Historia pszczelarstwa

in #pl-artykuly6 years ago (edited)

avatar.jpg

Witam


Po dłuższej przerwie związanej ze studiami, powracam z regularnym pisaniem na steemit. W dzisiejszym artykule chcę opowiedzieć co nieco i historii pszczelarstwa. Serdecznie zapraszam !


Prehistoria i ślady kopalne

     Rodzaj Apis pojawił się około 30 mln lat przed człowiekiem. Prawdopodobnie, pszczoły właściwe występowały już w późnym eocenie, czyli 50 mln lat temu. Potwierdzeniem tego są odkryte skamieniałości w Niemczech i Francji oraz znalezisko w bursztynie bałtyckim, którego wiek datuje się na ok. 50 mln lat.
     Kontakt człowieka z pszczołami sięga okresu pojawienia się Homo sapiens. Odkryte malowidła naskalne w Arane (Hiszpania) z okresu między 20 tys. a 10 tys. lat p.n.e. pokazują odbieranie miodu już z użyciem dymu!

malowidło naskalne przedstawiające człowieka zbierającego miód (Arane,Hiszpania)

Starożytność

     Pierwotną formą zbierania miodu w tym okresie było polowanie na pszczele gniazda, ich niszczenie i rabowanie. Podstawy rozwoju pszczelarstwa zapoczątkowali Kreteńczycy. Znali oni doskonale właściwości odżywcze miodu, propolisu oraz gospodarcze znaczenie wosku. Pszczoły trzymali w ulach terakotowych w kształcie dzwonów lub walców. W późniejszym okresie do budowy uli stosowano glinę zmieszaną z mułem rzecznym. Przykrywali nim stosy rur układane warstwami.

Rechov_BeehivesS.jpg

     Początki gospodarki pszczelarskiej pochodzą z Palestyny i datuje się je na 2 wiek p.n.e. Biblijnym pszczelarzem był wnuk Kaina - Tubel-Kain. W gajach oliwnych pszczoły gnieździły się w dziuplach drzew. Jedną z takich barci Tubel_Kain wyciął ponoć z drzewa i przeniósł w sąsiedztwo swego domostwa dając początek "pasiece".W późniejszym okresie pszczelartwo zaczęło się rozwijać w Grecji (VIII wiek p.n.e.). Grecy przyznawali pszczole boskie pochodzenie, dlatego wprowadzono ją do mitologii, która stała się kopalnią wiedzy na ten temat. W Grecji stosowano nawet gospodarkę wędrowną, transportując ule z pszczołami wykorzystując żeglugę przybrzeżną.

Nowożytność

     Starożytne metody gospodarki pszczelarskiej przetrwały aż do czasów dzisiejszych. W części zachodniej Europy powszechnie zaczęto stosować ule wykonane z warkoczy słomianych (rysunek oraz zdjęcie poniżej).

rysunek ze średniowiecznego podręcznika Tacuinum sanitatis (XV wiek)

     Na Wyspach Brytyjskich w 688 r. król Alfred wziął pod swoją opiekę pszczoły, ustanawiając daninę miodową i woskową na ludność królestwa.

Pszczelarstwo na ziemiach polskich

     Na terenie Polski pszczoły trzymane były przed powstaniem państwa polskiego. Pierwsze wzmianki zaczęły pojawiać się w X wieku m. in. w notatkach Galla Anonima o " krainie obfitującej w różne bogactwa, w tym również w wosk i miód". Słowianie trzymali pszczoły w pniach bartnych prowadząc świadomą gospodarkę bartną.

bartnictwo.jpg

zdjęcie kłody bartnej używanej w dzisiejszych czasach

     Do dzisiaj kontynuowana jest tradycja bartnictwa na ziemiach polskich. Wiele nadleśnictw uczestniczy w programach ponownego wprowadzania barci do lasu, jako naturalnego elementu ekosystemu leśnego. Poniżej zdjęcie przedstawiające ciekawe mechanizmy przeciw niszczeniu barci przez niedźwiedzie.

     XVI wiek był okresem szybkiej ekspansji pszczół na cały świat. Zainteresowanie pszczelarstwem błyskawicznie docierało na inne kontynenty. Około 2 wieku , pszczoła miodna (Apis mellifera) opanowała cały świat poza Arktyką. Odkrycie ramki było jednym z przełomowych odkryć w pszczelarstwie. Pozwoliło na dynamiczną ewolucję sprzętu pszczelarskiego i zwiększenia wydajności pasiek.

ul wielkopolski standard.jpg

beehives-644580_960_720.jpg

     

To tyle. Na koniec mam ciekawostkę. Zdjęcie przedstawia kapelusz pszczelarski, niestety nie udało mi się dowiedzieć skąd pochodzi oraz jak jest stary. Trzeba jednak przyznać, że wygląda ciekawie : D

Pozdrawiam @apismellifera

Sort:  

ciekawy jestem twojego zdania na temat FlowHive

Też jestem tego bardzo ciekaw. Ciekawe urządzenie. Niestety jak interesowałem się tym jakiś czas temu, koszt był bardzo duży. Poza tym nie jestem pewien czy działało by to z miodem spadziowym (którego pozyskuje). Ze względu na gęstość i lepkość tego miodu nawet tradycyjnym sposobem ciężko do końca go wybrać z plastrów. Poza tym do tego typu rozwiązania trzeba przystosować konstrukcję wszystkich uli w pasiece. Ciekaw jestem czy ktoś w Polsce używa tego rozwiązania, dotychczas się nie spotkałem.

Zacny artykuł. Ja niestety chyba jestem uchylony na jad

Jakie masz objawy po użądleniu jeśli można spytać ?

wlasnie moze napiszesz cos o uczuleniach na jad

Postaram się coś napisać ; )

A przegapiłem twoje pytanie. Byłem wielokrotnie pożadlony i nigdy mi nic nie było, ale pewnego razu użądliły mnie 2 na raz gdzieś chyba w tułów i rękę, a wokół szyji (na klatce piersiowej) pojawiła się u mnie wysypka. Przestraszyłem się, ale u alergolga nie byłem. Dodam tylko, że był to wyjątkowo wredny rój (może została zabita "szlachetna" mataka), pszczoły atakowały już po zbliżeniu się na 20 metrów do ula.

Fajne, ale te błędy :(

Faktycznie, poprawiłem. Chyba że chodzi Ci o jakieś inne błędy niż w pisowni ?

Nie no, pisownia ;)

W takim razie teraz powinno być ok ; )

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.13
JST 0.032
BTC 62656.62
ETH 2941.90
USDT 1.00
SBD 3.59