Mój wykład na ASBiRO

in #polish6 years ago (edited)

Czas temu dłuższy wrzuciłem wywiad, jaki popełniłem po wykładzie.

Tak, nadal pamiętam swoją panikę i banana na twarzy operatora zz za konsoli który mnie uspokoił :D Kto oglądał, domyśla się o który moment mi chodzi ;]

Udało mi się uprosić ASBiRO o możliwość opublikowania całego nagrania z wykładu poza ich platformą.
Umieściłem je na swoim Youtubie, ale wiem że nie każdy ma mnie w subskrybcji (bo mało robię filmów). Przeglądając dziś w poszukiwaniu mojego starego tekstu przypomniałem sobie, że przecież nie dałem nic tutaj!

PRZEPRASZAM.

Będę się starał szybciej wrzucać nagrania które do mnie trafią.

A, dla nieznających ASBiRO bardzo ich polecam:
https://www.asbiro.pl/
https://www.youtube.com/user/UczelniaASBIRO
https://www.facebook.com/ASBiRO/

Na wykładzie poruszyłem dwa główne tematy - użycie technologii blockchain w biznesie oraz użycie smartkontraktów.
Mam nadzieje, że ostudziłem zapał choć kilku zapaleńców, którzy chcieli zrobić cały biznes na smartkontrakcie w publicznym blockchainie i tym samym położyć biznes na starcie.

No to film (prawie półtora godziny)
A, w filmie wielokrotnie widać "przeskoki" obrazu. Nie, nie osiągnąłem podczas wykładu skupienia kwantowego. Po prostu takie nagranie dostałem.

A, jeszcze jeden drobiazg. Wykład był dzień po "HODLers party" organizowanego przez Szczepana. Wybaczcie więc pierwsze dziesięć wolniejszych minut ;]

Dam dodatkowe laki tym, którzy znajdą błędy które popełniłem :P A kilka małych jest ;]

Sort:  

Jak ci się uda to usuń ostatni tag (przykładowo) i daj pl-artykuly. Warto też dodać inne Polskie tagi (pl-bitcoin, pl-kryptowaluty, pl-video)

Jakby ktoś szukał wywiadu: https://steemit.com/polish/@rav3npl/pwnm6z83 (szedł przez dtube, stąd "inny" adres niż normalnie).

Nie wiem czy o to traktować jako błąd. Ale używasz słowa rozproszony zamiast zdecentralizowany. Jednak jeśli do zagadnienia podejść technicznie to ma to znaczenie.

Baza rozproszona to taka, w której dane są rozrzucone po różnych jednostkach. Czyli tabelka A jest na serwerze X, tabelka B jest na serwerze Z. A baza dla użytkownika jest widoczna jako spójna całość.

Baza zdecentralizowana to taka, na której tabelki A i B są na serwerze X i Z, ale nie ma mastera ani slave.

Tej drugiej definicji nie jestem pewien, bo właśnie ją wymyśliłem :D
Po prostu ja tak sobie to tłumaczę. Zapewne jest lepsza definicja.

Tak czy siak, wystąpienie bardzo dobre. Też nie jestem zwolennikiem wpychania blockchain wszędzie. Też ważna sprawa, ale to stwierdzenie pada prawie na sam koniec. Że Bitcoin został wymyślony, aby pozbyć się pośredników, czyli instytucji finansowych. Nie jestem zwolennikiem by rynek kryptowalut był połączony z tego typu instytucjami. Akcje nie są bardziej bezpieczne od tego że są sprzedawane z obligacjami. Tak samo włączenie kryptowalut do produktów finansowych, nie wiele zmieni.

Blockchain może być rozproszony lub zdecentralizowany. Rozproszony będzie raczej jako "pod kontrolą jednej organizacji" a zdecentralizowany - nie. BC zakłada że każdy pełny węzeł ma całą kopię danych (zgodnie z zasadą: dont trust - verify) więc rozproszenie jak je opisałeś raczej nie będzie miało miejsca.

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 71095.13
ETH 3686.44
USDT 1.00
SBD 3.76