5 dingen die je ook moet weten over ayahuasca

c3202f610a3eb3e7a579dd6a93725544.jpg

Click here for the english version

Ayahuasca is een wondermedicijn voor velen. Inmiddels zijn er veel onderzoeken die aantonen dat er serieuze aandoeningen met succes mee behandeld kunnen worden, zoals depressies, verslavingen en Post Traumatische Stress Stoornissen (PTSS). Er zijn vele testimonials van mensen die er vol lof over spreken, waaronder ikzelf. Ik weet uit eigen hand welke cadeaus deze prachtige plantteacher je kan aanreiken. Ik maak er geen geheim van. Dat weten jullie inmiddels. Toch is er ook een andere kant van de medaille die soms onderbelicht blijft. En deze heb ik me niet (voldoende) gerealiseerd toen ik aan één van de meest intense reizen van mijn leven begon. Ik had gewild dat iemand mij dit duidelijk verteld had of dat ik me er toch wat dieper in verdiept had. Wat je (ook) moet weten over ayahuasca:

AYAHUASCA LOST NIET AL JE PROBLEMEN OP
Een veel voorkomende misvatting is dat ayahuasca al je problemen oplost. Je neemt het, de ayahuasca doet haar werk en klaar. Ik zal je uit de droom helpen, want ouch, wat doet het pijn als je vervolgens na een paar dagen weer op aarde land en alles is hetzelfde. De ayahuasca laat je zien, geeft je een enorme duw in de goede richting waardoor het makkelijker wordt om het anders te gaan doen. Echt, een ceremonie staat soms wel gelijk aan tientallen jaren therapie. Maar erna is het aan jou. Als je achterover gaat leunen, dan kun je weer terug bij af zijn. Het is belangrijk dat je voldoende tijd neemt na een ceremonie zodat alles goed een plekje krijgt. En ook dat je je erna bewust blijft van jouw patronen. En dat je actie onderneemt. Als je blijft doen wat je deed, krijg je hetzelfde resultaat. Hoe kun je 'eraan werken'? Dat zal voor iedereen anders zijn.
In eerste instantie dat je je bewust blijft. Voor de een is dit mediteren op je thema. Voor de ander houdt dit in dat je stopt met het opzoeken van een bepaalde situatie die jou triggert. Weer een ander heeft baat bij een coach die hem of haar helpt integreren en veranderen. Of op yoga gaan. Of stoppen met het werk dat je niet gelukkig maakt. Sommige dingen kan de ayahuasca niet voor je veranderen. Dat mag je zelf doen.
Bovendien, kan het zijn dat het thema waar je aan wilt werken, helemaal niet terugkomt in je ceremonie. Zelfs niet na 100 ayahuasca sessies. Dan is dat niet het middel of niet de juiste tijd. Ayahuasca is niet: one size fits all. Even los van alle contra-indicaties waarbij het streng wordt afgeraden om ayahuasca te gebruiken.

ENERGIEËN VERMENGING EN ENTITEITEN
Tijdens ayahuasca (en ook andere entheogene middelen) gooi je bepaalde poorten open van je energielichaam die zich om je fysieke lichaam heen bevindt. Om alle mooie, helende energieën en spirits te kunnen ontvangen. Daarom kan ayahuasca zo diep doordringen. Op heel veel lagen, je fysieke, emotionele, mentale en spirituele. Maar, dit betekent dat je zo openstaat dat, als je je in een lagere trilling bevindt, (dit geldt trouwens ook in het dagelijks leven) je open staat voor lagere trillingen. Trillingen van anderen in de ceremonie of trillingen van lagere wezens.

Trillingen van anderen
Sommigen zijn er gevoeliger voor dan anderen. Ook in het dagelijks leven. Met ayahuasca in je systeem ben je nog gevoeliger voor andermans energieën; die kun je oppikken en mee naar huis nemen. Het gebeurt regelmatig tijdens ceremonies dat mensen de gedachtes, emoties of stemmingen van de buurman oppikken. Dat kan en is niet gevaarlijk. Maar soms gebeurt het dat mensen deze energieën onbewust overnemen en mee naar huis nemen. Terwijl dit niet van jou is. Je komt om te helen, je eigen problemen aan te pakken, niet om verder van huis te zijn. Onderschat niet dat het merendeel van de deelnemers echt serieuze problemen hebben: een verslaving, een depressie, etc. Na een ceremonie kun je je heel erg verbonden voelen met de andere deelnemers. Kijk dan uit met (langdurig) fysiek contact zoals knuffelen.

Entiteiten
Lang heb ik gedacht: (negatieve entiteiten bestaan niet zolang ik er niet in geloof. Alles is liefde en licht, als ik dat maar zelf wil. Maar ja, eerlijk is eerlijk.. wie bevindt zich nou altijd in deze alles-is-liefde staat? Het tegenovergestelde bleek waar. Ik heb sinds mijn 18de last gehad van zo'n entiteit en toen ik serieus de mogelijkheid overwoog dat dit het kon zijn en ik gericht ermee aan de slag ging, verdween deze. Bijna iedereen draagt in zijn leven één of meerdere entiteiten (onbewust) met zich mee. En die neemt men ook allemaal gezellig mee naar ceremonies. Het is niet zo dat als je ayahuasca gaat doen, je gegarandeerd een entiteit oploopt. Maar je staat wel flink open.

Wees je hiervan bewust op het moment dat je aan een ceremonie deelneemt. Denk niet, net als ik, het zal mij niet gebeuren. Het nemen van enthogene middelen vereist een spirituele intelligentie; een bewustzijn. Weet waar je je aan blootstelt.
Laat je nu niet afschrikken om aan een ceremonie deel te nemen. Nogmaals, het is een hele krachtige, mooie plantteacher. Maar zeg niet dat niemand je dit verteld heeft ;-).
Wat kun je er tegen doen? Allereerst, is het belangrijk dat de aanbieder waar jij je ceremonie gaat doen, goed is uitgerust hiertoe. Dat deze persoon een goede opleiding hiervoor heeft gehad of op een andere manier ervaring heeft opgedaan met deze energieën. En ook dat deze voldoende maatregelen neemt om de ruimte te reinigen én de deelnemers. Dit gebeurt aan de hand van witte salie, wierroken en palo santo bijvoorbeeld. Een gebed ter bescherming kan ook helpen tegen de negatieve entiteiten. Dan kan het toch nog zijn, dat deze lagere entiteiten een opening zien. Ook dan moet de aanbieder deze kunnen signaleren en hier raad mee weten om deze weg te kunnen krijgen.
Daarnaast, kun je, zeker als je ook andere psychedelica gebruikt of alcohol (ook een entiteiten aantrekker), jezelf regelmatig energetisch reinigen of smudgen. Met witte salie bijvoorbeeld, palo santo of andere kruiden.
Neem na een ceremonie voldoende tijd zodat je energielichaam zich kan sluiten. Neem je rust, wees je bewust van de mensen of energieën waaraan je je blootstelt de dagen na een ceremonie. En wees je ervan bewust dat als je vaak ayahuasca neemt, dat het kan zijn dat je energielichaam geen tijd krijgt om zich goed te sluiten, waardoor je continu aan deze 'gevaren' wordt blootgesteld. Dit kan heel subtiel gaan zonder dat je het doorhebt.
Persoonlijk hebben kambo en rapé mij heel erg geholpen om me te ontdoen van negatieve energieën. Van mezelf en van anderen. Ook kan een healer je hierbij helpen.

download (1).png

INTERPRETATIE; AYAHUASCA KAN JE OP HET VERKEERDE BEEN ZETTEN
Ayahuasca kan je de meest prachtige visioenen of boodschappen geven. Net als dromen zijn deze niet altijd toekomstvoorspellend, ze gaan niet per se echt gebeuren of zijn gebeurd. Soms mag je deze interpreteren als iets in jou, een wens, een emotie, een angst die wordt uitvergroot, zodat het duidelijk wordt wat er in je leeft. Een ontvoering door een alien hoeft niet te betekenen dat het echt gebeurd is. Overigens, je hoort me ook niet zeggen dat het niet kan. Je kunt je toekomstige kinderen zien tijdens ayahuasca. Super! Maar inmiddels ken ik ook enkele mensen bij wie het niet uitgekomen is met alle pijn en verdriet vandien. Die boos zijn geworden op de ayahuasca. Want ja.. de ayahuasca was heel duidelijk. Een kind of een geboorte kan ook symbolisch zijn. De geboorte van een project bijvoorbeeld.
Hoe weet je dan wat de ayahuasca bedoelt? De aanbieder kan je hiermee helpen, maar ook kun je op internet soms de symbolische betekenis opzoeken van beelden die voorbij komen in je reis. Het gaat vooral om wat jouw gevoel jou vertelt.Het vergt wat zelfreflectie. Dit kun je leren. En, moet je altijd alles tot in de details weten?

DE 'BIJWERKINGEN' VAN AYAHUASCA; KRACHTIGE SPIRITUELE ONTWAKER
Ayahuasca is niet zomaar een 'gewoon' medicijn. Net als alle andere medicijnen heeft ayahuasca bijwerkingen. Soms gewenst en soms misschien iets minder ;-) Ayahuasca is een katalysator in je spirituele ontwaking. Sommigen zijn hier niet klaar voor en dat resulteert soms in een 'bad trip'. Het kan overweldigend zijn wat je te zien krijgt. Op het moment dat je voor het eerst ayahuasca gaat doen, wees je hiervan bewust. Ben je er klaar voor om ook dit mogelijk te ontvangen? Met ayahuasca kun je niet kiezen, dit wel, dat niet... je krijgt het hele pakketje.
Daarnaast reinigt ayahuasca je derde oog en kan het (latente) spirituele vermogens in je wakker maken. Zo kwam ik in een fase terecht waarin ik in het dagelijks leven nog meer visioenen kreeg. Van kleins af aan 'zie' ik weleens dingen. En krijg ik boodschappen door. Dit was niet nieuw. Maar ik heb me er altijd van afgekeerd. Na een paar ceremonies werd deze gave in mij aangesproken en op sommige dagen of nachten werd het ietwat druk voor me... ;-) Inmiddels is het wat rustiger, maar dit zorgde voor wat verwarring en ook het gevoel: word ik gek?

VERSLAAFD OF NIET?
Dit is een eeuwenoude discussie; is ayahuasca verslavend? Allereerst, alles wat ik zeg, dus ook dit deel is geschreven vanuit mijn perspectief. Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Voel je vrij om je eigen mening te vormen.
Ayahuasca of de DMT, die voor de psychedelische ervaring zorgt, is niet verslavend in de traditionele zin van het woord. Je kan er niet afhankelijk van worden. Je krijgt ook geen ontwenningsverschijnselen als je ermee stopt, zoals bij andere drugs om dat woord dan maar toch te gebruiken. Ook is het zo dat de ayahuasca je meestal naar binnen laat keren. Naar jezelf, je patronen, je problemen. Soms is hier echt geen ontkomen aan. Wegrennen lijkt onmogelijk. Het kan een diepe confrontatie zijn.
Maar.... ayahuasca kan je ook diepe, euforische gevoelens van liefde laten ervaren, van verbinding, met jezelf, met het universum, met andere gelijkgestemde zielen. Het kan zijn dat sommige mensen ayahuasca, net als andere spirituele tools zoals meditatie, gebruiken om omhoog te schieten, hogere werelden te bezoeken en weg te vluchten van deze 3-d wereld. Ja, het kan in mijn beleving. Of het je altijd lukt, dat denk ik niet. Maar we blijven mensen en proberen toch die fijne gevoelens en fijne situaties op te roepen. Dit is niet erg. Als je bewust genoeg blijft en je echt eerlijk in je innerlijke spiegel durft te kijken, dan kom je er vanzelf achter. Waarmee ik niet wil zeggen dat als je ayahuasca vaak gebruikt (en wat is vaak?) dat je dan verslaafd bent aan het gevoel dat het je geeft. Dat zal echt per persoon verschillen en dit kan een fase zijn die vanzelf voorbij gaat.

Ik hoop niet dat ik je nu heb afgeschrikt, dat was niet de bedoeling. Maar ook deze aspecten horen erbij. Neem ze mee, dan ga je je reis completer en hopelijk veiliger in.

Re-steemen mag, graag zelfs :-)

Sort:  

Congratulations @terranova.earth! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do you like SteemitBoard's project? Then Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 65852.33
ETH 2958.72
USDT 1.00
SBD 3.73