Pengalaman saya di Internships

in #jakarta6 years ago (edited)

Merasakan selok-belok industri media adalah impian saya. Dan, bermula dari VIVA saya memulakan pengalaman saya. Saya seorang mahasiswa semester akhir dalam bidang Penyiaran dan Kewartawanan di Limkokwing University of Creative Technology, Malaysia. Sudah akrab dengan aktiviti saya mempelajari dunia kewartawanan, saya memilih VIVA untuk membantu saya meningkatkan pengetahuan saya tentang industri media.

Dengan tempoh dua bulan, saya banyak belajar dari VIVA. Terutama dari saudara-saudara yang membimbing saya. Saya belajar bagaimana untuk bekerja dalam organisasi dan pada masa yang ditetapkan.

image
Pada hari pertama, saya diletakkan di dalam Komuniti. Dan pekerjaan yang diberikan kepada saya adalah menulis profil tokoh di Indonesia. Pada mulanya, saya menghadapi kesulitan menulis bahasa Indonesia, kerana tabiat saya menulis dalam bahasa Inggeris semasa saya belajar di Malaysia. Bagaimanapun, dengan bantuan kaunselor, saya mula membiasakan diri menulis dalam Bahasa Indonesia.
image
Sejak zaman kanak-kanak, menulis adalah hobi yang saya tekuni. Bermula dari menulis cerita pendek dan buku harian atau diari saya. Ia bagus untuk mempunyai peluang untuk menulis untuk media profesional. Bukan itu sahaja, pada pendapat saya, VIVA adalah tempat yang selesa dan juga menyeronokkan untuk bekerja. Sebuah pejabat yang penuh dengan orang-orang yang ramah dan juga menghormati satu sama lain. Itulah yang membuat saya gembira melakukan amalan perindustrian di sini.
image
Upacara menandatangani perjanjian prestasi SKPD / UKPD PEMPROV DKI Jakarta pada 2018, di Dewan Besar, Balai Kota.

Upacara menandatangani perjanjian kinerja SKPD / UKPD PEMPROV DKI Jakarta di Balai Agung, 2018.

Setelah sebulan menulis profil, saya berpeluang menjadi wartawan di lapangan. Pada masa itu, saya diletakkan di Balai Raya Jakarta, berikutan agenda Gubernur dan Wakil Gubernur DKI Jakarta, Anies Baswedan dan Sandiaga Uno. Sebagai wartawan, saya belajar bagaimana untuk menangkap acara dan membuat berita.

Sebagai contoh, terdapat gempa yang melanda Jakarta, dan saya berlaku di Balai Raya. Walaupun panik, saya mengambil peluang untuk menulis mengenai peristiwa yang berlaku. Satu lagi pengalaman ialah melihat demonstrasi secara langsung. Sebelum ini, saya tidak pernah melihat demonstrasi secara langsung sebelum ini, dan melalui pengalaman liputan ini saya mendapat tahu dan melihat dengan lebih dekat tindakan tersebut.

Pada masa itu, penunjuk perasaan adalah pemandu angkat Tanah Abang. Mereka menuntut untuk membuka semula laluan operasi mereka. Jelas sekali, saya dibantu dan dipandu oleh pemberita kanan di lapangan. Tidak jarang, mereka menceritakan pengalaman sebagai seorang wartawan di lapangan yang menjadi masukan bagi saya.

Adalah baik untuk mempunyai pengalaman bertemu langsung dengan gabenor, naib gabenor, dan juga menghadiri pelbagai acara yang diadakan di Dewan Bandaraya. Secara keseluruhan, perantisan saya di VIVA tidak ternilai. Selama dua bulan penuh saya belajar dan dibesarkan di VIVA. (Kertas ini dihantar oleh Safira Noor Haliza, Universiti Limkokwing Pelajar, Malaysia)

Sort:  

Saya juga ingin belajar menulis agar bisa magang d media juga kak, ada caranya gak kak

Saya juga ingin belajar menulis agar bisa magang d media juga kak, ada caranya gak kak

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 64605.91
ETH 3159.61
USDT 1.00
SBD 4.11