Review Facebook setting

in #howto6 years ago

Baru-baru ni Facebook ada memperbaharui privacy security mereka. Dimana Facebook perlu memberi notification to review berkenaan ads preference dan privacy setting di Facebook kepada semua pengguna .

Tetapi seperti biasa, Facebook tidak menerangkan secara terperinci berkenaan apa setting yang perlu di review oleh pengguna.

Kalau korang nak tau apa setting yang boleh di review, sila rujuk kepada screenshot di bawah:

Pertama sekali, korang perlu login ke account Facebook & click pada anak panah kecil di bahagian atas kanan.

image.png

Selepas korang click pada setting, korang akan nampak dua section:
(i) General Account Setting - di sebelah kanan
(ii) Advance Account Setting - di sebelah kiri

image.png

General Account Setting

Di General Account Setting, di sini adalah straight forward, dimana korang akan nampak setting seperti:

  • Name - Menukar display name. Hanya boleh ditukar 60 hari sekali
  • Usename - Menukar alamat URL page facebook korang
  • Contact - Korang boleh set primary email & phone number di sini
  • Ad Account Contact - Segala email mengenai marketing / iklan akan dihantar ke email yang korang set disini
  • Temperature - Kalau nak tukar paparan suhu dari emperial kepada metric
  • Manage Account - Di sini ada beberapa lagi setting seperti di bawah:
    (i) Legacy Contact - Contact yang korang appoint untuk manage account Facebook korang, jika korang meninggal
    .
    (ii) Data Archive Permission - Allow Legacy Contact yang korang appoint supaya boleh download copy of Facebook data korang.
    .
    (iii) Account Deletion - Delete sendiri account korang atau Legacy Contact yang akan delete kan
    .
    (iv) Deactivate Account - Tidak active kan Facebook page korang. Account tidak akan di delete

Advance Account Setting

Di sini korang akan nampak lagi banyak options yang boleh di review. Aku hanya akan tunjuk beberapa setting saja. yang lain-lain, korang boleh cuba explore sendiri.

Aku pernah buat satu posting berkenaan Download Your Facebook Data. Dimana ianya jatuh under advance setting.

Jom lihat di Privacy setting:

image.png

untuk Facebook page aku, aku telah set supaya hanya friend saja yang boleh lihat activity aku. Manakala untuk membuat request, aku open untuk everyone, tetapi untuk melihat contact hanya Friends saja.

Ini memberi privacy kerana aku tidak membenarkan individu yang bukan Friend untuk tidak melihat activity & contact di dalam Facebook page aku.

Di Location setting, korang boleh tengok location korang bila korang login ke Facebook. Location yang ditunjukkan bergantung kepada GPS setting korang.

image.png

Bila korang click pada location history, korang akan nampak 'pin' di mana itu adalah lokasi bila korang login ke Facebook
image.png

Setting seterusnya adalah Face Recognition. Korang mesti pernah dapat suggestion dari Facebook untuk tag kawan korang di gambar. itu adalah kerana feature Face Recognition adalah active. Hanya ada dua setting saja iaitu:
(i) Yes - enable Face Recognition
(ii) No - disable Face Recognition

image.png

Untuk aku, aku buat sebagai No, kerana aku lebih suka tidak di tag di dalam gambar.

Setting terakhir aku akan tunjuk adalah Ad Preference. Di sini ada sangat banyak setting yang korang kena filter. Sebagai contoh, korang boleh tengok pada Your Categories.

image.png

Di sini segala activity, pages, iklan, devices, location, friend, interest yang korang dah kongsi secara sengaja dan tidak sengaja akan dimasukkan dalam category & digunakan oleh Facebook untuk paparkan iklan yang berkenaan dengan category korang. Kalau korang nak tau secara lebih lanjut, boleh tengok pada About Facebook Ads.

Oklah, itu saja yang aku nak tunjuk dalam posting kali nie. Mungkin posting akan datang, aku akan pergi lebih detail kepada salah satu setting.


@rosmadirazali


Sort:  

You've been upvoted by TeamMalaysia Community :-

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 63688.35
ETH 3125.30
USDT 1.00
SBD 3.97