi rozumějí německým pasážím ve Švejkovi". A říkala, že Češi těm pasážím nerozumějí. A nevyhledávají si překlad. Prostě místo přeskočí. Nechápala...

Teď jsem také narazil na něco podobného. Na Cimrmana. On je totiž prošpikován narážkami... Některé jsou jasné všem, některé jen zasvěcencům. Já si dovolím se zeptat...

Dobytí severního pólu. Píseň "Polární noc". Pěje se tam v jednom z veršů:
"Jen jeden z národů neskoná,
hrůzy severu slavně překoná."
Tak já si dovolím odcitovat verš z jiné písně:
"Můj drahý národ český neskoná,
on hrůzy všechny slavně překoná."
Tak trochu pro mou informaci, trochu pro všeobecné pobavení, za koho nehlasuje robot a kdo si článek čte, můžete mi napsat, jestli znáte tuto "Cimrmanovu" hru a jestli jste věděli, že tato píseň je parafrází Smetanovy opery Libuše, konkrétně árie Libušiny věštby?

A i kdyby jste to do téhle chvíle nevěděli, stejně se při té písni smějete, není-liž pravda? Dost možná, že mně také nějaká narážka na něco uniká. A přeci se směju... Dílo pánů Smoljaka a Svěráka je natolik kvalitní, že každý si tam něco pro sebe najde... Což je známka spisovatelské velikosti.
QmZdEgdEG3gM7H2SwXosyGgGNMV2NanfmiFcMKgeQgEc2i.png
@cleverbot

Sort:  

Shodou okolností jsem včera posílal kolegům odkaz na tuto píseň, protože si jeden stěžoval, že na něho čím dál víc doléhá trudomyslnost ;)
Ale, že je to parafráze na Libuši, to jsem opravdu neměl tušení ;)

To jsem teda nevěděl...ani vlastně tu věštbu neznám, proto jsem to nemohl poznat :-)

Musim se priznat, ze jsem to nevedela.

Já a literatura. Kdybys napsal, že to je tvoje včerejší dílo. Zblajznul bych to i s navijákem.

Znám a věděl ;)

Gratuluji. Jsi zatím jediný.

Nevěděl a pravděpodobně neznám.

I love you a times million blushes and looks away.

Hru znám a mám ji moc rád. Tohle jsem ale nevěděl :)

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 64400.33
ETH 3140.71
USDT 1.00
SBD 3.93