[PL] Zepsuta płyta główna w laptopie - #elektrycznie

in #pl-artykuly6 years ago

Hejo!
Kilka dni temu pokonał mnie mój laptop. Po tym jak nagle się wyłączył postanowiłem, że nie poddam się bez walki. Postanowiłem go naprawić. Niestety... nie udało się. Nie oznacza to jednak że nie zdobyłem cennej wiedzy, którą przedstawię w tym artykule. Będę wdzięczny za wszelkie "upvote'y", które prawdopodobnie pozwolą mi kupić nową płytę główną do mojego laptopa, bez którego ani rusz na studiach :( - Z góry dziękuję za pomoc! :)

Dlaczego od razu nie kupiłem nowej płyty?

Kupno płyty to koszt 500zł. Nie miałem pewności czy to ona, więc najpierw postarałem się wszystko dokładnie sprawdzić. Pomimo zdiagnozowania jej jako uszkodzonej wciąż nie zdecydowałem się od razu na zakup nowej - skoro obecna jest zepsuta, to przecież nic nie szkodzi jeśli przypadkiem zepsuję ją bardziej, a nóż uda się ją naprawić ;)

Metoda piekarnika - czemu nie?

Podczas napraw kart graficznych często mówi się o metodzie polegającej na wsadzeniu karty do piekarnika. Wysoka temperatura ma na celu poprawienie lutów co spowoduje że karta zacznie działać jak dawniej. Niestety metoda ta nie jest zalecana, ze względu na to że karta po takiej naprawie podziała bardzo krótko, a przy okazji łatwo jest uszkodzić ją doszczętnie.

Co warto sprawdzić przed rozebraniem laptopa?

Zanim zajmiemy się rozbiórką laptopa warto sprawdzić kilka rzeczy. Jakie dokładnie są objawy? Czy ładowarka jest sprawna? Czy działa wskaźnik ładowania baterii? Czy można korzystać na przykład ze skrótów klawiaturowych do włączania/wyłączania podświetlenia?

Generalnie im więcej informacji zbierzemy przed rozebraniem laptopa, tym lepiej :)

Przygotowanie się do naprawy

Jest kilka rzeczy, które warto przygotować zanim zajmiemy się naprawą:

  • Ręcznik, na którym położymy laptopa, tak aby nie porysował się leżąc np. na klapie,
  • Magnesik, do którego fajnie przyczepią się śrubki. Są małe i łatwo je zgubić,
  • Multimetr - przyda się podczas sprawdzania połączeń na płycie, ścieżek itp.,
  • Śrubokręciki - sprawa oczywista,
  • Lutownica - może okazać się przydatna,
  • Pęseta - elementy często są bardzo małe, przez co łatwiej operować pęsetą niż palcami.

Wszystkie z wyżej wymienionych przeze mnie elementów zostały użyte przeze mnie podczas diagnozy, dlatego uważam że warto się w nie zaopatrzyć. Warto wziąć również pod uwagę różnego rodzaju programatory pamięci, zaawansowane stacje lutownicze itp., lecz jest to drogi sprzęt, zarezerwowany raczej dla specjalistów.

Krok pierwszy - Diagnoza

Swoją walkę z naprawą laptopa oczywiście zacząłem od diagnozy. Z góry założyłem najgorsze - padnięta płyta główna - co niestety okazało się być powodem awarii. Nie mniej jednak, zanim stwierdziłem to na 100% przeprowadziłem szereg różnych operacji mających na celu sprawdzenie co dokładnie jest problemem.

Po rozebraniu laptopa zacząłem od dokładnego oglądnięcia elementów. Szukałem miejsc, w których coś wygląda na przypalone, zalane czy zniszczone w jakiś inny sposób. Niestety nic takiego nie było. Szybkie wyszukiwanie w google podsunęło mi wyniki o często padających układach zasilania w tych laptopach. Wziąłem zatem multimetr i przystąpiłem do mierzenia napięć i rezystancji. Tutaj warto zaopatrzyć się w schemat płyty głównej( do dorwania w Internecie). Posprawdzałem masy, posprawdzałem odpowiednie napięcia - wszystko wydawało się w porządku.

Prawdopodobnie tutaj bym się już poddał, gdyby nie pomoc uzyskana na jednym z Internetowych forum. Bardzo tanio można spróbować przeprogramować chip BIOSu. Wygląda on tak:
IMG_20180210_213120.jpg
Chip BIOSu, mała kosteczka po środku zdjęcia
A tutaj zdjęcie po wylutowaniu tego elementu:
IMG_20180210_212718.jpg
Chipu nie ma

Po wylutowaniu chip należy przylutować do specjalnego programatora, odszukać w Internecie BIOS dla naszego laptopa i po prostu go wgrać. Warto wcześniej zrobić kopię BIOSu który obecnie znajduje się na chipie, tak na wszelki wypadek :)

IMG_20180210_212907.jpg
Programator CH341A

Programator jest dość tani, więc warto spróbować szczęścia - może to właśnie BIOS jest uszkodzony? W Internecie jest masa programów obsługujących ten programator. Po zmianie BIOSu laptop dalej nie działał, stwierdziłem zatem że nie dam rady go naprawić. Muszę zakupić nową płytę :(

Polecane strony

Na końcu tego artykułu chciałbym polecić stronę https://www.elvikom.pl, a dokładniej ten dział: https://www.elvikom.pl/szkolenia-f318.html - są tutaj opisane procedury naprawy naprawdę przeróżnych przypadków. Dlatego warto zebrać jak najwięcej informacji jeszcze przed rozkręceniem laptopa :)

Podsumowując

Cóż, ciężko było mi przekazać jakąś konkretną wiedzę w tym wpisie, ale mam nadzieję że komukolwiek, jakkolwiek ten wpis pomoże. Walka z takim laptopem to na pewno ciekawe, aczkolwiek przykre doświadczenie. Jeżeli ktoś dotrwał do tego momentu to bardzo dziękuję za przeczytanie artykułu! :)

PS. Wprawdzie jakieś pojęcie o elektronice i lutowaniu mam, ale wszystkie przeprowadzone czynności są naprawdę bardzo proste, więc jeśli komuś nie szkoda czasu i płyty głównej - warto spróbować ;) A nóż uda się naprawić laptopa za 20zł, a nie za 500.

Sort:  

Congratulations @kappucino! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

By upvoting this notification, you can help all Steemit users. Learn how here!

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.11
JST 0.030
BTC 70568.35
ETH 3813.09
USDT 1.00
SBD 3.50