Episode 1: Pampasan Ku Mana?

in #teammalaysia5 years ago (edited)

IMG_20190407_183607.jpg

Inilah kawasan tanah saya di Kg. Sugud yang berkeluasan 0.4 ekar sahaja... 5 tahun yang lalu, bapa saya telah memberi kami adik beradik beberapa bidang tanah. Seperti biasa, mengikut adat anak lelaki mendapat lebih banyak harta dari anak perempuan. Anak perempuan pula diberi mengikut umur, siapa lebih tua dia dapat lebih dari yang muda.

Actually, semua tanah ini adalah tanah warisan dari moyang saya. Moyang saya adalah diantara orang yang pertama meneroka kg. Sugud. Sampailah diturunkan kepada bapa saya.

Sewaktu bapa saya dipilih sebagai ketua kampung pada tahun 80an, dia telah mendermakan atau reserved 56 ekar tanahnya khas untuk penduduk kampung yang tidak mempunyai tanah dan mesti berasal dari kg. Sugud.

Namun begitu, pada 3 tahun yang lalu, tiba2 terdapat beberapa orang yang berasal dari tempat lain telah membina rumah disana. Setelah diselidik, rupa2nya orang itu adalah kerabat ketua kampung yang baru. Ketua kampung itu telah melanggar amanah yang telah diberikan kepadanya untuk menjaga hak orang kampung Sugud.

Selain itu bapa saya juga telah reserved 1050 ekar tanah yang terletak di Vasai Timpangoh Sugud untuk penduduk kampung Sugud. Kawasan ini kaya dengan kayu balak.

Terdapat desas desus untuk meletakkan haiwan dari zoo dari Lok Kawi Wildlife Park di sana. Kalau saya tidak silap, terdapat perbincangan mereka dengan penduduk kampung yang diketuai oleh bapa saya.

Bagi pihak orang kampung bapa saya meminta beberapa % keuntungan setiap bulan khas untuk kegunaan pembangunan di Kg. Sugud. (saya kurang pasti apa keputusannya)

Aki was known to possessed great physical strength that helped to protect his village from the raids of other tribes from the uphill people who come to take heads from the lowland people.click sini untuk membaca cerita lebih lanjut tentang moyang saya, tapi jangan upvote sebab itu post lama :)

Bersambung di episode yang akan datang...
Stay tuned....

Sort:  

Telah kami resteem ke ribuan follower yaa.. :-}

Terima kasih :)

You’ve been upvoted by TeamMalaysia community. Here are trending posts by other TeamMalaysia authors at http://steemit.com/trending/teammalaysia

To support the growth of TeamMalaysia Follow our upvotes by using steemauto.com and follow trail of @myach

Vote TeamMalaysia witness bitrocker2020 using this link vote for witness

To listen to the audio version of this article click on the play image.

Brought to you by @tts. If you find it useful please consider upvoting this reply.

You've received an upvote from SteemXP Community

SteemXP Curation Guild is dedicated to the growing Southeast Asia steemit communities. To support and promotes new and promising authors, original and good content from Southeast Asian Nations Member Nation. Indonesia, Thailand, Malaysia, Vietnam, Singapore, Philippines, Myanmar (Burma), Cambodia, Laos, Brunei.

Check out our Website, Join our community on Discord and support our mission by following our curation guild.

Vote SteemXP Witness @bitrocker2020 using this link

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 63815.31
ETH 3124.40
USDT 1.00
SBD 3.99