Aktiviti: Projek tanam bunga

in #steemxp6 years ago

Seperti biasa saya akan pergi ke Tamu pada setiap hari khamis. Semasa saya berada di tamu, saya diteguri oleh seorang penjual bunga. Ya, saya memang kenal dengan dia kerana dahulu saya kerap membeli bunga di tempatnya.

Sambil bertanya khabar, dia bertanyakan tentang bunga-bunga yang pernah saya beli dahulu. Dia sempat mencadangkan supaya saya menanam bibit/anak bunga untuk dijual. Saya memberitahu kepadanya bahawa saya tidak mempunyai masa untuk menjual bunga di pasar.

Dia menyuruh saya menanam bibit bunga dan dia akan tolong saya jual di tamu. Contohnya, saya menjual bunga dengan harga Rm5... So dia akan menjual dengan anggaran harga Rm7-Rm10.. kerana pembeli akan meminta kurang lagi..

Saya fikir ini idea yang bagus.. Kerana saya mempunyai banyak masa untuk menanam bunga sambil menunggu anak-anak balik dari sekolah. Selain itu, ini projek yang bagus untuk anak-anak, kerana mereka boleh membantu saya serta dapat mendedahkan mereka dalam dunia perniagaan di usia yang muda. (sambil tolong saya, mereka juga ingin menanam bunga mereka sendiri untuk dijual) 😁

Lagi pun saya tidak mau mereka bermain hp dan komputer sahaja. Saya mahu mereka buat aktiviti yang lain juga. So dengan tidak membuang masa, saya pergi membeli pasu kecil di megalong dan membeli 5 kg tanah.

IMG_20171004_110752.jpg

Projek ini dibuat di rumah mentua... Baru siap isi tanah... Petang nanti baru tanam bunga

IMG_20180728_153846.jpg

Terung sudah matang tetapi semak

IMG_20180914_092337.jpg

Keadaan selepas rumput dipotong dan dibersihkan

Hurggg... Penatnya!! 😬
Setakat ini saja untuk kali ini... Nanti saya akan update lagi tentang projek tanam bunga.

Sort:  

Everyone will say a lot of great post. Thank you

As a follower of @followforupvotes this post has been randomly selected and upvoted! Enjoy your upvote and have a great day!

Congratulations @arwine! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the total payout received

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

This post has been curated by TeamMalaysia Community :-

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 64455.55
ETH 3147.84
USDT 1.00
SBD 3.94