Steemit dla początkujących - mały poradnik

in #polish6 years ago (edited)

Witam wszystkich Steemian w kolejnej notce na moim blogu. Wiedziałem, że kiedyś przyjdzie "nowa fala" użytkowników, ale nie sądziłem, że przyjdzie aż tylu wraz za Rafonixem. Miałem już przygotowaną tą notkę, a teraz ją tylko lekko zmodyfikowałem.

Też bym zachęcał do subskrybowania kanału Noisy'ego @noisy, @noisy2, a także jego kanału na YouTube. Tutaj chyba nikt nie ma takiej wiedzy na temat blockchainu Steem, jak on.

Steemit jest pierwszą... jakby to powiedzieć... "nakładką" na blockchain Steem. Pierwszą, ale jedną z wielu. Jak dobrze pamiętam, @noisy mówił, że może być ich nawet ponad 300.

https://steem.io/


Steemit - Pierwsza "nakładka" blockchainu Steem.

https://steemit.com/

Oprócz Steemit bardzo popularne są "nakładki":


Busy - @busy.org

https://busy.org/

"Nakładka" ta trochę wyglądem przypomina Twittera i moim zdaniem jest wygodniejsza od Steemit.

Jak widzicie, z lewej strony możecie sobie sprawdzić swój Voting Power i ile jest wart wasz głos.

W Ustawieniach konta możecie sobie ustawić "suwak" na siłę głosu (Voting Power), jak widziecie, ja mam ustawiony na 33%. Wcale nie musicie dawać Upvote'ów o mocy 100%, to Wy decydujecie ile dać. Niestety na Steemit nie ma tego suwaka. Z tego co się orientuję, będzie on dostępny, kiedy przekroczymy 500 Steem Power.

Na Busy także możemy sprawdzić szacowany kurs tokenów Steem i "waluty" SBD (potocznie zwanych Steem Dolarami). Szacowana cena tokenów Steem wynosi 2,86 dolarów amerykańskich (USD), czyli wyjdzie około 10 złotych. Jak widzicie kurs Steem Dollara wynosi 2,29$ co wyniesie nieco ponad 8 złotych.


DTube - @dtube

https://d.tube/

Coś na wzór YouTube'a. Platforma wyglądem nieco przypomina YouTube, ale działa bardziej jak sieć P2P, czyli tak zwane "torrenty". Tutaj udostępniasz film (seedujesz jak na torrentach), dopóki masz włączony komputer. Z tego co się zorientowałem DTube nie jest blockchainem, a tylko... jakby to powiedzieć... korzysta z blockchain Steem. Filmy na DTube nie są przetrzymywane w nieskończoność, ponieważ są usuwane, by "zwolnić" miejsce nowym filmom. Też był pomysł, żeby przetrzymywać filmy na "serwerach" dłużej, to trzeba byłoby zapłacić.

Na przykład wchodzicie na jakiś film i widać, że interfejs jest podobny do tego Youtube'owego. Możecie dawać łapki w górę, łapki w dół, resteemować (udostępniać na własnym blogu).

W zakładce Opis Kanału macie odnościki do swoich profili na Busy i Steemit.


DLive - @dlive

https://dlive.io/

Jest to platforma do streamowania, ale także do... wrzucania filmów. Ale jak widać w większości ludzie grają w gierki. Od DTube różni się tym, że jest stale rozwijana, mają spoko support, itd.

Wejdźmy na konto tego użytkownika, jakiś... Bartheek. Widać kolo gra w jakieś stare gierki, w Drewutnię (Fortnite - kto normalny gra w Fortnite). Recenzuje jakieś głupie książeczki o gościu, który na ochotnika poszedł do Auschwitz - swoją drogą, wczoraj były jego urodziny. Coś tam nagrywa, coś mamrocze pod nosem :D Weź ty chłopie wytrzyj nos, albo zamknij to konto i nie nagrywaj, co najwyżej możesz robić za kołysankę :D Wyjaśniłem jełopa.

Ale tak na poważnie, DLive ostatnio uczynił sporo postępów. Ostatni film, jak wrzucałem, miał maksymalny rozmiar 1 GB, teraz można wrzucać do 4 GB, ale czasami to trwa całe eony. Chłopaki przy DLive zrobili kawał dobrej roboty. Jedno co mnie "mierzi", to właśnie te gry.


Steepshot - @steepshot

https://steepshot.io/

Jest to taki odpowiednik Instagramu. Z tego co wiem, to on tylko też korzysta z blockchain Steem, ponieważ możemy usunąć zdjęcia, które wrzucamy.


Steem Projects - https://steemprojects.com/

Bardzo fajna jest też strona Steem Projects, na której możemy zobaczyć aktualne projekty. Ponieważ blockchain Steem działa na otwartym kodzie źródłowym, możemy stworzyć własny projekt, jeśli znamy się na projektowaniu.


Tokeny - "waluta" środowiska Steem. Tutaj mogę trochę namieszać, ale @noisy wyjaśniłby to lepiej ode mnie. Ja postanowię wyjaśnić tak... "łopatologicznie". Powstaje pytanie skąd się te Tokeny biorą. @noisy wyjaśnił na jednym ze swoich ostatnich vlogów, że one generują się automatycznie, 64 tysiące tokenów na dobę i są one wrzucane do puli i rozdzielane. Ja wam tego nie wytłumaczę, bo dla mnie to jest "czarna magia".

Polecam wejść na profil Noisy'ego - @noisy2 i obejrzeć ostatni vlog, on tam trochę wyjaśnił, działanie tego środowiska. Polecam!

https://steemit.com/polish/@noisy2/rrqaqo6l - POLECAM TEN POST! Tam macie linki do innych postów, wyjaśniających działanie tego środowiska.

Żeby wejść do Portfela, klikacie na swój avatar w prawym górnym rogu i najeżdżacie na zakładkę Portfel.

SBD - Steem Blockchain Dollars (potocznie nazywane Steem Dollars) - są to tokeny, które otrzymujemy jako nagrodę za Upvote'y, lecz nie tylko. Ale o tym za chwilkę. Pierwotnie w założeniach miał wynosić 1 USD, ale na tę chwilę wynosi nieco ponad 2 USD. Jego cena się waha, zupełnie jak na giełdzie. Od ich ceny zależy siła naszego głosu, a także szacowana wartość konta.

STEEM - są to tokeny, które możemy kupić za SBD. Aby tego dokonać, musimy wejść na tak zwaną Giełdę.

https://steemit.com/market

Tokeny STEEM też możemy porównać do akcji... udziałów w firmie. Kupując te tokeny, stajemy się jakby... akcjonariuszami... inwestorami. Podobnie jak na giełdzie, w każdej chwili możemy wycofać nasze udziały. Z tego co się dowiedziałem, te tokeny też mają wpływ na widoczność naszych artykułów/postów.

STEEM POWER - bardzo ważny czynnik. Decyduje on, jak silny jest nasz Upvote/Flaga. Im więcej STEEM POWER, tym nasz głos jest silniejszy. Jak widzicie, ja mam teraz 211 STEEM POWER i mój głos w tej chwili, przy 100% Voting Power jest wart około 0,04 SBD. Wartość tego głosu, jak zauważyłem, jest też zależna od kursu SBD. Gdy SBD było więcej warte, to mój głos przy VP wynoszącym prawie 100% był wart... 0,07 SBD. Nie jest to dużo, ale początkujący użytkownik zaczyna chyba przy 3 STEEM POWER, a jego głos jest wart około 0,0002 SBD.

Tokeny SBD, STEEM, STEEM POWER także możemy kupić za normalne pieniądze. Wystarczy, że kupimy sobie Bitcoiny (BTC) lub inną kryptowalutę, za normalne pieniądze i "wpompujemy" w STEEM POWER. Ja się staram inwestować w STEEM POWER 10% każdej mojej miesięcznej wypłaty, gdzie wychodzi około 250 zł na miesiąc. W sumie w STEEM POWER "wpompowałem" chyba już 2000 PLN. O takie rzeczy proszone są osoby pełnoletnie i pracujące, dzieci nie róbcie tego w domu :) Do tego służy stronka Blocktrades.

https://blocktrades.us/

OSZCZĘDNOŚCI - coś w rodzaju "skarbonki", można tam wpłacić zarobione STEEM i SBD od razu, ale na wypłacenie ich trzeba czekać... 3 dni. Jak widać na obrazku, zostało mi do wypłaty 13 godzin.

SZACOWANA WARTOŚĆ KONTA - jak w opisie, jest wyrażona w dolarach amerykańskich. Jest uzależniona od wahania ceny tokenu SBD. Pamiętam, że 2 tygodnie temu moje konto było warte 800 SD, teraz 600.


Konto :

Reputacja - jak sama nazwa mówi, jest to opinia, jaką ma ją o nas inni ludzie. Ja akurat mam 47 punktów Reputacji, ale każdy nowy użytkownik zaraz po aktywacji konta, posiada 25 punktów Reputacji. Reputacja jest też po części wykładnikiem naszych zasięgów, tak jak na YouTube. Im więcej mamy Reputacji, tym nasze posty będą bardziej "wykopywane". Działanie nakładki Steemit jest trochę podobne do Wykopu. Dobre treści można "wykopać" dając tak zwane Upvote'y, czyli łapki w górę. Im więcej dostaniemy łapek w górę, tym nasza reputacja będzie rosła szybciej. Wystarczy, że dostaniecie Upvote'a od tak zwanego "Wieloryba", czyli użytkownika o dużym Steem Power, przez co Wasza reputacja może "wywindować" w górę z 25 na np. 55. Upvote'a można dostać pod napisanym artykułem na Steemit, filmem przesłanym na DTube, a nawet za... komentarz.

Ale oprócz Upvote'ów istnieje coś takiego jak Flaga. Nie wiem jak to wytłumaczyć, ale to działa jak Dislike (łapa w dół) na YouTube. Jeśli będziecie publikować słabe treści, albo plagiaty, to możecie liczyć na to, że możecie dostać Flagę i nic tu nie "zarobicie". Za dostawanie Flag wasza Reputacja będzie spadać. Wystarczy, że dostaniecie Flagę od tak zwanego "Wieloryba", czyli użytkownika o wysokim Steem Power i może was "zakopać". UWAGA! Tutaj można mieć ujemną Reputację. Jeżeli Reputacja wam spadnie poniżej 0, to wasze posty będą "zakopywane", czyli nie będą widoczne na stronie głównej Steemit. Chyba, że ktoś was będzie follow-ował (subskrybował), to ta osoba będzie widzieć wasze posty. Naprawdę, nie opłaca się tutaj być "hejterem" i obrażać innych ludzi. Oczywiście Flagę możemy cofnąć.

[EDIT] VOTING POWER

Zapomniałem napisać najważniejszej rzeczy o Voting Power. Nasza moc głosowania nie jest nieograniczona i z każdym oddanym głosem maleje. Na początku mamy 100% Voting Power i bodajże każdy nasz głos zabiera 2% Voting Poweru. Czytałem w kilku poradnikach, że zaleca się dawać 10 głosów dziennie. Wtedy Wasz Voting Power spadnie do okolic 80%, ale na następny dzień zregeneruje się Wam do okolic maksymalnej wartości. Z tego co pamiętam Voting Power regeneruje się w tempie 1% na 2 godziny. Jeśli się mylę, to mnie najwyżej "wyjaśnią" :)

Jak widzieliście na obrazku, ja "wypstrykałem" się do 39%, ponieważ lubię dawać ludziom Upvote'y, zwłaszcza za dobre treści. Po to jest ten Voting Power, tylko mój STEEM POWER jeszcze jest mały i moje "napiwki" to sprawy groszowe. Będę dążyć, aby mój głos był wart w okolicy 1 SBD, ale do tego potrzeba wyłożyć sporo kasy.


Nagrody :

Steemit, a raczej jego użytkownicy, nagradzają nas za naszą aktywność. Nagrody dostajemy z Upvote'ów pod naszymi postami, ale także za tak zwany "currention rewards", czyli za nagrodę kuratorską. Tak mówiąc "łopatologicznie", nagrody dostajemy za to, że dajemy Upvote'y. To nie jest tak, że całość idzie do nas. Jakąś prowizję zabierze Steemit - 1/4 albo 1/3 z tego, 1/3 z tego zostanie rozdzielona pomiędzy dających Upvote'y. To jest właśnie ta "nagroda kuratorska". Za to, że dajecie Upvote'y, to Wam się to zwróci. Nie będzie tego dużo, ale zawsze. Można także wysłać drugiemu użytkownikowi SBD lub STEEM.

Jak widzicie, mam tutaj nagrodę do odebrania - 0.039 Steem Dollars i 0.035 Steem Power. Wystarczy kliknąć ten czarny przycisk - ODBIERZ NAGRODĘ - i nagroda automatycznie zasili Wasze konto.

Pisząc posta na Steemit/Busy możemy sobie ustawić jak mamy odebrać tą nagrodę. Są trzy opcje do wyboru :

  • 100% w tokenach Steem - teraz się opłaca, ponieważ tokeny Steem poszły mocno w górę i są droższe od Steem Dollara
  • 50% - 50% - nagroda podzielona na tokeny Steem i SBD, wiele osób poleca wybranie tej opcji
  • Decline Payout - odrzucenie nagrody - zrzekacie się nagrody za napisanie artykułu. Wiem, że też da się to samo zrobić z komentarzem, tylko nie wiem jak.

NAJWAŻNIEJSZA RZECZ! - HASŁA!

NIE POKAZYWAĆ TEGO OBCYM! I NIE ZGUBIĆ TEGO! BO WASZE KONTO PRZEPADNIE!

NAJLEPIEJ ZAPISZCIE SOBIE GDZIEŚ NA KARTCE, W ZESZYCIE, W KILKU KOPIACH!

NIE POKAZUJCIE TYCH KODÓW OBRAZKOWYCH, BO JE MOŻNA ZESKANOWAĆ NP GOOGLE AUTHENTICATOREM!

Żeby wejść do Waszych haseł, musicie wejść w Wasz Portfel i wybrać zakładkę Uprawnienia. Tam będą Wasze hasła, podane w postaci kodu graficznego i ciągu znaków.

Aby się zalogować do Steemit, będziecie potrzebowali tego pierwszego hasła od góry.

Aby się zalogować na przykład do DTube'a czy Steepshota, będziecie potrzebowali Klucza Prywatnego. Dlatego klikacie na przycisk - POKAŻ KLUCZ PRYWATNY.


W następnej notce pokażę jak przelewać tokeny.


Zachęcam do obejrzenia tego filmu na YouTube. Film był transmisją ze spotkania 9 Crypto Cracov, które odbyło się 24 stycznia 2018 roku i które prowadził @noisy, @noisy2. Chyba nikt nie ma takiej wiedzy o blockchainie Steem jak on, ale mogę się mylić. Żałuję, że nie mogłem wtedy pojechać, choć do Krakowa nie mam daleko.

Nie zraźcie się, film trwa około 2,5 godziny, ale warto obejrzeć.

Żródło : Kanał FX MAG - https://www.youtube.com/channel/UCtTpDSRTegHewCxP9GTUaXQ

Polecam też zasubskrybować kanał @noisy - ego na YouTube - https://www.youtube.com/user/noisypl/videos

Sort:  

Dziękuję za obserwowanie mojego blogu na Steemit! :)

Nie ma sprawy :)

No nie taki mały ten poradnik :) Dobra robota!

Dziękuję bardzo :)

Zrobiłem podobny poradnik, ale już mniej rozbudowany. Postanowiłem podzielić go na części.

https://steemit.com/polish/@bluu/steemit-poradnik-korzystania-z-platformy-1-rejestracja-i-pierwsze-logowanie

Że też tego nie widziałem , Upvote by poszedł . Teraz już po ptokach. Pozwolę sobie zresteemować, bardzo dobry poradnik.

Dobra prace

Dziękuję bardzo.

Ale żeś się rozpisał, prawie wszystko tu jest.

Zapomniałem wspomnieć o Voting Power i %. Ale później wyedytuję tą notkę.

Fajnie opisałeś, dobrze się czyta mam pytanie tylko do Twoich inwestycji. Napisałeś że przeznaczasz po 250zł na SP miesięcznie, zastanawiam się czy czasami nie lepiej poczekać by ci było w jakimś miesiącu jak kryto są drogie żeby potem za dwa miesiące kupić za 500zł po korzystniejszym kursie. Czy dla Ciebie to raczej nie ma znaczenia?

Szczerze mówiąc nigdy się nad tym nie zastanawiałem . Nie przykładam do tego wielkiej wagi i nie śledzę tak Bitcoina.

Ooo właśnie szukałem jak sie nazywa ten odpowiednik insta i znalazłem! Ogolnie klarownie napisane wszystko więc leci upvote ^^

Dziękuję, że się podobało :)

Świetny poradnik. O wielu rzeczach jeszcze nie wiem wiec fajnie, że takie posty powstają. Nie tyko dla mnie ale dla innych żółtodziobów (takich jak ja) na steemit.

Dziękuję bardzo. Ja też jestem żółtodziobem.

dobra notka, pałkersony w górę dawać.
a ja daję resteem, może ktoś przypadkiem do mnie zajrzy i znajdzie.

Dziękuję bardzo :) Wystarczą resteemy, może wielu z "nowych" użytkowników to przeczyta.

Bardzo pomocny poradnik, dzięki.

Dziękuję bardzo, mam nadzieję, że chociaż tyle mogłem pomóc.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 63799.64
ETH 3130.40
USDT 1.00
SBD 3.97