Uwais al qarni muslim genius yang dianggap gila

in #life6 years ago (edited)

Masih dengan cerita yang sama
Ya ! siapa beliau ?

beliau adalah UWAIS AL QARNI
Nama lengkapnya UWAIS IBN ABI UWAIS

Harim ibn hayyan sampai di kota kuffah , beliau mencari uwais dan bertanya tentangnya ke seluruh masyarakat yang ada di kuffah , hingga beliau menemukan uwais duduk sendirian di tepi sungai EFRAT di waktu siang . uwais di ketika itu sedang berwudhu dan mencuci pakaian .

Harim ibn hayyan lantas mengenalnya berdasarkan sifat yang di sematkan oleh orang - orang kuffah tentang dirinya .
beliau seorang lelaki yang berkulit Coklat , Kepalanya botak , Berjenggot tebal , Memakai sarung dan Sorban dari wol serta berwajah menjengkelkan dan menakutkan .

Harun ibn hayyan menyapanya " salam alaikum semoga allah memanjangkan umur anda "
kemudian Harun ibn hayyan mengulurkan tangan untuk bersalaman dengannya , namun beliau menolak bersalaman .

kemudian Harun berkata lagi " semoga Allah juga memanjangkan umur anda . senang bertemuanda , Uwais ! bagaimana keadaan anda ? semoga Allah menyayangimu

ketika Harun ibn hayyan melihat keadaan Uwais , beliau tersentuh dan menangis

diketika itu juga Uwais menangis dan berkata " semoga Allah menyayangimu , harun ibn hayyan ! bagaimana kabarmu saudaraku ? siapa yang memberitahumu tentang diriku ?:-)

Harun menjawab " Allah "

Uwais berkata " la ilaha illa allah "
سبحن ربنآ ان كان وعد ربنا لمفعولا
"maha suci tuhan kami ,sesungguhnya janji tuhan kami pasti dipenuhi " (Qs. al-isra [17]:108)

Harun ibn hayyan kaget di ketika uwais mengatakan namanya dan mengenalinya . Padahal , beliau belum pernah saling bertemu dan bersua

Harun bertanya " dari mana anda mengenal nama saya dan nama ayah saya , padahal kita belum pernah berjumpa ?"

Uwais menjawab dengan ayat Al Quran
نباني العليم الخبير
"telah di beritahu akan daku oleh Allah yang maha mengetahui lagi maha mengenal (Qs.at-tahrim [66]: 3)
RUH KU MENGENAL RUH MU . MEREKA SUDAH SALING BERBICARA .
sesungguhnya ruh memiliki jiwanya sendiri , sebagaimana makhluk hidup.
sesungguhnya orang yang beriman saling mengenal antara yang satu dengan yang lain . mereka saling mencintai ruh ilahi , meskipun mereka tidak saling berjumpa , tidak saling mengenal dan tidak saling bercengkrama , meskipun tempat tinggal mereka berpisah sangat jauh ."

Harun berkata " mohon beritahu saya hadist rasulluah sallaahualaihi wasallam yang dapat saya hafal darimu "

Uwais " saya tidak berjumpa dengan rasulluah dan saya bukan sahabat beliau . tapi saya mengenal orang - orang yang mengenal beliau . para sahabat memberitahu tentang hadist rasul , sebagaimana yang sampai kepada kalian . Namun saya tidak suka membuka perkara ini . saya tidak ingin menjadi ahli hadist ,kadi ( hakim ) dan mufti .
aku tak suka diriku sibuk dengan manusia "

Harun ibn hayyan berkata " bacakan kepada saya ayat ayat alquran yang saya dengar langsung dari anda . sungguh saya sangat mencintai anda dijalan Allah . Mohon doakan saya dan beri saya wasiat yang dapat saya jaga "

uwais kemudian terisak dan menangis
lalu berkata " wahai tuhan ku ! perkataan yang paling benar adalah perkataan mu , perkataan yang paling jujur adalah perkataan mu , perkataan terbaik adalah perkataan mu ."

uwais kembali tersedu sedan , kemudin beliau diam

Harun mengira uwais telah pingsan . Namun , uwais berkata "wahai harim ibn hayyan , ayahmu telah wafat dan sebentar lagi anda juga akan meninggalkan dunia . mungkin akan kesurga atau keneraka . adam dan hawa telah meninggal dunia. nuh dan ibrahim yang di kasih Allah juga meninggal dunia . nabi musa yang berbincang dengan tuhan pun meninggal dunia
bahkan rasulluah juga wafat . umar ibn al khatab telah wafat
karena saat itu umar masih hidup saya berkata " umar masih hidup , beliau belum meninggal dunia "

uwais berkata " Allah telah memberitahuku , jika engkau paham , engkau akan mengetahui apa yang saya katakan "

kemudian uwais bersalawat dan berdoa
selanjutnya dia berkata " wasiatku engkau jaga kitabullah dan peninggalan orang-orang muslim yang saleh . saya mengucapkan ini untuk diriku dan dirimu. engkau ingat akan mati , dan jangan sekejap pun anda lupa akan mati . jangan engkau tinggalkan kelompok dan agamu agad engkau tidak terpisah dari agamamu dan tidak masuk neraka.

lalu uwai berdoa untuk harrun dan kemudian berkata kepada harrun " aku telah menitil engkau kepada Allah , semoga Allah memberimu keselamatan dan kasih sayang . aku tidak akan bertemu dengan mu setelah hari ini . aku tidak suka ketenaran dan lebih suka menyendiri . maka jangan cari diriku lagi.
ketahuilah bahwa engkau ada di hatiku , meskipun aku tidak melihat mu dan kamu tidak melihat ku . Ingat lah aku dan berdoalah untukku . sungguh akupun akan mengingatmu dan berdoa untukmu , insya Allah."

Uwais meninggalkan harrun sambil menangis .
Harus mencoba mencarinya di lain waktu dan tidak pernah bertemu hingga wafat .

d3dc5d3626e7502dc2d59c08a670e34d.jpg

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.11
JST 0.030
BTC 70439.87
ETH 3810.76
USDT 1.00
SBD 3.44