Pengorbanan sang Raja untuk bisa mendapatkan berkah

in #esteem6 years ago

![image]()

Dear steemians,,

Assalamualaikum wr wb,,,

Untukmu sahabatku semuanya di saat sahur ini saya mau bercerita yang berhikmah semoga ada manfaatnya untuk kita semua,, amiin...

Di kota Baghdad ada seorang Sayyid (keturunan Rasulullah s.a.w.) yg sangat miskin dn mempunyai seorang anak gadis. Ia tdak mempunyai uang tuk mengahwinkan anak gadisnya itu. Oleh sebab itu ia pun membuat satu pengumuman kpd orang ramai bahawa dia hendak beradu tenaga dengan ahli Gusti Negara (Junaid Al-Baghdadi). Dg perintah raja, perlawanan pun dimulakan. Orang ramai terlalu bimbang sebab Saayyid tdk setanding dengan Junaid.

   Sebelum perlawanan Sayyid berkata kpd Junaid: "Wahai Junaid,, Aku tahu engkau dlh seorang ahli gusti yang perkasa. Aku tdk berupaya melawan engkau, ttapi keadaan memaksa aku mengambil keputusan ini. Wahai Junaid, dengarlah kata2ku ini, aku adlh seorang Sayyid, aku terlalu miskin dn tdak mampu mengadakan majlis perkahwinan utuk anak perempuanku. Jika engkau sanggup memberi kemenangan kepadaku dn menerima kekalahan, dapatlah aku menggunakan hadiah-hadiah kemenangan itu utuk perkahwinannya. Sebagai balasannya aku kan memohon kpada datukku (Muhammad s.a.w.) agar memohon pengampunanmu di akhirat kelak.

![image]()

image


   Kata2 Sayyid sangat berkesan di jiwanya, ia pun bersetuju. Dlam perlawanan itu orang ramai menjadi terkejut apabila melihat Junaid tewas ditangan seorang yang lemah. Sayyid diberi hadiah dn annugerah oleh Khalifah. Pda malam itu Junaid tlah bermimpi bertemu dengan Rasulullha; Baginda berkata kepadanya: "Wahai Junaid! Engkau tlah menghormati anak cucuku dn memuliaka darjat seseorang disebabkan ia mempunyai pertalian keturunan denganku dn tdak memperdulikan kedudukan serta kemuliaan dirimu dimata orang ramai. Kerana budimu yang mulia itu, engkau dilantik sbagai Sayyid Al-Tho'efa (pemimpin gusti ahli sufi)

sekian saja dulu untuk kesempatan ini mudah mudahan lain kesempatan kita sambung lagi. Terimakasih atas kunjungan ke blog kami @steemitlomna

Sort:  

Terimakasih atas perhatiannya

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 71239.75
ETH 3686.52
USDT 1.00
SBD 3.75