Jak próbowano mnie oszukać na OLX poprzez PayPal i Western UnionsteemCreated with Sketch.

in #polish5 years ago

Ostatnio padłem ofiarą próby phishingu w całkiem nowatorski (dla mnie) sposób. Bardzo mało jest informacji w sieci o tym sposobie, więc pomyślałem, że się podzielę by ostrzec innych.
Wystawiłem mebel na OLX. Cena 1600 zł. Raczej łatwo takich rzeczy się nie sprzedaje przez internet, ale spróbować zawsze warto. Ku mojemu zdziwieniu już następnego dnia otrzymałem na whatsapp wiadomość od zainteresowanego. Wiadomość była po... angielsku (z amerykańskiego numeru). Zdziwiło mnie, że nawet obcokrajowcy przeglądają polski OLX. Akurat znam angielski więc odpowiedziałem. Gość wykazał zainteresowanie kupnem szafy. Poprosił o więcej zdjęć i pytał czy to moja ostateczna cena. Po odpowiedzi potwierdził, że zgadza się na zakup, że zapłaci mi za szafę i transport do Niemiec poprzez PayPal, bo tak najwygodniej. Zgodziłem się. Poprosił o moje dane (imię, nazwisko, adres i PayPal) by zamówić kuriera, który odbierze szafę. Byłem zadowolony, że trafił mi się taki ogarnięty facet. Wszystko załatwi i jeszcze z góry zapłaci.

Następnego dnia otrzymuję od niego wiadomość, że wszystko już opłacił i załatwił, jedyne co muszę zrobić to... opłacić firmę transportową poprzez Western Union. Tłumaczył, że takie są procedury PayPala. PayPal "zawiesza" transfer od niego do mnie, do czasu aż WU otrzyma moją płatność (za szafę i transport). W przelewie na PayPal oczywiście wysłał mi kwotę za szafę+transport, tak by było pewne, że to on pokrywa koszty. Pisał, że powinienem otrzymać email od PayPal z danymi do przelewu i żebym sprawdził folder "spam" w razie czego. Od razu zapaliła mi się lampka, że coś tu nie gra... Email od PayPal wyglądał profesjonalnie, w nadawcy widniało "PayPal Payment"(prawdziwy email to [email protected]). Moje dane były oczywiście prawdziwe, bo je mu podałem.

Skoro przesyłka ma być do Niemiec, a firma kurierska z Polski, to dlaczego transfer przez WU ma być do USA? Tu chyba tylko naiwny może się nabrać... ale takich nie brakuje więc lepiej ostrzec.

Poniżej kopia otrzymanego emaila od rzekomo PayPala.

scam1.jpg
scam2.jpg

Jego danych nie zamazuję, bo drań nie zasługuje na żaden szacunek. Możliwe, że dane nawet nie są prawdziwe.

Jednocześnie dostałem też email od "PayPal" takiej treści:

Hello
We are contacting you regarding the transfer between you and Wilson Beard, We are glad to inform you that we are still having your money with us in progress, and we are still expecting to receive the required Western union information from you for the verification process to be completed.
So therefore, all you have to do now is to proceed to send the 1.1050.00 PLN through Western Union Transfer to the confirmed address and make sure you contact us with the necessary Western union details so that we can verify it and then immediately credit your account.
Note: The Western union Information should be sent directly to us for verification and then you can send the information to the buyer after your money is released into your account. We shall be expecting to read from you as soon as possible.
Sincerely,
Nickolas Bohm
The PayPal Funding Team.

Cały szwindel polegał na tym, by opłacić transport, którego nigdy nie będzie. Tacy goście zawsze wyłapują tylko drogie, wielko-gabarytowe oferty, by sprzedawca nie miał podejrzeń, dlaczego ktoś chcę zapłacić tak dużo za transport czegoś co jest niewiele warte albo bardzo małe. Oni dostają kasę do ręki, a kupowany przedmiot staje się tylko pretekstem do jej wyłudzenia. Ścigać prawnie tego się nie da, bo przecież transfer poprzez Western Union od jednej osoby do drugiej jest legalny.

Uważajcie przy sprzedaży czegokolwiek w internecie. Myślcie dwa razy zanim wyślecie komuś pieniądze w jakiś niestandardowy sposób.

Sort:  

Mi tak laptopa ukradli za 1000zl, któregoś razu sprzedawałem przez OLX chyba, czy wtedy to była tablica.pl, wszystko było tak ustawione, że koleś był przebrany za kuriera i powiedział, że oplacił za pobraniem. Przebrany kurier dał mi list przewozowy, który sprawdziłem dopiero po 2 dniach. Oczywiście taki nr trackingu nie istniał, w siedzibie firmy powiedzieli, że to stary typ druczków i potwierdzili, że zostałem oszukany. Na policji nic nie pomogli, wiec przeglądałem allegro i po 3 dniach go znalazłem online, policja nie pomogła za dużo, ale udało się sprzęt odzyskać i potem sprzedałem już tak, że sam wszystko zorganizowałem. Więc ciagle coś, nienawidzę złodziei i powinno się im ręce ucinać.

Gratuluję!!!

Twój post został zakwalifikowany i opublikowany w dzisiejszym wydaniu @codziennik (nowej inicjatywy wspierającej polską społeczność). Dodatkowo Twój post weźmie również udział w cotygodniowym niedzielnym konkursie.

Pozdrawiam
@baro89

Congratulations @markoslaw! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You received more than 500 upvotes. Your next target is to reach 1000 upvotes.

Click here to view your Board of Honor
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @markoslaw! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You made more than 1750 upvotes. Your next target is to reach 2000 upvotes.

Click here to view your Board
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemWhales has officially moved to SteemitBoard Ranking
SteemitBoard - Witness Update

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Congratulations @markoslaw! You received a personal award!

Happy Birthday! - You are on the Steem blockchain for 1 year!

Click here to view your Board

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.033
BTC 62121.36
ETH 3004.20
USDT 1.00
SBD 3.71