Serowo piwne Fondue

in #polish6 years ago (edited)

Jeżeli jest coś lepszego od sera to tylko roztopiony ser razem z alkoholem. Jak się zapewne domyślacie lub wiecie to doskonale, że taka mieszanka nazywa się Fondue. Mamy październik i pomimo, że ciągle jest ciepło to wieczory i ranki są już chłodne. Dlatego tym wpisem chciałbym otworzyć sezon na Fondue.

Serowo piwne Fondue.jpg

Nadchodzi czas przeziębień, sam byłem już przeziębiony w sumie nic poważnego ale dość długo byłem zawieszony w stanie niewyraźności. Ani nie byłem mega chory, ale dobrze też się nie czułem. Pewnego wieczoru postanowiłem, że przygotuję Fondue. Okazało się, że następnego dnia czułem się, już znacznie lepiej a kolejnego było już świetnie. Nie wiem czy to Fondue postawiło mnie na nogi, być może pomogła pokaźna porcja czosnku, którego dodałem i którego nigdy nie żałuję. Nie mam naukowych dowodów na to, że Fondue ma jakieś właściwości lecznicze, ale sprawa jest podejrzana na tyle, że chyba się tym bliżej zainteresuje.

Trochę historii
Planowałem to od dawna pierwsze próby robiłem jeszcze na początku tego roku, ale nie zdążyłem nic napisać bo zaskoczyła mnie wiosna i uznałem, że to nie jest dobry moment żeby wyskakiwać z Fondue gdy wszyscy rozpoczynają sezon grillowy. Dlatego odczekałem kilka miesięcy i teraz ogłaszam sezon na Fondue bo jest już na to odpowiedni czas. Jest to jak najbardziej historycznie uzasadnione ponieważ Fondue było daniem na chłodne jesienno zimowe wieczory, miało sycić i rozgrzewać. Wymyślone przez szwajcarskich górali było sposobem na wykorzystanie suchych kawałków sera i czerstwego pieczywa.

Fondue i piwo rzemieślnicze?
Klasyczne Fondue składa się z sera i białego wina, ale taki przepis jest już na blogu od dość dawna dlatego dzisiejszy przepis nie będzie klasyczny i zamiast wina wykorzystam piwo. Nie będzie to byle jakie piwo, ale piwo rzemieślnicze, którego jestem wielkim fanem. Sprawdzałem kilka piw i od razu powiem, że nie sprawdzałem wszystkich bo to by było bardzo trudne. Skupiłem się na piwach belgijskich bo uważam, że piwa te najłatwiej jest dopasować do sera. Jest to bezpieczny wybór bo jest małe prawdopodobieństwo porażki.

Serowo piwne Fondue piwo.jpg

Okazuje się, że nie każde piwo nawet belgijskie nadaje się do Fondue. Z mojego doświadczenia wynika, że powinno to być piwo o wyższym ekstrakcie a co za tym idzie o wyższej zawartości alkoholu. Piwo w stylu Belgian Blond się nie sprawdziło, pomimo, że jest wytrawne i ma ten charakterystyczny przyprawowy aromat i smak to jednak było zbyt delikatne i nie wytrzymało ciężaru sera. Pojawił się również problem z rozwarstwianiem, masa nie do końca chciał się połączyć i nie pomogło nawet dodanie soku z cytryny. Problemów nie miałem za to z piwem Saisonator z browaru Trzech Kumpli. Ser bardzo dobrze łączył się z piwem i nie musiałem nawet dodawać soku z cytryny. Nie sprawdzałem tego jeszcze, ale mam przeczucie graniczące z pewnością, że równie dobrze sprawdzą się piwa w stylu Dubbel i Tripel.

Sery do Fondue
Tu nie ma zaskoczenia Guyere, Emmentaler, Appenzeller, Comte to sery które są podstawą tego dania. Nie znaczy to, że nie należy i w tym temacie nieco poeksperymentować. Mój stosunek do gotowania porównałbym do tradycyjnej indyjskiej kuchni w której nie ma przepisów, nie wiadomo ile przypraw dodać, wszystko zależy od chwili i samopoczucia jest to gotowanie intuicyjne :). Podobnie jest w przypadku przygotowywania Fondue, zdarzyło mi się kiedyś, że wlałem za dużo alkoholu i okazało się, że mam za mało sera. Miałem w lodówce kawałek sera Cheddar więc dodałem do reszty. Wszystko wyszło super, ser ładnie się roztopił, nic się nie rozwarstwiało. Czasem ciężko mi się oprzeć pokusie wprowadzenia pewnych modyfikacji, z jakiegoś powodu nie lubię się powtarzać.

Fondue ser Sery Rzemieślnicze.jpg

Serowo piwne Fundue, składniki

  • 400 g sera (Guyere, Emmentaler, Appenzeller, Comte)
  • Piwo (Trzech Kumpli Saisonator) Imperial Saison, sprawdzi się
    również Dubbel, Tripel.
    Jeżeli wolisz wino zastąp piwo białym wytrawnym winem
  • Kirch/Śliwowica 2 łyżki
  • Czosnek 1 ząbek
  • Mąka kukurydziana lub ziemniaczana – 2 łyżeczki
  • Gałka muszkatołowa, pieprz, papryka (wedle uznania)
  • Pieczywo (można też śmiało użyć warzyw i owoców)

Przygotowanie jest banalnie proste i wszystko etapy są pokazane w filmie.


Credits:
~ Scandinavianz
https://soundcloud.com/scandinavianz
https://www.youtube.com/channel/UCqEN...

Podsumowanie
Główną rolę zawsze pełnił ser i to się nie zmieni. Alkohol jest drugim pod względem objętości składnikiem Fondue, więc ma to ogromne znaczenie czy użyjemy wina czy piwa, alkohol zawsze będzie wyczuwalny. Czy takie Fondue z piwa jest dobre? Jest obłędnie wyśmienite! Domyślałem się, że będzie dobrze ale rezultat przerósł moje oczekiwania. Piwo sprawdza się rewelacyjnie i wnosi niesamowicie bogate nuty zapachowo smakowe. Zobaczcie jakie to nam daje możliwości, świat piwa jest niezmiernie bogaty co otwiera przed nami ogromną ilość kombinacji. To prawda, nie każde piwo się sprawdzi, część z nich nawet nie warto brać pod uwagę ale ciągle pozostaje tak dużo opcji. Od dawna jestem zdania, że ser i piwo idą w parze. Serowo piwne Fondue jest tego potwierdzeniem na zupełnie nowym poziomie, powiedziałbym nawet, że przekracza granice. W tym przypadku połączenie to zbyt płytkie słowo. W tym przypadku trzeba mówić już o scaleniu, zjednoczeniu o syntezie a nawet o zespoleniu w jedno. To już nie jest ser i piwo, nie można ich traktować oddzielnie, ze związku tych dwóch powstaje jedna, harmonijna, niepodzielna forma, która łączy też ludzi, daje wiele przyjemności i czasami może też leczyć przeziębienie.

SERdecznie pozdrawiam

https://www.facebook.com/seryrzemieslnicze/
https://www.instagram.com/sery_rzemieslnicze/
https://www.youtube.com/channel/UCtrwROJ198xpy26uAGe0BNA


▶️ DTube
▶️ IPFS
Sort:  

Nie miałem bladego pojęcia o winie - myślałem, że to zwykły rozpuszczony ser i stalowe patyczki! Jadłem niestety raz, w knajpie - jako wielki milośnik sera myślałem, że będę w siódmym niebie, ale chyba skopali robotę. Masa nie była jednolita, troche za rzadka i mało intensywna w smaku - taka chyba być nie powinna? :)

Fondue jest banalnie proste w przygotowaniu, Jeżeli masz wszystkie potrzebne składniki to wystarczy 10-15 min. Nigdy nie jadłem Fondue w knajpie bo wole je sobie zrobić sam ze składników które sam wybrałem i doprawić po swojemu. Intensywność smaku zależy od użytego sera, alkoholu i przypraw, być może użyli sera z dyskontu. Fondue nie powinno się rozwarstwiać, powinno tworzyć jednolita masę, jeżeli się rozwarstwia można dodać soku z cytryny. Gęstość to już kwestia gustu, ale zbyt rzadkie Fondue trochę nie ma sensu, z drugiej strony za gęste też być nie może :) musi mieć idealna konsystencje :) Pozdrawiam

Fondue jest super ale dla mnie bombowy jest ser do zapiekania w piekarniku - np. Rougette. Jest to coś fantastycznego. Polecam Was skosztować. Jedna porcja spokojnie wystarczy dla 2 osób.

http://temar.pl/produkty/rougette-do-zapiekania-kremowo-delikatny

Nie jadłem, myślę, że gdybym miał okazję to bym spróbował ale sceptycznie podchodzę do tego typu produktów. Nie jadłem go więc nie mogę się wypowiadać na temat jego smaku, być może jest dobry. Dzięki chętnie głębiej zbadam temat bo sprawdziłem go dość powierzchownie i nie chciał bym wyciągać pochopnych wniosków. Dzięki, pozdrawiam

Congratulations @serowar! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You got your First payout
Award for the total payout received
Award for the number of upvotes
Award for the number of upvotes received
Award for the number of posts published
Award for the number of comments

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemitBoard Ranking update - Steem Power, Followers and Following added

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Wow! Rewelacja :)

Dzięki Ewa :) Pozdrawiam

No dobra akcja z tym fondue, nigdy nie robiłem ani nie próbowałem, ale i przyjdzie pora na to. Hmm jak ktoś poleci na Teneryfę niech mi tu Śliwowicy przywiezie ;-)

Możesz śmiało użyć jakiegoś lokalnego destylatu owocowego, śliwka, wiśnia, gruszka, wszystko jedno tylko musi to być coś bardzo mocnego :) Smacznego :)

Ok, dzięki za wskazówki. Pozdrawiam

No przecież nie mogę nie zrobić takiego cudu serowego!

Kiedyś byłam w restauracji, w której jadłam pierwsze w mym życiu (wyśmienite) fondue! Do tej pory czuję smak roztopionego sera w ustach...

Dzięki za przepis!

Jeszcze chcę dodać, że w przeszłości (jako wegetarianka) robiłam fondue z nanerczy. Też rarytas!

Wow, tego jeszcze nie próbowałem :) Uwielbiam fondue, ale wolę je robić sam (być może popełniam błąd) z jakiegoś powodu wydaje mi się, że sam wiem lepiej czego chcę i czego potrzebuję ;)

Zgadzam się z Toba! Ja też wolę domowe strawy. Fabryczne mało kiedy mi dogadzaja.

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 66367.17
ETH 3007.58
USDT 1.00
SBD 3.71