Poznaj Eksperta: @wojciechsiryk

in #poznajeksperta6 years ago

siryk.png

Czytając posty spod tagu #poznajeksperta odnoszę wrażenie, że sporo uwagi poświęca się zaangażowaniu w Steemit. Jest to oczywiście godny pochwały fakt, że ktoś działa na rzecz społeczności, ale byłoby źle, gdyby właśnie ten aspekt przysłonił istotę poszukiwań. Prawda bowiem jest taka, że to nie eksperci potrzebują Steemita, a Steemit potrzebuje ekspertów. Byłoby zatem błędem pominięcie osób posiadających kompetencje, ale nie angażujących się nazbyt w steemitowe życie, traktujących platformę jako kolejny kanał informacji. Uważam, że jest pewnym wyzwaniem zatrzymanie takich ekspertów i aktywizacja ich (być może dzięki Wise).

Dlaczego o tym piszę? Otóż jest na Steemicie fachowiec, dla którego obecność na platformie jest kwestią trzecio- lub czwartorzędną. Całą aktywność ogranicza do wrzucenia co jakiś czas materiałów. Niestety większość z nich jest kompletnie niezauważona. Niemal 100% głosów pochodzi od fana, którym jest... @albakerki.

Tym ekspertem jest @wojciechsiryk, który dziennikarstwem zajmuje się od 6 lat. Znany jest głównie z kanału YouTube @namzalezy (36 tys. subskrypcji, ponad 6 milionów wyświetleń). Ja sam zetknąłem się po raz pierwszy z tym projektem 4 lata temu, za sprawą bardzo ciekawego wywiadu z Wileńską Młodzieżą Patriotyczną.

Obecnie @wojciechsiryk pracuje nad zupełnie nowym projektem. Jest to program podróżniczy „Ten Świat Jest Nasz”, który mimo iż finansowany jest ze środków prywatnych, to prezentuje bardzo wysoki poziom. Pierwszy sezon ma 10 odcinków, w których odwiedzić możemy Hongkong i Chile. Można je zobaczyć na wspomnianym kanale NamZależy. Myślę, że są one najlepszą rekomendacją i potwierdzają kompetencje Wojciecha Siryka. Co ciekawe, część materiałów jest realizowana w technologii VR. I jeśli wierzyć autorowi, to jest on pierwszym dziennikarzem, który wykorzystał tę technologię w swojej pracy.

Spore wrażenie zrobiła na mnie prelekcja dot. Hongkongu, którą @wojciechsiryk wygłosił 5 czerwca 2018 w Królestwie Bez Kresu. Pomimo mocnego nacisku na ekonomię i historię, potrafił on zaciekawić zgromadzonych. Zresztą można się o tym przekonać samemu, bo spotkanie było streamowane.

Proponowane tagi:
#pl-podroze (z racji produkcji programów podróżniczych)
#reakcja (z racji zainteresowań społeczno-politycznych)


Jest to trzeci wpis w ramach konkursu, który ogłosił @noisy2 #poznajeksperta. W związku z ograniczeniem maksymalnie 5-ciu wpisów postanowiłem przyjąć dwa kryteria swoich rekomendacji: 1) opisywać tylko osoby, które znam osobiście oraz 2) te które wciąż publikują. Uważam, że przy ustalonym limicie opisywanie osób powszechnie znanych, pojawiających się na łamach @kurator-polski, nic odkrywczego nie wnosi. Przecież każdy i tak wie, że @mys jest specem od programowania, @breadcentric zna się na chlebie a @voitaksoutache ma szutasz w jednym palcu. Równocześnie na Steemicie jest sporo osób, o których nikt nie ma pojęcia, że są ekspertami. Niestety wielu z nich nic obecnie nie publikuje. Mam nadzieję, że konkurs będzie pretekstem do dyskusji jak takich ludzi zatrzymać na Steemit i jak wykorzystać ich wiedzę.

Sort:  

Całą aktywność ogranicza do wrzucenia co jakiś czas materiałów.

Zaangażowanie jest istotne, bo te osoby mają wykorzystywać czyiś mocny głos, więc te osoby nie tylko muszą być ekspertem, ale muszą wertować tagi w poszukiwaniu perełek. Inaczej samo bycie ekspertem, który nie przegląda steema nic nie daje w kontekście Wise.

Uważam, że jest pewnym wyzwaniem zatrzymanie takich ekspertów i aktywizacja ich (być może dzięki Wise).

Zgadzam się z tym. A ta prawdopodobna aktywizacja nie oznacza pewności. Fajnie, ze jest dziennikarzem, fajnie, ze coś wrzuca ale nie angażuje się w żadne inicjatywy na platformie, wiec uważam, ze to ciut chybiony wybór.

W. Siryk publikuje, więc to już bardzo dużo. Znam wielu, którzy poprzestali na założeniu konta i napisaniu kilku postów. Noisy prosił o ekspertów, więc go wskazuję i uważam, że zatrzymanie go, może być z pożytkiem dla Steemita. Czy będzie się chciał angażować, to już jego sprawa. Ja uważam, że im więcej profesjonalistów na platformie tym lepiej.

Jeśli miarą sukcesu jest już samo publikowanie, to bycie ekspertem oznacza publikacje i włączanie się w życie platformy. Samo mówi przez się. A to, czy zatrzymanie go będzie pożytkiem dla Steemitu, nie uważam, ponieważ samo angażowanie się z własnej inicjatywy powinno nim być.

Ale tu nie chodzi o miarę sukcesu, tylko o miarę kompetencji, a tą jest wiedza/umiejętności a nie zaangażowanie. O sile YouTube'a stanowią np. wielkie konta muzyczne, których zaangażowanie w społeczność jest znikome. Nie one komentują, tworzą natomiast kontent, który jest szeroko komentowany przez innych.

Czuję się wywołany do tablicy, także kilka słów ode mnie w kwestii mojej aktywności. Na Steemit trafiłem kilka miesięcy temu - od samego początku bardzo mi się tu spodobało. Zdecydowałem, że będę tutaj aktywny i nic się w tej kwestii nie zmieniło - nawet ostatnio przedstawiłem się oficjalnie (mimo, że to przecież nie początki mojej obecności na Steemit).

To prawda - Steemit jest dla mnie aktualnie kanałem informacyjnym. Chciałbym, aby w przyszłości stał się dużo bardziej spersonalizowanym kanałem informacyjnym. Jako, że buduję aktualnie swoją dziennikarską pozycję w przestrzeni publicznej - jestem aktywny na niemal wszystkich portalach społecznościowych - tym samym brakuje mi trochę czasu, żeby na każdym z nich dać nieco więcej od siebie. To się zmieni. Wytypowałem dwa serwisy, na których zamierzam publikować treści wyłącznie dla danej społeczności - jednym z tych miejsc jest własnie Steemit.

Wciąż uczę się działania serwisu, będę starał się angażować wokół tagów, które mnie interesują.

Podsumowując - moja aktywność tutaj jest może niewielka, jest będzie powoli, konsekwentnie rosła.

Pozdrawiam!

Skoro zostałem wywołany do tablicy, to napiszę parę słów na temat powyższej nominacji.
Właśnie uświadomiłeś mi jak wiele osób jest takimi cichymi, nieodkrytymi ekspertami tutaj na Steem. Sam znam parę osób, które tak jak @wojciechsiryk piszą na Steem i ich głos odbija się bez echa, mimo dobrej treści. Uważam, że to o takich osobach trzeba wspominać w ramach #poznajeksperta.
Nie słuchaj się innych głosów, że autor nie pasuje pod kryteria projektu Wise. @noisy nie wspominał nic o Wise podczas ogłaszania konkursu #poznajeksperta.
Podrzuciłeś mi pomysł na pewną nominację, też w tagu #reakcja. Może znajdę czas coś napisać.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 64455.55
ETH 3147.84
USDT 1.00
SBD 3.94