Het Brabantse Terras

in #palnet5 years ago

Een auto toetert twee keer als een teken van herkenning, schapenwolkjes drijven voorbij, een flinke wind steekt op die de wespen eindelijk wegjaagt. Het is een typische zomerdag op een Brabants terras. Terrassen waar de biertjes al vanaf het middaguur rijkelijk geschonken worden, terrassen waar gepensioneerden hun geld naar toe brengen, terrassen waar meer mensen nog altijd roken dan dat er mensen niet roken.


Pixabay


Heej mèdje! Jou haij ik al verrèkes lang nie mir gezien gehad! Lidde gai nog nen bietje?

Ik grijns en zeg dat alles goed met me gaat en dat ik al een aantal jaren in het buitenland woon en dat dat waarschijnlijk de reden is waarom ik al zo lang niet meer gezien ben. Tegelijkertijd ben ik altijd aan de ene kant dat mensen me nog herkennen en aan de andere kant ben ik ook altijd verbaasd dat je dus totaal geen gevoel hebt over hoe lang je eigenlijk al niet meer gezien hebt.

Och wont ze waaid weg tegenwoordig? Bitter daor blèven dan, hier in Nederland gaan we dr ook ammel maor op achteruit. Tis nie veel meer nie tegenwoordig

Ik kijk om me heen zie ongeveer precies het tegenovergestelde. Iedereen ziet er verzorgd uit, hapjes worden bezorgd en ik zie zelfs de buurtbus elk kwartier langs rijden wat vroeger maar 4 keer per dag was. Ik vraag mezelf af hoe oneerlijk dingen verdeeld blijken te zijn, want als deze groep er is al etend en drinkend op het terras, dan is er dus ook een andere groep. Een onzichtbare groep.

Witte al wa gullie te drinken wit haaijen? En motte ok nog wa eten daarna toevallig ok?

Ik verbaas me over de menu kaart en wat er op staat en het lijkt alsof de tijd stilgestaan heeft. Een Koninginnenlunch is inmiddels een Koningslunch geworden, de speciaal biertjes zijn van Palm en Duvel naar IPA's en andere lokale kleine brouwerijtjes overgegaan, maar voor de rest is de menu kaart exact zoals ik het me herinnerde.

Ne twaalfuurke zeijd ze? Gin probleem hor!

Deze onbegrijpelijk grote lunch is altijd en overal de beste deal van de dag, met een tomatensoep, broodjes en een kroket en dat voor zo een klein bedrag waarvan je je kan afvragen of je daarvan eigenlijk uberhaupt een koe van geslacht krijgt. Nederlandser wordt het niet.

Nou geniet drvan he mèdje! En voral nog nie terugkomme nie, da ken altèd nog, maar t ken ammel veel beter!

Ik vraag me af hoeveel cliches er in deze ene zin zitten. Groener gras, en rupsjes nooit genoeg kruipen door mijn hoofd. Ik vraag me ook of dit het gewoon het standaard antwoord is dat we geven of dat het een werkelijke waarheid is. Is het hier zo slecht? Is het ergens anders dan zo slecht? Wat is eigenlijk de definitie van slecht en in hoeverre is deze objectief of juist massaprojectie?

Ne twaalfuurke, vur wie was die okalwir?

Sort:  

Ik zeg.. Heulemaal nie slecht! Heerlijk zo dat Brabants. Ik kom misschien wel uit Zeeland, maar ik ben groot fan van Brabant of de Brabander. Lekker Bourgondisch en gezellig. Geniet er van, we hebben het hier top.

Posted using Partiko Android

hahaha ik denk dat jij als Zeeuw dit prima kan verstaan allemaal, en inderdaad het klinkt zo gemoedelijk eigenlijk he.

Ja wij brabanders zijn zo slecht nog himmel nie ;)

Als he naar het utrechtse terras gaat zit het vol met vrouwen ja Serieus het is net Zweden daar. 🤣😂🤣😂😝😉

Posted using Partiko Android

ik heb gehoord dat de verhouding mannen en vrouwen helemaal zoek is in utrecht en dat idd het een groot vrouwen festijn is hahaah!

Yeeaahhh even with rain. 🤣😂🤣😂🤣😂 I live a few hours longer now due to some women over there. 😇 ongeloofelijk. As lachen zich rot als ze met mij meelopen. Kijk daar en daar voor sommige gaat een wereld voor ze open. Nu werk ik op t postkantoor van neude dat aan een groot terras grenst. Raad eens wie niet in de kelder ging werken? 😇🤣😂🤣😂🤣😂 en ik de hele dag door who cares i got chicken who? i got chicken zingen.

Wat een opdracht is dit. 🤣😂🤣😂 pfffff serieuze bedoeling daar ik wist t eeeecht niet 🤣😂🤣😂🤣😂 maar ik ga nog meer stunten ik ga wat bedenken om die 10 minuten naar de auto lopen te overbruggen. Jammer dat he geen tuk tuk kan huren daar om op en neer te gaan. Je moet er een lolletje van maken toch. 🤣😂🤣😂 ikke met mn progebaline. 🤣😂🤣😂

Zit gewoon in onze cultuur, slecht, slechter, slechts :) Maar volgens mij, en da wede gij ok, mogen wij helemaal niet klagen :)

btw... Mijn uitslagen waren goed, geen uitzaaiingen in klieren of huid !!! Jippiekajeeeeeeeeeee

hehehe wij mogen himmel nooit nie klagen jong!

En kijk... DAT is nog eens goed nieuws meneer Peter! Gelukkig, pak van het hart en het leven vieren van het weekend jij! xx

Hi @karinxxl!

Your post was upvoted by @steem-ua, new Steem dApp, using UserAuthority for algorithmic post curation!
Your UA account score is currently 4.486 which ranks you at #2176 across all Steem accounts.
Your rank has dropped 24 places in the last three days (old rank 2152).

In our last Algorithmic Curation Round, consisting of 284 contributions, your post is ranked at #186.

Evaluation of your UA score:
  • Some people are already following you, keep going!
  • The readers appreciate your great work!
  • You have already shown user engagement, try to improve it further.

Feel free to join our @steem-ua Discord server

Coin Marketplace

STEEM 0.35
TRX 0.12
JST 0.040
BTC 70733.96
ETH 3563.16
USDT 1.00
SBD 4.76