Światowy Dzień Krwiodawcy - czy oddawanie krwi jest bezpieczne?

in #pl-zdrowie6 years ago

Dziś Światowy Dzień Krwiodawcy!


Oddajecie krew?
A może zastanawiacie się, czy oddawanie krwi jest zdrowe?


Mam dobrą wiadomość - tak, oddawanie krwi jest zdrowe! Co więcej, daje mnóstwo satysfakcji i dumy z tego, że bezinteresownie zrobiliśmy coś dobrego 💓


Korzyści zdrowotne z oddawania krwi:

  • niższe ciśnienie krwi - wspaniała wiadomość dla osób, borykających się z nadciśnieniem tętniczym
  • mniejsze ryzyko zawału serca 
  • niższy poziom cholesterolu i trójglicerydów
  • mniejszy stan zapalny i stres oksydacyjny w organizmie

Co jeszcze zyskasz, oddając krew?

💓 poczucie, że zrobiłeś coś dobrego i być może Twoja krew ocali komuś życie!

💓 posiłek regeneracyjny (czekolady!)

💓 zwolnienie lekarskie z pracy na dzień oddawania krwi

💓 możliwość uzyskania ulgi podatkowej przy rocznym rozliczeniu z Urzędem Skarbowym

💓 bezpłatne wyniki badań laboratoryjnych - za każdym razem, gdy oddajesz krew, masz możliwość skorzystania z bezpłatnych badań, np. morfologii

Oddawanie krwi a trening

Jeśli trenujesz i obawiasz się, że oddanie krwi zmniejszy Twoją wydolność, mam dobrą wiadomość - nie ma się czego obawiać. Oczywiście, musisz dać organizmowi czas na regenerację, więc trening w dniu oddawania krwi odpada, jednak regularne oddawanie krwi nie wpłynie negatywnie na Twoje sportowe wyniki w dłuższej perspektywie czasu.
Niezalecane jest również oddawanie krwi przed ważnymi zawodami, ponieważ na całkowitą regenerację po upuszczeniu krwi organizm potrzebuje nawet kilku tygodni.

Jeśli masz wątpliwości, dotyczące oddawania krwi, polecam zajrzeć TUTAJ.
A jeśli chcesz sięgnąć do bardziej naukowych źródeł, przeczytaj TO. 

Sort:  

Sam się przymierzam, żeby zacząć oddawać krew. 6 lat temu między innymi dzięki dawcom mogłem przeżyć po wypadku, więc teraz coś mnie ciągnie, żeby spłacić dług.

Warto spróbować, to nic strasznego :) Szczególnie, jeśli na własnej skórze przekonałeś się, ile dobrego może to przynieść :D

Chciałam oddawać krew, ostatnio nawet poleciałam już do stacji krwiodawstwa. Odrzucili przez niedoczynność tarczycy :/ A szkoda, pozostaje mi namawianie innych.

Czasem tak niestety jest :( Ja też oddawałam przez lata, a teraz aktualnie nie mogę, ale mam nadzieję, że szybko uda mi się wrócić do krwiodawstwa :)

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 70999.72
ETH 3678.24
USDT 1.00
SBD 3.81